Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Perjantai 15.4.2011  (Luettu 896 kertaa)

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Perjantai 15.4.2011
« Vastaus #45 : 16.04.11 - klo:18:34 »

Ihana, -vaikka pääsiäiskortiksi. -Kunhan jättää tuon hyvänhuomenen toivotuksen pois ja laittaa pääsiäistervehdyksen tilalle  :-))
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #46 : 16.04.11 - klo:19:12 »

Ollaan taas vuodessa tuhottu kallis paistinpannu  [:-/] [:´((] ja nyt mä sorruin radiomainontaan ja ostin Swiss Diamondin 26cm kasarin. http://www.swissdiamond.fi/  Prismassa oli kaikki taloustavara -15%, mutta jäihän sille hintaa. Pasi ja teini saivat myös tiukan koulutuksen tuon uuden pannun käyttöohjeista. Sitä ei laiteta levylle tyhjänä kuumenemaan ja sitten lähdetä surffaamaan  [RULES]

Sveitsin pannun mukana tuli ohjeet, joilla sain vanhan pannunkin varmaan kuntoon. Siitä ei ollut pinta rikki, vaan siihen oli palanut jotakin kiinni, mikä ei lähtenyt normaalipesussa pois.

Täytyy laittaa niksiosastolle nämä ohjeet:

Ruokasoodaa pannulle ihan reilusti ja vettä sen verran, että siitä tulee tahna. Se saa kuivua yön yli (meillä oli lähes vuorokauden). Sitten normaalitiskaus.
Tällä lähti jo aikahyvin, mutta tein kuitenkin myös ohjeen numero 2 mukaan:
konetiskiainetta ja vettä pannulle, keitellään 10 min. Sitten normaalitiskaus.

Pannu (Hackman Matador) ainakin näyttää hyvältä. Saa nähdä, miten se toimii! Kaksi toimivaa paistokasaria ei olisi yhtään hullumpi juttu!  :-))

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #47 : 16.04.11 - klo:19:20 »

Ruokasoodaa pannulle ihan reilusti ja vettä sen verran, että siitä tulee tahna. Se saa kuivua yön yli (meillä oli lähes vuorokauden). Sitten normaalitiskaus.
Tällä lähti jo aikahyvin, mutta tein kuitenkin myös ohjeen numero 2 mukaan:
konetiskiainetta ja vettä pannulle, keitellään 10 min. Sitten normaalitiskaus.

Pannu (Hackman Matador) ainakin näyttää hyvältä. Saa nähdä, miten se toimii! Kaksi toimivaa paistokasaria ei olisi yhtään hullumpi juttu!  :-))

Kiitos Kaija, minulla on maalla yksi Matadori jonka uskoin jo menetetyksi.
Pitää kokeilla elvytystä.  [:-)]
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #48 : 16.04.11 - klo:19:26 »

Juu laitas Kaija nikseihin, että tulee muistiin ja joku muukin sinne kirjuuttaa  [:-)]
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #49 : 16.04.11 - klo:19:28 »

Annulix, varaa ainakin puoli purkkia ruokasoodaa, että saat kunnon tahnan. Meillä löytyi onneksi laatikosta paraste ennen 2001  [:-DD] [:17]  ruokasoodaa, jota ei tarvinnut säästellä!

Mitä tästä opimme: pannua ei kannata kuumentaa täydellä teholla, vaan vähempikin lämpö riittää. Meillä on induktio-liedessä asteikko 1-9 ja ihan maksimi on 7.
Mä en koskaan kuumenna kuivaa pannua vaan laitan siihen ensin vettä ja sen lämmittyä kaadan veden pois ja laitan pannulle paistorasvan. Mutta varmasti on tullut käytettyä liian kovia lämpötiloja  [:-I]

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #50 : 16.04.11 - klo:20:21 »

Ruokasooda on maan mainio aine monessa. Mä ostan aina sitä sellaisen puolen kilon purkin ja levontaan käytän siitä murto-osan. Tänäänkin sillä putsasin WC-pöntön.

Kirjattu

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #51 : 16.04.11 - klo:20:46 »

Tämä meidän Matadori oli viimekesänä joskus nuorison käytössä. Ohjeistus annettiin, kuullun ymmärtämiseen ei kesällä aina niin kerkiä.  :-))

Ruokasoodan käyttö on kyllä tuttua erilaisiin raikastuksiin.  WC-pönttöön en ole ymmärtänytkään sen sopivan. Testattavaksi menee.  [:-)]

Iipa, mistä ostat noita isompia pakkauksia ?

Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #52 : 16.04.11 - klo:22:04 »

Tämä meidän Matadori oli viimekesänä joskus nuorison käytössä. Ohjeistus annettiin, kuullun ymmärtämiseen ei kesällä aina niin kerkiä.  :-))

Tähän GRRRR....  [:-/]
Mä kyllä sanoin viime maaliskuussa teinille, että tää on mun pannu ja tätä ei käytä muut! Mutta voi olla, että olen ihan itse käyttänyt liian kovia lämpöjä  [:17]

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #53 : 16.04.11 - klo:22:47 »

Ruokasooda, melkein kuin sukkahousut  :-))

RUOKASOODAN IHMEET
Mitä ruokasooda on?
Ruokasoodalla (NaHCO3) on monta koostumusta kuvaavaa nimeä:
Ruokasooda, Natriumbikarbonaatti, Soodan bikarbonaatti, Natriumvetykarbonaatti
Ruokasooda on myrkytöntä. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että voit huoletta säilyttää sitä kotona missä
tahansa. Se on erinomainen puhdistusaine lapsikodeissa, täydellinen tuholaistorjunnassa, ruuan lähettyvillä.
Se on hyödyllinen aine kodin jokaisessa huoneessa. Mikä tahansa onkaan ongelmasi, missä tahansa
huoneessa, ruokasooda auttaa varmasti. Ruoanvalmistuksesta, pyykinpesuun ja lääkekaappiin ruokasooda
on todellinen kodin sekatyöläinen. Ruokasooda on täydellinen luonnontuote, jota saadaan meristä, joista ja
maaperästä. Se ei sisällä lainkaan kovia kemikaaleja kuten monet pesu- ja puhdistusaineet.
Ruokasooda keittiössä, siivouksessa, puutarhassa ja lääkekaapissa
* Lisäsitkö ruokaan liikaa etikkaa? Kumoa happamuus ripauksella ruokasoodaa.
* Kuohkean ja vaalean perunamuusin saat lisäämällä hyppysellisen ruokasoodaa soseuttamisen puolivälissä.
* Saat rapean, valkoisen ja tuoksuttoman kukkakaalin, kun lisäät keitinveteen teelusikallisen ruokasoodaa.
* Lisää suklaakakun kuorrutukseen ½ tl soodaa, se estää halkeilun ja levittyy pehmeästi.
* Pese lasten muoviset juomapullot ja eväsrasiat soodalla - muovinen maku, tahmea pinta ja haju häviävät.
* Puhdista grillin urat ripottelemalla kosteille levyille soodaa. Hankaa hammasharjalla sekä pyyhi sienellä.
* Pidä keittiörievut raikkaana ja puhtaana ja liottamalla niitä vahvassa ruokasooda vedessä.
* Kiinni palaneen kattilan putsaus; Lämmitä kattilassa 2 tl soodaa, 2 cm vettä ja reilusti sitruunan mehua.
* Poista sipulin ja valkosipulin haju käsistäsi ripottelemalla vähän soodaa ja huuhtelemalla viileällä vedellä.
* Poista öljy- ja rasvatahrat liottamalla vaatetta ruokasooda vedessä ja pese tavalliseen tapaan.
* Huuhtele uimahallin jälkeen uimapuvut ruokasooda vedessä poistaaksesi harmillinen kloori ennen pesua.
* Hiuslakkaiset harjat ja kammat saat puhtaaksi liottamalla niitä kuumassa vedessä jossa on ¼ kuppia soodaa.
* Kaada kupillinen soodaa WC-altaan säiliöön kerran kuussa ja anna vaikuttaa yön yli. Puhdistaa ja raikastaa.
* Anna pehmoleluille kunnon pesu ripottelemalla pinnalle reilusti ruokasoodaa. Anna vaikuttaa yön yli jonka
jälkeen harjaat ja ravistelet irtonaisen soodan pois.
* Pidä leikkokukat pidempään tuoreina. Laita maljakon veteen ¼ teelusikallinen ruokasoodaa.
* Kaada yhtenäinen ruokasooda rengas kasvin ympärille. Tuholaiset karttavat emäksisyyttä ja kasvi säästyy.
* Kastele terassilaattojen pinta, ripottele soodaa ja hankaa katuharjalla voimakkaasti. Anna vaikuttaa 20 min,
huuhtele. Puhdistaa puun ja tuhoaa sammaleen.
* Pyyhi auton lasit pesun jälkeen nihkeällä liinalla, jossa on hieman soodaa. Hylkii likaa ja sadevettä.
* Ripottele soodaa sammaleisille nurmi alueille, sen emäksisyys vaikuttaa jo yhdessä yössä.
* Estä heinien kasvaminen kivilaattojen väliin ripottelemalla soodaa laatoille ja harjaamalla se väleihin.
* Kylpyveteen lisätty ruokasooda helpottaa virtsatie- ja hiivasienitulehduksen oireita sekä auringon polttamia.
* Hoida pienet palovammat kastamalla pyyhe jääkylmän veden ja ruokasoodan seokseen ja aseta se iholle.
* Saat raikkaamman hengityksen kun purskuttelet soodan ja lämpimän veden seoksella.
* Sivele talkin ja soodan seosta kainaloihin ja sisäreisiin se poistaa kosteutta ja toimii deodoranttina.
* Poista jalkahienhajua ripottelemalla soodaa sukkiin, kenkiin ja saappaisiin yöksi.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #54 : 16.04.11 - klo:22:59 »

Ruokasooda on maan mainio aine monessa. Mä ostan aina sitä sellaisen puolen kilon purkin ja levontaan käytän siitä murto-osan. Tänäänkin sillä putsasin WC-pöntön.

Mun pöntön takaosaan on vesi kalkkiutunut, enkä saa sitä millään pois.  On ruokottoman näköinen.
Ruokasoodallako saattais lähteä?
Tarttee hakea sitä kaupasta.  Olen kuullut, että se on melkein kaikkeen käypä aine, niin kuin mese kirjoitti.  [:-)]
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #55 : 16.04.11 - klo:23:03 »

Mun pöntön takaosaan on vesi kalkkiutunut, enkä saa sitä millään pois.  On ruokottoman näköinen.
Ruokasoodallako saattais lähteä?
Tarttee hakea sitä kaupasta.  Olen kuullut, että se on melkein kaikkeen käypä aine, niin kuin mese kirjoitti.  [:-)]

Mä olen kuullut vessan pytyn pahimpiin ongelmiin aika uskomattoman ohjeen. Coca cola. Sitä pyttyyn iso pullollinen ja antaa vaikuttaa mahdollisimman pitkään.
Vai onko sulla sen "vesirajan" yläpuolella sitä kalkkia? Siihen pitää sitten keksiä joku muu ratkaisu. Ruokasoodaa voi kokeilla... se on ilmeisesti ympäristöystävällinen eine, joka ei vahingoita vessan pyttyä!

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #56 : 16.04.11 - klo:23:13 »

Sitä tummaa on ihan siellä pöntön pohjassa, takana. Liekkö iänikuista kuivunutta "sitä itteesä"! Yök!
Eivät vaihataneet pönttöä, kun tekivät remontin jokaiseen huusholliin.  Pönttö oli kuulemma ehjä, kunnosta viis!  [:-/]
Kirjattu

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
« Vastaus #57 : 17.04.11 - klo:00:31 »

Kaarin, jollei ruokasoodalla lähde, niin kokeile etikkaa sen jälkeen! Toinen on emäksistä, toinen hapanta, ja jompikumpi liuottaa varmasti. Itse käytän etikkaa vallan kaikkeen kodin puhtaanapitoon.
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #58 : 17.04.11 - klo:01:26 »

Kaarin, jollei ruokasoodalla lähde, niin kokeile etikkaa sen jälkeen! Toinen on emäksistä, toinen hapanta, ja jompikumpi liuottaa varmasti. Itse käytän etikkaa vallan kaikkeen kodin puhtaanapitoon.

Ensin emäs, joka pehmittää lian ja sitten happo, joka irroittaa sen; eikös se mene niin?  [:-)]

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #59 : 17.04.11 - klo:09:43 »

Kiitos Ansku. [:-)]
Etikkaa löytyy.  Täytyy kokeilla.  [:-)]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.183 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.