No eiköhän noissa yövuoroissa ja kolmivuorotöissä ole vaikeinta se rytminvaihdos. Jos tekee pelkkää yövuoroa putkeen, se on säännöllistä ja kroppa jotenkin sopeutuu sihen paremmin, kuin että viikon välein vaihdetaan rytmi: yövuoro-aamuvuoro-päivävuoro.
Se on paljon rankempaa.
Oon tehnyt joskus kolmivuorotyötä ja oli ne rytminvaihdokset rankkoja. Tein "jatkuvaa kolmivuoroa", neljä päivää yö - neljä päivää päivä - neljä päivää ilta. Vuorojen välissä kylläkin kolme päivää vapaata, mutta viikonloput oltiin toissä...
Nythän mulla on ihan selkeä 8 viikon kierto, johon kuuluu yksi yöviikko. Sen jälkeen on porukan yhteisellä päätöksellä myöhäinen ilta, kun jokainen vuorollaan oli ihan sekaisin maanantai-aamuna
mitä vanhemmaksi tulee, sitä vaikeampi on palata normaaliin rytmiin yöviikon jälkeen. Mä en vaan saa iltaisin unta, vaan alan olla parhaimmillani hiukan ennen kymmentä.... ja aamulla/päivällä sitten nukuttaa!
Maitopuolen aikaan meillä oli ihan sekavat vuorot; käytännössä joka viikko 1-4 yövuoroa. Mukaanluettuna viikonloput. Ja sellaisia hankalia, että mentiin 01, 02, 03, 04 tms. Silloin oli ilmeisesti koko ajan niin sekaisin, että esim paluu New Yorkista viikon reissulta ei aiheuttanut mulle minkäänlaista aikaerosekoilua, vaikka monet kuulemma kärsivät siitä.