Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: TIISTAI 12.7.2011  (Luettu 806 kertaa)

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: TIISTAI 12.7.2011
« Vastaus #30 : 12.07.11 - klo:10:57 »

Huomenta Lapista! Aurinkoinen aamu ja lämmin, nyt pilveilee, sajettakohan se meinaa. Illalla tuli pikahälytys heinänajoon ja nyt on oikea käsi niin kipee, ettei kahvikupin nosto onnistu.  [:-)] No aamupäivän minä nostelin kyllä kiloista sorkkarautaa, että sen piikkiin pistän. Ei ne heinäpaalit niin raskaita olleet.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #31 : 12.07.11 - klo:11:01 »

Huomenta.
Sataa ja ilma seisoo!

Hauska toi facebookin käyttäjista oleva piirros!  :-))
Iloa päiväänne.  [:-)]
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #32 : 12.07.11 - klo:11:04 »

Mukava laskutehtävä miriltä, suoritetaan illalla jos ei väsytä liikaa töiden jälkeen [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Sus

• Vieras
« Vastaus #33 : 12.07.11 - klo:11:12 »

Ulpukkii kukkii.  [:-)]

Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #34 : 12.07.11 - klo:11:29 »

Sateista tiistaipäivää. Vettä on sitten tullut yöstä lähtien ukkosen säestyksellä. Heräsin 4 aikaa mahdottoman kovaan pamahdukseen ja nousin ylös laittamaan parvekkeen ovea kiinni kun ulkona oli tosi kova kaatosade ja vesi tuli suoraan parvekkeelle. Jyrinää on sitten riittänyt ja vettä ihan näille tunneille asti.
Äsken vasta Veran kanssa tehtiin ihan pikku pissalenkki, kun ei neitoa saa sateella ulos. Ihan pieni tauko sateesta tuli joten sen aikana päästiin ulos piipahtamaan.

Kuvat taas kerran piristivät päivän ketjua :-))

Mukavaa päivää itsekullekin pönttöläiselle :-))

Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #35 : 12.07.11 - klo:12:34 »

Ei kiva herätys Telkkisellä  :-O. Säikähtikö Vera?

Kaunis ulpukkakuva Susulta  [:-)]
Kaariniltakin ihana kuva.  [:-)]

Minulle sattui eilen kiva tapaus. Seisoin illalla ulkorapulla, kun tunsin, että joku pisti minua kantapäähän. Sinne alas, missä nahka on vähän paksumpaa. Se oli hyttynen. Katselin, kun se imaisi itsensä täyteen. Siinä vaiheessa, kun piti vetää imukärsä pois, sille tulikin ongelmia, kun kärsä ei meinannut millään irrota paksusta nahasta. Ainakin puolisen minuuttia se siinä räpiköitsi, kunnes sai kärsänsä irti minun kantapäästäni  :-)). Sitten se lensi siitä tiehensä.
Kirjattu

Anniina

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #36 : 12.07.11 - klo:12:48 »

Äkkiseltään yliopistomatematiikan nelosella (arvostelu 1-5) suoritin Mirin laskutehtävän (ei se silti ole välttämättä oikein  [:-DD] ). Laitan sen tuohon pienellä, jos joku muu haluaa laskea ilman minun vastauksen katsomista  [:-)]

-Jos vuorokauden sadesumma on vaikkapa 20 mm, niin montako kannullista vettä on satanut kasvipenkkiin, joka on 1,5 x 5 metriä? 

20 mm:n sadesummahan vastaa 20 l/m2, joten ensin lasketaan kuinka paljon kukkapenkissä on neliöitä: 1,5 m x 5 m = 7,5 m2.
Tämän jälkeen lasketaan kuinka paljon tuolle alueelle sataa vuorokaudessa: 7,5 m2 x 20 l/m2 = 150 l
Lasketaan kuinka monta kannullista (10 l) tuohon menee: 150 l / 10 l = 15 kannullista

-Jos  1,5 x 5 metrin penkkiin kaataa kaksi 10 litran kastelukannullista vettä, niin kuinka paljon enempää vai vähempää se vastaa kuin se 20 mm sadesumma?

Kaksi kannullista vettä on 20 l, kun taas sadanta 150 l, lasketaan prosenttiosuudet ((150 l -20 l) /150 l) x 100 % = 87 % Sadanta on siis 87 % enemmän kuin kaksi kannullista vettä.

-Jos vesiletkusta tulee vettä noin 20 litraa minuutissa, miten kauan tarttee kastella aarin aluetta, jotta se vastaa sitä 20 mm vuorokautista sadesummaa?

Yhden neliön kasteluun menee 1 minuutti, joten:
1 a = 100 m2 => 1 min x 100 = 100 min = 1 h 40 min

Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #37 : 12.07.11 - klo:13:02 »

Äkkiseltään yliopistomatematiikan nelosella (arvostelu 1-5) suoritin Mirin laskutehtävän (ei se silti ole välttämättä oikein  [:-DD] ). Laitan sen tuohon pienellä, jos joku muu haluaa laskea ilman minun vastauksen katsomista  [:-)]

-Jos vuorokauden sadesumma on vaikkapa 20 mm, niin montako kannullista vettä on satanut kasvipenkkiin, joka on 1,5 x 5 metriä? 

20 mm:n sadesummahan vastaa 20 l/m2, joten ensin lasketaan kuinka paljon kukkapenkissä on neliöitä: 1,5 m x 5 m = 7,5 m2.
Tämän jälkeen lasketaan kuinka paljon tuolle alueelle sataa vuorokaudessa: 7,5 m2 x 20 l/m2 = 150 l
Lasketaan kuinka monta kannullista (10 l) tuohon menee: 150 l / 10 l = 15 kannullista

-Jos  1,5 x 5 metrin penkkiin kaataa kaksi 10 litran kastelukannullista vettä, niin kuinka paljon enempää vai vähempää se vastaa kuin se 20 mm sadesumma?

Kaksi kannullista vettä on 20 l, kun taas sadanta 150 l, lasketaan prosenttiosuudet ((150 l -20 l) /150 l) x 100 % = 87 % Sadanta on siis 87 % enemmän kuin kaksi kannullista vettä.

-Jos vesiletkusta tulee vettä noin 20 litraa minuutissa, miten kauan tarttee kastella aarin aluetta, jotta se vastaa sitä 20 mm vuorokautista sadesummaa?

Yhden neliön kasteluun menee 1 minuutti, joten:
1 a = 100 m2 => 1 min x 100 = 100 min = 1 h 40 min

[NUT]
Kyllä olet viisas  [:-)]  [KIPPIS]
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #38 : 12.07.11 - klo:13:31 »

Anniina laski oikeen. Mä olin laskenut saman tuloksen. Mutta en mää noin hienosti sitä osannut laskenut. Laskin desin mitalla ja neliömäisellä pakasterasialla ja sitten päässälaskuna kynän ja paperin avulla.
Nyt satoi vettä melkeen 20 mm verran vuorokaudessa. Eli aarin alalla se tarkoittaa noin kahta vesikuutiota. [:-I] Niin kait. Eipä tartte heti kastella.
Nyt mä alan muuta miettimään. [NUT]
Kirjattu

Evis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #39 : 12.07.11 - klo:14:31 »

Tiistai iltapäivää [:-)]
Sateinen sää täälläkin, aamulla ukkosti ja nyt sitten on perus "maatiaissade" , ihan hyvää tekee luonnolle kun sataakin hieman pidempään. Loman toinen päivä menossa ja mansikat pakastettu, saunavihdat tehty ja matot kaikki pesty ja kuivaneetkin jo ovat  [:-)] Nyt voi alkaa loman viettoon :-)) Sauna on lämpiämässä ja kohta sinne suunnistetaan, illalla sitten naapurikuntaan kesäteatteriin  [:-)] Iipalle halit  [:30] kovin  tutulle kuulostaa
Tirpakkaa tiistakia kaikille  [:-)]
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #40 : 12.07.11 - klo:14:32 »

Nyt mulla on kirjaimellisesti baarikaappi. Sieltä on kiva hömpsytellä sillointällöin [8-)]

Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #41 : 12.07.11 - klo:14:37 »

Onkos viini kuivaa, puolikuivaa vai puolimakeaa? :-))
Me ollaan enemmän punkkuihmisiä, mutta viime viikonlopuksi ostettiin pari pulloa valkkaria ja sehän maistuikin kuumalla helteellä yllättävän hyvältä. Mä vaan en tykkää ihan kauhean kuivasta viinistä.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #42 : 12.07.11 - klo:14:45 »

Onkos viini kuivaa, puolikuivaa vai puolimakeaa? :-))
Me ollaan enemmän punkkuihmisiä, mutta viime viikonlopuksi ostettiin pari pulloa valkkaria ja sehän maistuikin kuumalla helteellä yllättävän hyvältä. Mä vaan en tykkää ihan kauhean kuivasta viinistä.

Luulisin että puolikuivaa, hapokasta, hiukkasen helmeilevää, ainakin mun mielestä, pistää sylkirauhasiin liikettä [NUT] Kaveri osti, minä perässä, en huomannut katso mitä viinistä sanottiin. Ei löytynyt alkon sivulta.
Kirjattu

Deb

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ***Keiju***
« Vastaus #43 : 12.07.11 - klo:15:01 »

Iltapäivää sateen keskeltä! [:-)]
Niin, siis sataa sataa ja tuuleekin jonkin verran.
Mittarissa nyt +15,1 astetta.

Iltapäivän kaffeeta ja luen sitten ajan kanssa tän ketjun. :)

Hyvää tiistaita toivotaan kaikille!    [:46]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #44 : 12.07.11 - klo:15:37 »

Työpäivä meni ihmeen hyvin kun pysyin liikkeessä. Ja isännän sormien vammat ovat olleet vuotamatta. Hautakynttilöiden metallihatut ovat vaarallisia!
Sadetta on ollut, mutta nyt paistaa aurinko.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.212 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.