Helppo, nopea, monien muuntelumahdollisuuksien
MARJA- TAI HEDELMÄPIIRAS3 munaa
3 dl sokeria
1,5 dl vettä ja/tai kermaa tai maitoa
100 g sulatettua voita tai margariinia
4,5 dl vehnäjauhoja
2,5 tl leivinjauhetta
(2-3 tl vanilliinisokeria)
omenalohkoja tai mustikoita tai vadelmia tai karviaisia tai raparperilohkoja tai... mitä kaapeistasi löytyneekään... rusinoita, ananaslohkoja tai -hiutaleita, puolukoita tai puolukkasurvosta... Oman varastosi ja mieltymystesi lähes kaikki käy.
Vaahdota munat ja sokeri.
Lisää vesi tai muu neste ja sulatettu, jäähtynyt rasva.
Lisää jauho-leivinjauho-vaniljasokeriseos.
Levitä (kaada) taikina reunalliselle uunipellille leivinpaperin päälle ja tiputtele päälle tasaisesti haluamasi marjat tai hedelmät; omenalohkot kanelilla maustettuina ja muut makusi tai varastojesi mukaan.
Paista 200-225 asteessa 20-30 minuuttia. Testaa kypsyyttä hammastikulla, tulitikulla tai sukkapuikolla...
Ripottele valmiin tortun päälle hienoa sokeria.
Leikkaa piiraasta sopivia paloja, mutta anna mieluiten hiukan jäähtyä ensin...
Sopii erinomaisesti myös pakastettavaksi ja on hyvää jääkaappikylmänäkin.
Pari vinkkiä:
Jos käytät omenalohkoja, älä laita niitä vieri viereen.
Myös mansikoitten kanssa on syytä olla varovainen siten, ettei niitä käytä liikaa - etenkään, jos ovat osin survoksena tai pakkasesta otettuja.
Itse sekoitan lähes aina osan kaikista noista "päällystysmahdollisuuksista" jo suoraan taikinaan. Pieni ananashiutalepurkki tai pakastesoseet ja survokset jo taikinan joukossa lisäävät myös nesteen määrää.
Varovaisuutta ei tarvita; taikinaa voit sekoittaa voimakkaastikin.
Alkuperäisessä reseptissä aikoinaan ei vanilliinisokeria ollut mainittu lainkaan, mutta kun itse sitä rakastan, aina sitä käytän.
Ohje käy hyvin myös täytekakun pohjaksi. Silloin itse käytän takinaan 4 munaa.
Peltinä tuohon satsiin on paras sellainen "osapelti", eli hiukan pienempi vuoka kuin normaali uunipelti. Isolle pellille suosittelen puoltatoista annosta. Herkullisia marjaisia tai hedelmäisiä hetkiä!