Anniiinalta tuli hyvä tietopaketti näiden raivostuttavien harmaanruskeiden pikkulintujen määrittämisestä!
Mä kyllä aina toivon tän näköisten otusten aukaisevan nokkansa ja sanovan jotain, että saisin vihiä, mikä lintu on kyseessä! Mieluiten vielä saisi sanoa tilt-talt, koska se on helppo tunnistaa!
Muuten, englanniksi tiltaltti on chiffchaff, ja ihan alkukaudesta meidän pihalla oli tiltaltti, joka lauloi englantilaisittain murtaen, eli sen laulu kuulosti enemmän chiff-chaffilta kuin tilt-taltilta. Laulun nuotista kyllä tunnistin samaksi.
Hups kirjoitin pitkän stoorin Anniinan hyvästä tavasta määrittää ja perustella näitä ns. mitäänsanomattoman värisiä lintuja, mutta teksti alkoi hyppimään ja yritin päivittää ja kaikki katosi. Olen lainakoneella, oma koneeni ei käynnisty, meni ilmeisesti rikki ukkosen takia.
Yhdyn Anniinan mielipiteeseen määrityksestä. Itselläni juostenkustu määritys, kiire oli kai kattomaan yhtä vuokra-asuntoa. Se muuten olikin oikein määritetty, eli löydettiin hyvä yksiö pojalle!
Sitten on omassa pihassa yksi laji, josta en ole varma. Todennäköisesti voipi olla pensaskerttu, mutta laulu ei ole ihan perussettiä mun mielestä. Lintu lauloi viime yönä läheisessä pusikossa, joka lähellä makkarin ikkunaa, yritin äänittää, mutta vasta tänä aamuna löysin (kaija huom!) oikean nappulan jolla saa vaikka tunnin nauhoittaa...ei kännykästä löytyy muutakin kuin se minuutin ääninappula...
Lintu on laulanut aiemminkin, parina yönä en ole kuullut mutta viime yönä oli äänessä klo 03.04 aikaan. Laulu tosiaan lehtokertun ja pensaskertun laulun välimuotoa. Aika pitkiä karheahkoja lurituksia. Arvaatte varmaan mitä lajia ajan takaa??
Toivotaan että saan äänen nauhalle ja saan soittaa sitä yhdelle lintumiehelle, joka on myös laattamies, eli tulee korjaamaan meen laatotusta tuonne pesuhuoneeseen perjantaina.
Pitäkää peukkuja että saan sen äänen nauhalle!