Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Joulukielot  (Luettu 2084 kertaa)

Sus

• Vieras
Vs: Joulukielot
« Vastaus #30 : 03.01.07 - klo:20:49 »

Joo on on myrkyllinen, kielo. Pitää kattoo ettei lehtiä päädy gerbiilihäkkiin, joka on vieressä.  [:-)] Toinen hyvin myrkyllinen on joulutähti ja yks myrkyllisimmistä lienee sormustinkukka, jota pihallani kasvaa kesällä pilvin pimein... Sormustinkukasta valmistetaan sydänlääkettä. En suosittele lapsiperheisiin...
Mutta kukka itse on äärimmäisen komea.  [:-)]
Kirjattu

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
« Vastaus #31 : 03.01.07 - klo:20:52 »

Meillä on pihalla monia myrkyllisiä kasveja, mutta ne ovat niin komeita että niitä kasvatetaan ihan kukkien takia. Ukonhattu ja sormustinkukka on ne upeimmat. Myrkyllisten kukkien kohdalla pitää vaan tietää että ne ovat myrkyllisiä ja pitää pikkulapset poissa.

Sitten kun mulla on se oma puutarha, siellä on lääke-ja myrkkykasviosasto jonne on lapsilta pääsy kielletty!  :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #32 : 31.10.07 - klo:21:17 »

Tässä viimevuotinen keskustelu... ollaankohan taas jo myöhässä... :-)) Kieloja vois ainakin vielä löytää ennenkuin lumi ne peittää.
Kirjattu

Evis

• Vieras
« Vastaus #33 : 01.11.07 - klo:08:23 »

Voi hitsin hitsi.   [:-I] [:-I] Miten mulla on livahtanut tällainen ketju kokonaan ohitse. Siis tavallisia luonnonkielon juuria vaan purkkii ja kukkkivat Jouluna.    Jos maa on vielä sula ensiviikon alussa lähdenpä niitä etsiskelemään, vai onko jo liian myöhäistä?  [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #34 : 01.11.07 - klo:08:30 »

Nythän niitä kielonjuurakoita olisi helppo lapioida kun maa on märkää, jospa sade taukoaisi  [:-I]

No niin jatkoa..
Kieloja on ollut pihalla ihan liian kanssa, olen niitä kitkenyt ja hävittänyt. Nyt olikin vaikea löytää niitä juurakoita, onneksi näkyi pari oranssia kielonmarjaa, onkos se marja, vaikka on marjan näköinen.
Jokunen juurakko nyt ruukussa, mukaan näkyi tulevan kaikenlaisia pieniä sipulikukkien alkuja, saapi olla  [:-)]
« Viimeksi muokattu: 01.11.07 - klo:14:33 kirjoittanut Pihalintu »
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

kati

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
« Vastaus #35 : 03.11.07 - klo:16:10 »

Hyvänen aika, tämmöinen ketju! Voiko vielä käydä kaivelemassa, vaikka siis huomenissa, kun on valoisaa? Ja neko vaan istutellaan multaan ja ootellaan? Kuinka paljon kastellaan? Ja nekö sitten jouluna huumaavat tuoksullaan?
Heti huomenissa menen kaivauksille!
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #36 : 03.11.07 - klo:16:13 »

Ja miehän viime vuonna päätin, että kokeilen noita joulukieloja ja oon unohtanu koko asian, voi. Siis jos niitä todella voi vielä kaivella ja sit vaan istuttaa ja sit jos ne vielä niinku kukkii jouluks, niin sehän on ihme!  :-O
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #37 : 03.11.07 - klo:16:13 »

Hyvänen aika, tämmöinen ketju! Voiko vielä käydä kaivelemassa, vaikka siis huomenissa, kun on valoisaa? Ja neko vaan istutellaan multaan ja ootellaan? Kuinka paljon kastellaan? Ja nekö sitten jouluna huumaavat tuoksullaan?
Heti huomenissa menen kaivauksille!

[:-DD]
No jos lukisit vähä tarkemmin... Näihi aikoihin mä viime vuonna niitä vissiin kaivelin ja muutama kukki tammikuussa. [:-DD] Niitä pidetään ensin jääkaapissa tai kellarissa ja miten se nyt olikaan... Kyl ne huumaa. Huumaahuumaa.
Kirjattu

kati

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #38 : 03.11.07 - klo:16:29 »

Mutta rahkasammal? Hmmm, ei tavallinen sammal kelpaisi? tai jäkälä tai jotain?
Kirjattu

Evis

• Vieras
« Vastaus #39 : 06.11.07 - klo:15:12 »

Kielot istutettu ruukkuihin ja peitetty rahkasammalella  :-)), En vienyt kylmään, vaan laitoin tuohon yhteen viileämpään huoneeseen ikkunalle. Kai niitä kastella täytyy välillä??
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #40 : 06.11.07 - klo:15:20 »

Mä en ole oikein hyvä neuvomaan, kun tein viime vuonna vähä ohjeiden vastaisesti... Kyllä niiden varmaan jonkin verran kosteita täytyy olla... rahakasammaltahan mulla ei ollut. Enkä ollut valinnut edes niitä juuripaakkuja sellaisista kohdista, joissa on marjoja, kun kielot oli vedetty ruohonleikkurilla sileeksi. :-))

Nuo lämpötilat lienee aika ratkaisevia kyllä, mitä ohjeissa sanotaan.
Kirjattu

Evis

• Vieras
« Vastaus #41 : 06.11.07 - klo:15:22 »

En muualta ohjeita lukenutkaan ihan vaan omaksi ilokseni kokeilen. Kerron sitten kuinka onnistui kunhan istutuksille jotain tapahtuu.  [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #42 : 06.11.07 - klo:15:22 »

Mun kielot on vielä ulkona ruukussa, koskahan toisi sisälle. Onkohan tuo sammal välttämätöntä, tietysti kaunista katsella ja säilyttää kosteuden  [:-I] [:-)]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

kati

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #43 : 06.11.07 - klo:18:50 »

Mie yritin käydä ettimässä kieloja  :-)) mutta eihän sitä enää erota, missä niitä voisi piileksiä  :-)) . Tiedän kyllä paikat, voisinkohan vaan kaivaa semmoisesta kohtaa heinäpaakun ja tuikata jääkaappiin?
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #44 : 06.11.07 - klo:18:55 »

Mie yritin käydä ettimässä kieloja  :-)) mutta eihän sitä enää erota, missä niitä voisi piileksiä  :-)) . Tiedän kyllä paikat, voisinkohan vaan kaivaa semmoisesta kohtaa heinäpaakun ja tuikata jääkaappiin?

Sillee mie viime vuonna tähän aikaan tein ja muutama kukki tammikuussa. [:-DD]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.098 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.