Hän on herrasmies, jonka olen kerran hississä tavannut. Nyt tuli hiljaista joten enpä taida tuolla käydä.
Aikani kuluksi lueskelin lehtiä ja tuota hirveätä karille ajoa. Yksi asia siinä ei kuitenkaan täsmää:
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/italian-risteilyturma-taysi-titanic-paniikki---meidan-taytyi-huutaa/art-1288442151334.htmlOlen juuri äsken lukenut kirjan Titanicista. Sen on kirjoittanut Lawrence Beesley, kirja on kirjoitettu 1913 ja hän oli yksi niistä, jotka pelastuivat Titanicista. Hänellä on äärimmäisen tarkat muistikuvat tapahtumasta. Hän mm. kertoo siitä, että laivalla vallitsi täysi hiljaisuus ja rauha - pelastusveneitä oli saatavilla (joskaan ei kaikille). Ainoat huudot tulivat sitten mereltä, jossa mereen hypänneet koettivat kiinnittää pelastusveneissä olleiden huomion.
Hän kertoo mm. näin:
"Mitään sellaista ilmiötä ei tapahtunut, joka oli kuvattuna joissakin amerikkalaisissa lehdissä, nim. laivan katkeamista kahtia ja molempien päiden nousemista pystyyn. Minä näin siitä piirustuksia tekeillä Carpathia laivalla ](jonne heidät pelastettiin) [/i] ja sanoin silloin, ettei niillä ollut mitään yhtäläisyyttä todellisen tapahtuman kanssa. "Miksi Titanicilla ei ollut paniikkia? Sen tuo kirja selittää mielestäni aivan järkeenkäyvästi. Olihan hän itse mukana siinä, näki kaiken ja muistaa kaiken erinomaisen hyvin. Tarkka kaveri!
Kirja on erittäin mielenkiintoinen - ja varmasti myös aivan totuudenmukainen. Mutta luonnollisesti tuollaisesta tapahtumasta on haluttu tehdä mahdollisimman dramaattinen ja huomiota herättävä. En ole tuota elokuvaa nähnyt, mutta tuon kirjan luettuna en enää haluaisikaan nähdä.