Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Äänestys

Mitä seuraavista pippureista olet käyttänyt ruuan maustamiseen?

mustapippuri
valkopippuri
viherpippuri
maustepippuri
roseepippuri
chilipippuri
sitruunapippuri ;)
muu, mikä?
Minulle ei löydy sopivaa vaihtoehtoa.

Kirjoittaja Aihe: PIPPURI -gallup  (Luettu 384 kertaa)

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
Vs: PIPPURI -gallup
« Vastaus #15 : 11.09.11 - klo:16:22 »

Mä tykkään kyllä noista muovisista yhdenkäden pippurimyllyistä just sen takia kun niitä voi käyttää yhdellä kädellä. Yks mun myllyistä on kyllä nyt vissiin jotenkin tylsynyt, kun ei meinaa tehdä tehtäväänsä. Mä luulen että noi kunnon pippurimyllyt on just sen takia suht hinnakkaita, kun niissä on just ne mekanismit sitten kestävät. Niissä sellaisissa pyöritettävissä myllyissähän se meksnismi on ihan erilainen kun noissa muovisissa. Nää muoviset yhdenkädenmyllyt on halpoja, ja mulla on kyllä kestäneetkin aika hyvin, useita vuosia siis.

Sit yks vitsi aiheeseen liittyen. [:-DD]

Nainen oli tansseissa ja tulisen tangon pyörteissä esitti kavaljeerilleen kysymyksen, että onkos herra ammatiltaan kokki? En ole, vastasi mies, kuinka niin. Ajattelin vain kun olet lähtenyt tansseihin pippurimylly taskussa, vastasi nainen.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

• Vieras
« Vastaus #16 : 11.09.11 - klo:16:26 »

[:-DDD]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #17 : 11.09.11 - klo:16:28 »

Kävin netissä nyt noita myllyjä läpi, halvin oli 6€. Sitäkin sai hakemalla hakea. Heh. No onhan se niin, että laadusta saa maksaa, ja sit siellä on niitä, jotka on tarkoitettukin (myös) koriste-esineiksi.

Joo, tuo mun vanhakin on just tylsynyt.
Kirjattu

tahmatassu3

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylivieska
« Vastaus #18 : 11.09.11 - klo:16:36 »

Samoilla linjoilla teidän kanssanne, jauhettu maustepippuri on ehdoton lihapullamauste, samoin kokonainen
maustepippuri kuuluu aitoon karjalanpaistiin ja lihakeittoon.  Kalakeittoon taas menee kokonainen valkopippuri.
Sianliha-lanttupata vaatii kanssa ripauksen cayennepippuria, jauhettuna.

Muut pippurit menee myllystä ja nykyisin vielä sellaisista helpoista kertakäyttöisistä, löysin niitä tuolta
saksalaisen halpakaupan hyllyiltä.  Kyllästyin niihin vanhanaikaisiin isoihin rouskuihin kun nitten kanssa
meinas hermot mennä ja saivat lähtee meidän huushollista  [:-)]

Kaikkia noita yllämainittuja kaapista löytyy ja niitä käytetään, ainoastaan  chilipippuri on käytössä vain
silloin kun poika on syömässä,  samoin tabasco.
Kirjattu
Kaikkea saa tehdä, kaikkea pitää tehdä, kaikkia ovia täytyy tempoa, kaikkia kuita kurkotella.
On vain yksi ehto, elinehto; Värisevää sielua ei saa tallata.
- Tommy Tabermann -

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #19 : 11.09.11 - klo:16:41 »

Chilikaupan sivuilta kopioitu

Scoville -arvot ja tulisuus
Scoville -arvo määritetään perinteisesti aistinvaraisella tutkimuksella jossa tutkittavaa chiliä tai chilikastiketta laimennetaan sokerivedellä kunnes tulisuutta ei enää erota. Esimerkiksi tuttu Tabasco -kastike on tulisuudeltaan 2500 - 5000 Scovillea, eli viimeistään 5000 -kertaisesti laimennettuna ei liuksesta enää erotu tulisuutta.

Näin ollen esimerkiksi 1.5 desin pullollinen Blairin Mega Death -kastiketta (scovillearvo 500 000) muuttaa yli 70 000 litraa sokerivettä havaittavasti tuliseksi.

Myös kehittyneempiä tutkimuskeinoja on olemassa.
Lisätietoa Wikipediasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Scoville_scale

Alla hieman tietoa eri kastikkeiden vahvuuksista. Tulee kuitenkin muistaa että arvot eivät useimmiten ole tieteellisesti tutkittuja totuuksia joten niihin on syytä suhtautua pienellä varauksella.

Scoville 
0 paprika
100-500 kebabin välistä tuttu pepperoni
600-800 vihreä Tabasco
2500 Jalapeno
3600 Cholula Hot Sauce
2500-5000 Tabasco
6000 El Yucateco Red Habanero Sauce
8000 Tabasco Habanero 
9000 El Yucateco Green Habanero Sauce
50000 Blairs After Death
150000  Mad Dog Inferno Reserve
550000 Blairs Mega Death
1000000 Mad Dog Revenge Extract
7100000 The Source
16000000 Blairs 6 am, joka onkin sitten jo puhdasta kapsaisiinia eli tämän kovemmaksi ei enää voi mennä

Chilikaupalla ja Poppamiehellä on muutamia kymmeniä chilikastikkeita jotka ovat tulisuudeltaan samaa luokkaa tabascon kanssa mutta maku vähän erilaista joten miksi ei kannattaisi kokeilla...
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Sus

• Vieras
« Vastaus #20 : 11.09.11 - klo:16:43 »

Juu, kyllä mä välillä ostelen noita maustekastikkeita, jotan "sweet chili sauce" ja semmosia. Oon kyllä kiinnostunut kokeilemaan ja maustelemaan.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #21 : 11.09.11 - klo:16:54 »

Roseepippuria oon laittanu lähinnä salaatinkastikkeisiin ja nyt leivän päälle kun se on tossa nelipippurissa mukana. Siinä on kyllä erikoinen pikantti maku, kun tietäis mihin ruokaan sitä "uskaltaa" heittää. Mun äitihän se siihen oikein rakastui, sille pitää aina ostaa roseepippurimeetwurstia. :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #22 : 11.09.11 - klo:17:05 »

Raholan syötävistä sanoista:

"Ruusupippuri on mieto, hiukan tärpätiltä tai katajanpihkalta maistuva mauste." Aijjaa... [:-I] [:-DD]
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #23 : 11.09.11 - klo:17:18 »

Lainaus joltain sivulta:

"Rosepippuria saadaan Tyynenmeren rannikolla kasvavasta puusta, joka ei ole sukua toisille pippureille. Rosepippurissa on mieto, hieman makeahko aromaattinen maku.

Sopii liha-, kala-, kana- ja kasvisruokiin. Antaa myös pikantin maun jälkiruokiin; kuten hedelmäsalaatteihin ja jäätelölle."
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

• Vieras
« Vastaus #24 : 11.09.11 - klo:17:20 »

Luin jostakin, että sitä käytetään jälkiruuissa ja kastikkeissa myös koristeena, karkeaksi jauhettuna.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #25 : 11.09.11 - klo:18:03 »

Huhuu! Tänne sieltä! :-))
Kirjattu

Pyyhältäjä

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #26 : 11.09.11 - klo:20:18 »

Kaikenlaisia pippureita on käytetty  [:-)]

Samaa mieltä useamman kanssa, että lihapulliin kuuluu jauhettu maustepippuri, jota laitan myös "läski"kastikkeeseen, karjalanpaistiin, lihakeittoon tai lihapatoihin. Se on sellainen yleismauste  [:-)] ja kuuluhan se piparkakkutaikinaankin.

Viherpippurista tykkään kermakastikkeessa lihan ja kalan kanssa. Pippuripihvissäkin se on hyvä mauste, kuten myös roseepippuri tai niiden sekoitus.

Mustapippuria laitan tavallisesti pizzaan ja makaroniruokiin, mutta sopii se vaikka sulatejuuston mausteeksikin, kermaviilikastikkeisiin, dippi- ja salaatinkastikeisiin.

Sitruunapippuri on viime vuosina jäänyt hieman vähäisemmälle huomiolle, mutta kalan kanssa se on mielestäni parhaimmillaan.

Chiliä laitan tuoreena ja kuivattuna lähinnä riisiin, lihapatoihin, keittoihin ja joskus kaakaoon ja teehen.

Muoks. Valkopippurista tykkään myös liha- ja kalaruuissa, mutta sen täytyy olla kokonaisena tai itse jauhettua, sillä minusta valmiiksi jauhettu valkopippuri haisee ihan lehmänkakalle, kun se porisee padassa tai paistuu pannulla.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #27 : 12.09.11 - klo:09:04 »

Up! [:-)]
Kirjattu

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #28 : 12.09.11 - klo:09:47 »

Huomasin vasta Pyyhältäjän viestistä tuon kokonaisen maustepippurin käytön.
Samoin kun hän, minä myös laitan sitä lihapatoihin, "läskisoosiin", lihakeittoon.
Niin ja sitten se piparitaikina, ripaus jauhettua maustepippuria, ehdottomasti.  [:-)]
Kirjattu

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #29 : 12.09.11 - klo:21:38 »

Valitsin listasta melkein kaikki mitä oli ehdolla:
Mustapippuria, valkopippuria, maustepippuria, roseepippuria, chilipippuria ja sitruunapippuria tulee käytettyä.  [:-)]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.053 sekunnissa. 21 kyselyä tietokannasta.