Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tintin pesä, apua kaipais  (Luettu 665 kertaa)

Risto

• Vieras
Vs: Tintin pesä, apua kaipais
« Vastaus #15 : 27.05.11 - klo:01:49 »

Mutta kun se lintu lentää ylöspäin, niin se pääsee pois sieltä, ei se kiipeä.
Jos te jollain vehkeellä hinaatte ne pois sieltä pesästä, niin mihin te laitatte ne poikaset sitten.
Ja toisaalta, pesintää ei saa häiritä.
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #16 : 27.05.11 - klo:10:34 »

Mä olen kyllä eri mieltä Riston kanssa. Ei ne poikaset osaa sieltä pois lentää jos pesä on syvällä. Ja jos putki on sileä ja liukas sisäpuolelta niin sinne ne jää. Kyllä ne jotakin tukea tarttis mitä myöten ne sieltä pois räpiköis. Emolinnut varmaan osaavatkin lentää sinne putkeen ja pois, mutta mun mielestä poikasten kanssa on eri juttu.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #17 : 27.05.11 - klo:10:46 »

Mutta kun se lintu lentää ylöspäin, niin se pääsee pois sieltä, ei se kiipeä.
Jos te jollain vehkeellä hinaatte ne pois sieltä pesästä, niin mihin te laitatte ne poikaset sitten.
Ja toisaalta, pesintää ei saa häiritä.

Ensinnäkin itse en ole pelastusjoukoissa mukana kun välimatkaa on monta sataa kilsaa,
ja ystäväni kysyi minulta neuvoa "kun olen lintuasiantuntija" siis hänen mielestään. Tarkoittaa, että
olen linnuista kiinnostunut.
Eivät he niitä pois ole vielä ottamassakaan, vaan sitten kun emot alkavat niitä ulos sieltä houkutella.
Mutta voi olla, ettei homma onnistu ihmisen avulla, jollei todella sinne jotain kiipeämispaikkaa saa laitettua,
ja poikaset jollain lailla osaisivat sieltä pois ryömiä kuten Tiinakin asiaa mietti.
Huonoja lentäjiähän poikaset vielä ovat kun pesästä lähtevät, että emo osaa lentää vaativampiinkin paikkoihin
pojat eivät.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #18 : 27.05.11 - klo:12:41 »

Ja kyllä minua vaan kaikesta eniten huolestuttaa se, minkälainen pätsi se on, kun on yli 20 astetta lämmintä ja aurinko porottaa täysillä. Ei sieltä kyllä hengissä selviä.
Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #19 : 27.05.11 - klo:16:16 »

Ei varmaan selviä poikaset hengissä, niin itsekin luulen. Harmittava tapaus.

No varmaan kala-altaan linnunpesät on ihan ihmisten taholta tietoisesti tuhottu jo. En ole
voinut käydä paikalla kun tiedän mikä näky siellä odottaa. Siis näitä murhenäytelmiä riittää....
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Risto

• Vieras
« Vastaus #20 : 27.05.11 - klo:20:17 »

Katsokaapas noita vanhoja Kaitsun pönttöfilmejä.
Sieltä poikaset lentää pöntön pohjalta pöntön aukolle!
Ne eivät kiipeä!

Ja sekin on ihan kulluluuruuta, että pesäpöntön sisäpinta pitäisi olla "karhea".
Se saa olla aivan siloinen, tai minun mielestäni sen pitäisikin olla aivan siloinen, ettei emot eikä poikasetkaan repisi siipiään siihen karheaan puun pintaan.

Isojen lintujen pöntöistä minä en tiedä.
Kirjattu

Pyyhältäjä

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #21 : 27.05.11 - klo:20:27 »

Erkin siloisesta pöntön sisäpinnasta. Jotkut tekee vesi- /filmivanerista pönttöjä ja niiden sisäpinta on sileä.

Aika erikoisen pesäpaikan tintit on valinneet, mutta uskoisin kyllä, että luonto hoitaa poikaset onnellisesti maailmaan, kun sen aika on.
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #22 : 27.05.11 - klo:20:47 »

Tiaisen poikaset lähtee pesästä maailmalle lentokykyisinä, normaalisti. Jos kerta emot sinne osaa lentää edestakas, niin kyllä ne poikaset tulee ulos ihan samalla tavalla. Jos asia huolettaa, niin vois kait sinne laittaa jotain pientä ohutta rimantapaista, tosin se voi olla enempi este, kuin apukeino.
Kirjattu

Risto

• Vieras
« Vastaus #23 : 28.05.11 - klo:10:16 »

Tintit lentää pöntön aukolle, katso video!

http://www.youtube.com/watch?v=JGT17a2whtg&feature=related
Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #24 : 28.05.11 - klo:11:08 »

Video ei minulle näy...no toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Kerron sitten joskus miten on käynyt..jos kiinnostaa.
Kirjattu
Arvo Ylppö

Anniina

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #25 : 28.05.11 - klo:11:15 »

Pöntössä kasvavat tintin poikaset treenaavat siihen suuaukolle lentoa monen monta kertaa ennen kuin viimein ulos uskaltautuvat. Kyllä on varmasti vaikeampi tuollaisesta putkesta poikasen ulos päästä kuin lentää vain  [:-I] Mutta asukkaiden kannattaa kyllä seurailla, että alkaako sieltä poikasia kurkkia.
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #26 : 28.05.11 - klo:11:43 »

Minä kyllä pahaa pelkään, että nyt kun on luvattu helteitä, niin sieltä ei selviä poikaset hengissä. On se niin kuuma paikka. Lämpöhalvaukseen kuolevat. (Toivon silti, että eivät kuole)
Kirjattu

Luppakorva

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nettimaskotti
    • kennel Goldbird´s
« Vastaus #27 : 28.05.11 - klo:14:07 »

En lukenut kaikkia ihan tarkkaan, mutta ehdottiko kukaan narun tiputtamista pohjalle, siinä voisi olla joku pieni kivi painona, että pysyisi
pohjalla, mutta kun varovasti narun päästäisi, se ei vahingoittaisi poikasia.  Narussa voisi olla solmu aina määrävälein.

Sekin auttais, jos putken reunalle voisi saada, jonkun sisäputken tehtynä vaikka myyräverkosta. Kunhan pienet ei jää mihinkään väliin :(

Kirjattu
Entinen Mercinikka
Koirat eivät ehkä lisää vuosia elämääni,mutta varmasti lisäävät elämää vuosiini.

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #28 : 28.05.11 - klo:15:29 »

Voisiko putkea jotenkin varjostaa niin ettei aurinko siihen suoraan porottaisi?
Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #29 : 28.05.11 - klo:22:20 »

Kaikki neuvot olen heille nyt kertonut mitä olette kehitelleen pelastumiseksi..aika näyttää kuinka käy.

Kiitos!
Kirjattu
Arvo Ylppö

Sivu luotiin 0.171 sekunnissa. 26 kyselyä tietokannasta.