Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pelasta pönttölä  (Luettu 6438 kertaa)

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Pelasta pönttölä
« Vastaus #60 : 14.05.11 - klo:15:19 »

Kyllä täällä eriävät mielipiteet on vedetty äkkiä alas. Saapi kertoa mielipiteensä, kunhan muistaa olla samaa mieltä kuin muutkin.
Välillä sitä sanoa möläytettää sellaista, mitä missään nimessä ei saisi. Jos ei mitään kommentoida ei viitsi kirjoitella.
Pönttölän ilmapiirin olen tullut tuntemaan, esim. "täysvaltainen pönttöläinen" kauhistelee haukkaa, joka saalistaa pikkulinnun. Kunnon pönttöläinen ruokkii pikkulinnut jopa kesälläkin, ajaa kepillä huitoen kissat tontilta ja samalla kiroaa kissanomistajatkin.
Lähes kaikilla pönttöläisillä on koira, tai ainakin rakas ystävän koira, joka ei tee koskaan mitään väärää.
Kunnon pönttöläinen suojelee oravia, järjestää niille pähkinää ja muuta pureskeltavaa, vaikka samaiset pikkupedot tuohoavat ja rosvoavat lintujen munapesiä.
Kilpailuhenkisyyttä täällä on, tai ainakin on joskus ollut.
Olen välillä ollut täältä poissa ja tuntuu, että voisi olla poissa yhtä hyvin pitemmänkin aikaa, ei mun poissaoloa täältä huomata, kirjoitan kait sen verran vähän.
Mihkään fasepookkeihin en ole kirjoitellut koskaan, kun kuulostaa liian vaaralliselta mulle, vielä pahemmalta kuin pönttölä.
tv. Pahus ja Pahuksen Kissat
Kirjattu

tuulia

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #61 : 14.05.11 - klo:15:27 »

Olen joskus kauhistellut haukka kun se söi aivan ikkunan alla pikkulintua jota olin koko talven syöttänyt, se näytti aika julmalta. Ymmärrän toki että luonnossa on luonnon lait eikä niille ihminen mitään voi.
Kirjattu

gloria

• Vieras
« Vastaus #62 : 14.05.11 - klo:15:29 »

asiaa/mielipidettä voi kyllä kommentoida vaikka ei tunne sen esittäjää. tämä on tosin henkilökohtainen mielipiteeni.

kehumisen kanssa on sama juttu, jos näen mielestäni huippukauniin valokuvan, voin kehua sitä katsomatta ensin kuka sen on lähettänyt, ihan oman mieltymykseni mukaan.

mutta minun toiseen, yhtä tärkeään, pointtiini ei kukaan uskalla kajota? tarkoitan eriävien mielipiteiden suvaitsemista ilman että mielipiteen esittäjän tarvitsee huomata eri mieltä olevien loukkaantuvan ja keskustelun tyrehtyvän? jos näin on, se aiheuttaa keskustelun taantumisen hyvää päivää kirvesvartta –tasolle.

esimerkki:
jos minun mielestäni eläinten inhimillistäminen on väärin, en silti tuomitse sellaista ihmistä jonka mielestä polkupyörällä ajava papukaija tai palloa pompottelevat delfiinit on hauskinta ikinä. MUTTA saatan kyllä sanoa mielipiteenäni että en pidä papukaijojen tai delfiinien alistamisesta ihmisten viihdyttämiseksi.

se ei ole riidan haastamista eikä negatiivista kritiikkiä vaan mielipiteen ilmaisemisen vapautta.

Kirjattu

gloria

• Vieras
« Vastaus #63 : 14.05.11 - klo:15:38 »

Mir, olitkin jo tarttunut asiaan.. [;-)]
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #64 : 14.05.11 - klo:16:05 »

Mielipiteen ilmaisu voidaan tehdä myös positiivisesti ja rakentavasti. Silloin ei ole niin suurta vaaraa, että tuntee joutuneensa ylikävellyksi.  [:-)]
Kirjattu

Anniina

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #65 : 14.05.11 - klo:16:13 »

Kyllähän täällä eriäviä mielipiteitä esitetään, kuten vasta viime aikoina punarinnan pesä -ketjun lisäksi tulee mieleen häähatut. Kukaan ei varmaan tarkoituksellisesti ala etsimään sellaisia aiheita, joista voisi kovin paljon eriäviä mielipiteitä ja provosoitumista aiheutua, koska ehkä näistä vanhoista vastaavista tapauksista on jo jotain opittu.

Itse olen koiraihminen henkeen ja vereen. En kuitenkaan vetänyt palkokasvia nenään sen takia, että Vilukko sanoi, että häntä ei voisi vähempää kiinnostaa koirien virtsakivet. Jos hän olisi sen sijaan kirjoittanut vastaavan kommentin, kun kerroin, että koirallani diagnosoitiin munuaisten- ja kilpirauhasen vajaatoiminta, olisin taatusti ottanut sen henkilökohtaisesti. En siis ymmärrä sitä, että jos joku yleisesti kirjoittaa kissoista tai koirista jotain meidän mielestämme pahaa, niin miksi se pitää ottaa henkilökohtaisena hyökkäyksenä omaa lemmikkiä kohtaan. Kaikki emme pidä kaikesta. So what. Itse kuitenkin jatkossakin kirjoitan sairaan koirani kuulumisia, koska tiedän, että ainakin muutamaa ihmistä ne kiinnostavat.
Kirjattu

gloria

• Vieras
« Vastaus #66 : 14.05.11 - klo:16:26 »

Mielipiteen ilmaisu voidaan tehdä myös positiivisesti ja rakentavasti. Silloin ei ole niin suurta vaaraa, että tuntee joutuneensa ylikävellyksi.

Jos mielipiteensä alkuun kirjoittaa sanat 'minun mielestäni' tai 'minun mielipiteeni on', niin sen pitäisi riittää ilmaisemaan että kyseessä ei ole absoluuttinen totuus vaan nimenomaan yhden henkilön oma kannanotto.

Kukaan ei varmaan tarkoituksellisesti ala etsimään sellaisia aiheita, joista voisi kovin paljon eriäviä mielipiteitä ja provosoitumista aiheutua, koska ehkä näistä vanhoista vastaavista tapauksista on jo jotain opittu.

Tarkoitatko nyt todella että pitää miettiä etukäteen voinkohan jostain määrätystä asiasta aloittaa keskustelua, ettei vaan kukaan loukkaannu? Mielestäni kaikista aiheista -sääntöjen puitteissa- pitäisi voida keskustella.

Kirjattu

gloria

• Vieras
« Vastaus #67 : 14.05.11 - klo:16:27 »

äskeisessä viestissä ensimmäinen ja kolmas kappale on sitaatteja ja muut kommentteja..
Kirjattu

Anniina

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #68 : 14.05.11 - klo:16:29 »

Tarkoitatko nyt todella että pitää miettiä etukäteen voinkohan jostain määrätystä asiasta aloittaa keskustelua, ettei vaan kukaan loukkaannu? Mielestäni kaikista aiheista -sääntöjen puitteissa- pitäisi voida keskustella.

En tarkoita. Olisi pitänyt ilmaista selkeämmin, että itse voisin kuvitella/luulla, että mahdollisesti monien mielessä liikkuu ehkä sellainen ajatus, ettei tarkoituksella aloita sellaisia keskusteluja, joista luultavimmin, mahdollisesti ehkä joku voisi provosoitua tai loukkaantua. Siis ei tarvitse miettiä kenekään tällaista, mutta itse ainakin mietin.
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #69 : 14.05.11 - klo:16:33 »

Kyllä täällä eriävät mielipiteet on vedetty äkkiä alas.

Ylläolevakin on mielipide. Ja saattaa poikia lisää mielipiteitä.
Kirjattu

Matkijalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #70 : 14.05.11 - klo:16:38 »

Turhaa kinaa.

Mutta nettikeskusteluissa on ollut muutos 15 vuodessa. Enää en menisi Suomi 24 keskusteluun ollenkaan mukaan. Kuka sinne tahtoo haistatteluja saamaan vastaan?
Kirjattu

gloria

• Vieras
« Vastaus #71 : 14.05.11 - klo:16:39 »

Anniina, minä en myöskään tarkoituksella halua provosoida enkä loukata mutta kyllä se mielestäni aika paljon latistaa ja rajoittaa keskustelua jos pitää miettiä uskallanko nyt tuoda eriävän mielipiteeni kehiin.
Kirjattu

Anniina

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #72 : 14.05.11 - klo:16:46 »

Anniina, minä en myöskään tarkoituksella halua provosoida enkä loukata mutta kyllä se mielestäni aika paljon latistaa ja rajoittaa keskustelua jos pitää miettiä uskallanko nyt tuoda eriävän mielipiteeni kehiin.

Näinhän se on  [:-)] Ja kyllä se pitäisikin pystyä sanomaan ja minun mielestäni saa sanoa.

Kuten useammatkin jo aikaisemmin kirjoitti, niin rakentava kritiikki on hyvästä, perustelematon ei  [:-)]
Glorialla on mielestäni ollut tässä rakentavaa kritiikkiä ja kyllä sitä jokainen varmasti itsessään tutkiskelee, että osuuko se omalle kohdalle vai ei. On hyvä, että asiasta puhutaan. Minä en ainakaan halua, että Gloria lopettaa kirjoittamisen tämän ketjun kuivuttua kasaan. Itsekin olen joskus pari vuotta sitten kirjoittanut hyvin samanlaisen viestin kuin Glorian ensimmäinen viesti oli. Mutta tässä sitä ollaan  [:-)]

Ja ihan hyvä, että Jarmo aloitti tämän ketjun. Tänäänhän on ollut ihan aktiivista foorumilla. Nytkin ollaan jo reilusti yli 200 viestin, jos lukuja katsotaan. Vaikka ei ne luvut mielestäni tärkein ole.
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #73 : 14.05.11 - klo:16:57 »

Idea ei ollut oma oikeastaan aloittaa tätä ketjua

Erilaisen mielipiteen kertominen on varmaan hyväksyttävää ehkä täytyy miettiä miten ja miksi mielipiteen kertoo, jos haluaa mielipiteen kertoa ihan vain siksi että saa erimielisyyttä aikaan voi varmasti mielipiteen pitää omana tietonaan, jos taas kestää toisen mielipiteen ja perusteluja voi tulla eläväkin ja asiallinen keskustelu.

Otetaan nyt esimerkki, kaikki varmasti tietävät että pidän kissoistakin. jos ruokinnalle sattuu joskus eksymään ohi kulkeva kissa häiritsemään lintuja saatan kopauttaa ikkunaa tai talvella jos olen ulkona heittää lumipallolla varovasti, kesällä vastaavasti kun ainakin linnuilla on juoma altaita voin heittää kissaa kohti kävyllä että lähtisi pois.

Jos sama kissa taas on toisella puolella pihaa saatan sanoa kiss kiss ja toivoa että kissa tulisi rapsutettavaksi  [:-)]

Jos tähän juttuun joku taas kirjoittaisi mielipiteensä "inhoan kaikkia kissoja" tuntuisi se minusta taas siltä että yritetään ärsyttää jos taas henkilö yrittäisi kirjoittaa paremmin ja useammalla sanalla mielipidettään ja perustella sitä saattaisin lukea loppuun ja yrittää jopa kommnetoida.

ps... on minulla pihassa koira-aitauskin ja koiria ollut hoidossakin, kissoja ei ole ollut hoidossa
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Sus

• Vieras
« Vastaus #74 : 14.05.11 - klo:17:02 »

Tärkeintä ei ole mitä sanoo, vaan miten sanoo. Ihmisten saaminen ylipäänsä takajaloilleen ei välttämättä edes johdu itse asiasta/mielipiteestä, vaan kirjoituksen tyylistä ja (tunne)sävystä, myös sanavalintoja kannattaa harkita tarkkaan ja välttää ikäviä ilmaisuja. Silloinkin, kun itse on vaikkapa vihainen. Vihaisena kirjoittaessa tämä voi olla vaikeaa, siksi onkin pidettävä kieli keskellä suuta, asian saa ilmaistua niinkin. [:-)]

Samahan se on parisuhteessa. Terapeutitkin neuvovat tarkkailemaan millä äänensävyllä ilmaisee asiansa. Puoliso suutuu, jos ilmaisee asian vihaisesti, hän ei välttämättä suutu itse asiasta. Vaimo jotain tiuskaisee ja mies vastaa "Älä huuda mulle!" Ja siinä meni itse asia pesuveden mukana.

Jos ihminen joutuu takajaloilleen, itse ilmaistu asia ei mene kovinkaan hyvin läpi. Hän linnoittautuu puolustusasemiin. Näin käy AINA. Mulla on tästä esimerkkinä yksi ihminen, joka yrittää saada koko maailman eroamaan kirkosta... mä oon sanonut hänelle, että hän tekee hallaa omalle asialleen käyttämällä ivallisuutta ja sarkasmia, nimittelyjä yms. Ihmiset loukkaantuu, kyllästyy, asettautuu puolustusasemiin ja kaivaa kantapäät maahan eivätkä takuuvarmasti eroa kirkosta. Niin on käyny mullekin... [:-I] :-))
Kirjattu

Sivu luotiin 0.327 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.