Muunnos "Iipan uuniseistä" viherpippurin ystäville Huomasin vasta nyt, että Iipa oli tuolla ylempänä mainioon uuniseiohjeeseensa lisännyt minun kokemukseni tuosta sipulikeittojutusta, ja koska pätkä oli Vapaan keskustelun puolelta ja vaikuttaa ehkä hieman sekavalta, laitan tähän tarkemmin, kuinka tuon viherpippurimuunnelmani teen. Koska teen uuni-, pata-, keitto- ja kastikeruoat mieluiten niin, että me kaksi ihmistä täällä syömme niistä ainakin kaksi kertaa, tätäkin ruokaa teen aina "sillä silmällä"...
Varaan kotiin seuraavat raaka-aineet:2 pkt pakasteseitä, joissa kummassakin 4 kappaletta mukavan kokoista kalapalaa
mielellään yksi iso sipuli
viherpippurikastikeaineksia rasia, jossa 3 pussia kastikeaineksia
ainakin yksi purkki, 2 ½ dl, ruokakermaa
ainakin yksi pussi keittojuureksia, 200 g, pakaste
perunoita
Edelliset raaka-aineet juuri noine määrineen löytyvät ainakin Lidlistä.
Ensimmäisenä päivänä teen näin:Otan vuoan, jonka pohjan mitat ovat noin 22x26 cm ja joka levenee hieman reunoilta ylöspäin.
Lorautan ruokakermaa vuoan pohjalle ja kääntelen vuokaa siten, että kermaa pääsee kiertämään vuoan reunoillekin.
Pilkon sipulin ja ripottelen sipulisilpun vuoan pohjalle kerman päälle.
Ladon kaikki kahdeksan kalapalaa kerman ja sipulisilpun päälle vuokaan. Palat voivat olla kiinni toisissaankin, sillä uunissa niiden muoto muuttuu.
Ripottelen varovasti hieman suolaa kalapalojen päälle.
Teen viherpippurikastikkeen käyttäen noin 3-4 dl vettä ja kaksi pussia kastikeaineksia.
Lisään loput ruokakermasta kastikkeeseen, sekoitan ja kaadan osan kastikkeesta kalojen päälle.
Jotta saisin kalat juuri ja juuri peittymään, sekoitan kastikkeeseen tarvittaessa vielä sopivan määrän vettä.
Nyt laitan loput kastikkeesta oikeine nestemäärineen kalapalojen päälle.
Haudutan ruokaa uunissa 150-175 asteessa toiseksi alimmalla tasolla 1½ - 2 tunnin ajan, ainakin kerran välillä sekoitellen hieman.
Kuorin ja keitän perunoita sen verran enemmän, että niistä jää osa seuraavallekin kerralle.
Lisukkeeksi ensimmäisenä päivänä voin kiehauttaa sekavihanneksia tai broccolimixiä tai tehdä raastesalaatin porkkanasta, kaalista, ananaspaloista tai pelkästään raastaa porkkanaa. Myös valmiit salaatit ovat maukkaita tämän ruoan kanssa, etenkin raastesalaatit tai punajuurisalaatti. Mitä kaapista ja jääkaapista sattuu milloinkin löytymään...
Seuraavana päivänä teen näin:Otan vuoan jääkaapista ja asettelen kalapalat (joita meillä yleensä on tässä vaiheessa enää neljä kappaletta jäljellä...) vuoassa siten, että joko niiden väliin tai sivuille jää tilaa.
Näin rakentamaani tilaan pilkon jääkaapista edelliseltä kerralta jääneet perunat ja levittelen pakasteesta yhden pussin keittojuureksia tai vaihtoehtoisesti broccolimixiä.
Perunoitten ja keittojuuresten päälle ripottelen varovasti hieman suolaa tai yrttimaustesekoitusta.
Teen lisää kastiketta viimeisestä kastikeainespussista noin 3-4 desiin vettä. Vesimäärä voi olla pienempi, jos jääkaapissa on vielä ruokakermaa käytettäväksi kastikkeeseen.
Kaadan kastikkeen tasaisesti kaikkien ainesten päälle.
Ja jälleen vuoka uuniin 150 asteeseen sinne melko alas hautumaan, nyt enää ehkä reilun tunnin ajaksi.
Itse en käytä vuoan päällä kantta tai foliota.
Etenkin toisella kerralla saatan heittää myös muutaman juustoviipaleen kalojen päälle.
Sekavihannekset toki käyvät keittojuuresten sijaan hyvin; itse vain pidän enemmän keittojuureksista.
Aivan samoin olen tehnyt tämän ruoan metsästäjänkastikkeessa, kuten siis tuossakin Iipan sipulikeittoainesjutussa muhitellen. Muunnelmiahan voi jokainen kehitellä itse lisää. Myös määrät voivat vaihdella; tuo itseni ekalla kerralla tekemäni satsihan riittää varmasti ihan hyvin ainakin neljälle syöjälle, mutta vastaavasti myös uunivuoan kokoa voi vaihdella syöjien ja tarvikeainesten mukaan. Yhdelle henkilölle kahdeksi kerraksi riittänee puolet näistä minun käyttämistäni määristä... Meitä siis on kaksi ja kun emme syö lämmintä ruokaa kuin kerran päivässä, meillä tuo isompikin satsi tätä herkkua loppuu jo kahden ruokailukerran jälkeen... Mutta tämä ruoka onneksi on helppo, nopea ja hauska rakenneltava, ja ruoka on erittäin maukasta!