Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: 2011 kaikki perhosiin liittyvät jutut, kysymykset yms  (Luettu 4322 kertaa)

Hilu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • - moro -
Vs: 2011 kaikki perhosiin liittyvät jutut, kysymykset yms
« Vastaus #135 : 23.07.11 - klo:20:56 »

Mikähän tästä tulee isona?

Ihmettelin miksi metsänokiperhonen on niin hissukseen, mutta sen olikin pysäyttänyt kukkahämähäkki.

« Viimeksi muokattu: 23.07.11 - klo:21:00 kirjoittanut Hilu »
Kirjattu

Hilu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • - moro -
« Vastaus #136 : 24.07.11 - klo:09:30 »

Tämä menee näköjään yksinpuheluksi.. Mutta silti, oletteko käyttäneet uutta Hatikkaa? Olen yrittänyt opetella sen käyttöä tallentaakseni mm. perhoshavaintoja päiväperhosseurantaa varten. Joko en ymmärrä ohjeita tai sitten se ei toimi, erroria pukkaa, lataa hiiiiitaaasti, ei pääse muokkaamaan jo tallentamaansa (jos sitä onnistuu löytämäänkään) jne. Ei meinaa riittää kärsivällisyys ja päreitä kuluu. Tuon kanssa tappelemiseen käytetyllä ajalla havainnoisi jo monta perhosta.  [:-/]
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #137 : 24.07.11 - klo:09:33 »

Tunnistukseen täytyisi jaksaa perehtyä illalla (kohta ulos)
Toukat tuntuvat edelleen vaikeilta kun ei aina tiedä etsiäkö muutamasta päiväperhosesta vaik kiitäjien/kehrääjien tai muiden ötökköjen toukkakuvista ja aina illalla vielä väsy tai laiskuus iskee

Omat havainnot tallennetaan vain paperille ja syksyllä sitten lähtee vihko lainaan instituutin yhteenvetoon
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

zeener

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Vampula
« Vastaus #138 : 24.07.11 - klo:09:49 »

Mä olen yhden havainnon laittanut Hatikkaan viime viikolla. Hirmu hankala oli laittaa ja kun en ohjeita jaksanut niin tarkasti lukea niin kaikkea en ymmärtänytkään. Mutta havainto meni perille, sehän siinä tärkeintä. Varmaan helpottuu jos lisää laittaa.
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #139 : 24.07.11 - klo:10:49 »

20 minuutin perhoslenkillä ennen sadetta löytyi mm ohdakeperhonen (kesän kolmas oma havainto)
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #140 : 24.07.11 - klo:11:18 »

En ole ilmoitellut mitään havaintoja, vaikuttaa kovin monimutkaiselta, enkä viitsi niihin perehtyä. Kait ne voi ilmoittaa sinne myöhemminkin, mä olen kirjannut havaintoni muistiin.
Bentsiiniä en ole liiemmin poltellut perhosten takia, paikat ovat mulle ennestään tuttuja, liikun niissä muutenkin virkistymismielessä, sattumaltahan niitä perhosia näkee. Valtaosa lajeista löytyy tavanomaisesti liikkuessa jalan tai pyörällä. Niinkuin suokirjosiipi tutulta suolta kun olin lakkareissulla täältä pohjoisemmassa.  Lounais-suomen perhoset tulee nähtyä, kun kiertää sieltä kautta pohjoisemmaksi.
Eilen lähdin etsimään amiraalia tutusta paikasta, en löytänyt sitä sieltä, vaan toisesta paikasta matkan varrelta.
Eilinen etelänhopeatäplä oli ylläri. Olin tarkkaillut isoja hopeatäpliä sillä silmällä. Mulle oli jäänyt se käsitys, että etelänhopeatäplä olisi keisarinviitan kokoinen. Se olikin lähinnä orvokkihopeatäplän kokoa. Luulin nähneeni ja kuvanneeni orvokkihopeatäplän.
Kivvoohan se on noita perhosiakin katella ja kauniitakin ne ovat. [:-)]

Kappas vaan, huomasin olleeni Hilun kanssa samoissa maisemissa viime pyhänä, en huomannut muita perhosten katselijoita. 
« Viimeksi muokattu: 24.07.11 - klo:13:38 kirjoittanut mir »
Kirjattu

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #141 : 24.07.11 - klo:14:22 »

Tällainen taapersi tänään pihapiirissä, mikähän toukka mahtaa olla?  [:-)]
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #142 : 24.07.11 - klo:14:33 »

Horsmakiitäjän toukalta näyttää
Kirjattu

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #143 : 24.07.11 - klo:14:43 »

Kiitos tunnistuksesta  [:-)]  laitampa kuvat sitten toukakuvaketjuun.
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #144 : 25.07.11 - klo:18:10 »

Eilinen sinappiperhonen oli odotettu ylläri, viimeksi sen olen varmuudella nähnyt 1980 luvulla.  [:-)] Samalla alueella näin edellisenä päivänä etelänhopeatäplän. [:-)]
Ohdakeperhosia näkynyt lukuisia ja keisarinviittoja eilen ja tänään useampia, sivuteillä suruvaippoja, ja jokunen uuden sukupolven neitoperhonen. 
Kirjattu

EskoMörkö

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #145 : 25.07.11 - klo:19:59 »

Hyvä päivä tänään. Uusi vuosikohtainen oma ennätykseni meni jälleen rikki ja 50. elis napsahti samalla.

Tästä on hyvä jatkaa  [:-)]
Kirjattu

Hilu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • - moro -
« Vastaus #146 : 25.07.11 - klo:21:51 »

Kappas vaan, huomasin olleeni Hilun kanssa samoissa maisemissa viime pyhänä, en huomannut muita perhosten katselijoita. 

Enpä nähnyt minäkään muita perhostelijoita. Ja perhosmaastoa Paraisilla riittää, ei siellä ihan heti "törmää".
Kirjattu

Hilu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • - moro -
« Vastaus #147 : 25.07.11 - klo:21:56 »

Eikö kukaan tiedä nimeä tuolle aiemman viestini karvatoukalle?

Tänään katselin kun joku vaalea mittari pyristeli ruohossa, arvelin sen jääneen hämähäkin kynsiin, mutta kun katsoin tarkemmin siitä pitikin kiinni musta muurahainen, joka yritti kuljettaa saalistaan eteenpäin. Missähän tilanteessa murkku on saanut niin pitävän otteen perhosesta  [:-I]
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #148 : 25.07.11 - klo:22:00 »

toukkakuvia kun kaikkia ei omista kirjoista löydy, pikakatselulla joku siilikkään toukka on lähinnä tuota näköä [:-I]
Kirjattu

EskoMörkö

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #149 : 25.07.11 - klo:22:26 »

Mikähän tästä tulee isona?

Ilvessiilikkään toukka menee jo aika lähelle. Ensimmäisen linkin kuvakin otettu näihin aikoihin vuotta.

http://perhoset.1g.fi/A/A16/A16_35/luteum_43.htm

http://img3.photographersdirect.com/img/11101/wm/pd1971845.jpg
« Viimeksi muokattu: 25.07.11 - klo:23:23 kirjoittanut EskoMörkö »
Kirjattu

Sivu luotiin 0.237 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.