Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Joulukielot  (Luettu 2048 kertaa)

Sus

• Vieras
Joulukielot
« : 01.11.06 - klo:11:10 »

Siis hidsin hidsi kun meikä se osaa lykätä asioita sen lisäksi että osaa unohtaa asioita ja sen lisäksi että osaa olla niin laiska. Nyt on kai myöhäistä vaan eilen ei ois ollut...

Ootteko kuulleet niin viehättävästä asiasta, kuin joulukielot? Mulle oli aivan uutta, kun äitini kertoi tässä syksyllä, että kun hän oli lapsi, jouluksi aina kasvatettiin joulukieloja. Sain ohjeetkin miten se tehdään. Ja en sitten tehnyt! Ja nyt on lumi maassa!

Ja JOS aion vielä yrittää, se ois tehtävä tänään, kun huomenna on maa jo roudassa, kun pakkasta on luvattu. Lunta on niin vähän, että kielot löytyis sieltä kyllä (pihallani siis kasvaa kieloja kolmessakin paikassa) ja maa EHKÄ ei ois vielä routaantunut. Mutta kun pitäisi löytää myös RAHKASAMMALTA. Kielot laitetaan juuripaakkuineen laatikkoon rahkasammalen sekaan ens alkuun. Hmh, onkohan se rahkasammal pakollista... Täytyykin vuntsia vaihtoehtoja...
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Joulukielot
« Vastaus #1 : 01.11.06 - klo:11:14 »

Sus, oletko muistanut tehdä sen toisenkin jutun?

t. Nimim. "Putkien sulatus"

:-))

ps. Kamala jankuttaja olen, vai mitä...

Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #2 : 01.11.06 - klo:11:16 »

Olen tiennyt että ennenvanhaan kieloja hyödettiin jouluksi, mutta en ole tiennyt kuinka se tapahtuu. Tänä syksynä Lahden radiossa tuli ohjelma missä neuvottiin kuinka kieloja hyödetään, minusta se kuitenkin kuullosti hirmu monimutkaiselta. Ajattelin että olisi kiva joskus kokeilla, nyt taitaa kuitenkin olla niin että jouluksi ne ei enää ehdi.
Jos ei ole iso homma, niin voitko Sus laittaa ne ohjeet tänne pöntölle.  [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #3 : 01.11.06 - klo:11:17 »

Oon kuullu, mutten ikinä tehny, mut olis ne ihania. Onhan niitä paljon kauppojen asetelmissa ja kauniita ovat. [:-)]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #4 : 01.11.06 - klo:11:20 »

Sus, oletko muistanut tehdä sen toisenkin jutun?

t. Nimim. "Putkien sulatus"

:-))
ps. Kamala jankuttaja olen, vai mitä...

Hyvä että jankutat.  :-)) Mie oon vieläkin ollut niin laiska, että kaivo on eristämättä, mutta kyllä se lähipäivinä... Kokemuksesta tiedän, että mun kaivon sisällä putki jäätyy silloin, kun pakkasta on -20 astetta. Jos kaivoa ei siis ole peitelty, kuten viime talvena kävi...
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #5 : 01.11.06 - klo:11:23 »

Mä laitan ohjeet täsä kohtpuoliin. Harmi, että en muistanut aiemmin tätä hommaa, pöntölläkin kun innostuneita ois voinut tosiaan riittää.

Periaatteessa ne siis ehtisi vielä. Jos vaan saisi ne maasta kaivettua...
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #6 : 01.11.06 - klo:11:30 »

Täällä on kanssa laiska yms hidas  en pä saanut aikaiseksi  Jouluksi [?] http://lotta.yle.fi/RSWEBLTI.NSF/sivut/ajaton?opendocument&pageid=Content084551FA9E0
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Sus

• Vieras
« Vastaus #7 : 01.11.06 - klo:11:35 »

Kopsinpa tuon ohjeen tähän:

Kun pakkanen on palelluttanut kielon lehdistön nostetaan paakku juuria varoen maasta ja laitetaan kostealla rahkasammalella täytettyihin laatikoihin ja viedään kellariin. Lämpötila saa mennä pari astetta pakkasen puolelle, mutta vielä +2 astetta kelpaa. Siis -2 - +2 astetta. Ei pakastimeen!

Paakussa täytyy olla merkkejä kesän kukinnoista, esim. varsia tai siemeniä. Vain 3-4 vuotta vanhat kielot kukkivat.

Jos halutaan ne kukkaan esim. jouluksi, ruukutetaan ne heti joulukuun alussa ja tuodaan +22 asteen lämpöön. Kukkavanat ja lehdet kehittyvät kolmessa viikossa.

-elikkäs ei tuo musta vaikealta kuulosta, mutta tuo LÄMPÖTILA on mulle ongelma. Se lienee aika tärkeä juttu. Mun naapurilla ois kyllä kellari... mutta onkohan sielläkään lämpötila sopiva...
Mutta ainahan voi yrittää silti.  [:-)]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #8 : 01.11.06 - klo:11:40 »

Pihalinnun laittama ohje olikin aika erilainen. Tosin siinä hiukan lohdutti tuo, että niitä voisi säilyttää siis jääkaapissa.

Ois kyllä ihan kiva yrittää, mä tykkään aina kokeilla kaikenlaista. Ja jos ne ei kuki just jouluna, niin ehkä myöhemmin kumminkin. Jos niitä saa kukkimaan ollenkaan. :-)) Heh.
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #9 : 01.11.06 - klo:11:45 »

No nythän tätä varmaan tarvii yrittää kokeilla.  [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

• Vieras
« Vastaus #10 : 01.11.06 - klo:13:20 »

Kävin muutes kaivamassa maasta kielon juuripaakkuja. Nyt täytyy keksiä mihin viritelmään mä ne asetan ens alkuun. Kun ei oo sitä rahkasammalta...
Kirjattu

käenpiika

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • -Jynx torquilla-
« Vastaus #11 : 01.11.06 - klo:14:44 »

Minun äitini aikanaan,silloin kun asuin vielä vanhempieni luona,kasvatti aina jouluksi kieloja,tulppaaneja ja hyasintteja.En vain oikein muista kuinka ne kasvatettiin,mutta kauniita ja edullisiahan ne itse kasvatetut joulukukat olivat.
Kirjattu

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
« Vastaus #12 : 01.11.06 - klo:15:16 »

Sellainen typerä kysymys, että voiko ne samat kielot ja tulppaanit ja hyasintit käyttää monta vuotta peräkkäin? Ottaa aina jouluksi sisälle, sitten vie taas talvehtimaan kun ovat kuihtuneet ja pistää ulos keväällä? Olisi meinaan hauska saada kahdet kukat vuodessa... Vai onko se liian iso rasitus kukalle?
Kirjattu

anja

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ciao, Firenze, Italy
« Vastaus #13 : 01.11.06 - klo:16:47 »

Kieloista en tiedä mutta monet kukkasipulit, oon huomannut, taantuvat..Olen kokeillut pari kertaa hyasinttien hyödyntämistä jouluksi..vähän samaan tyyliin kuin kieloja niitä "jymäytetään" ensin kylmäkäsittelyllä..Pidin niitä jääkaapissa kun kellaria ei ole..Noh, tulos oli se, et ne mun hyasintit kukkivat vasta normaaliin aikaan eli maaliskuussa..ei onnistunut jymäytys, ne on viisaampia ku mä! [:-DD]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #14 : 01.11.06 - klo:16:51 »

En ossoo Anskulle vastata miekään.

Mutta sanokaas mitä mä laitan noille kielon juurakoille nyt vällyksi, kun rahkasammalet on peittyneet lumeen.  [?]

Mä muutes tajusin, että mulla on kaksi jääkaappia. Toinen on hoitanut kattilakaapin virkaa jo kauan.  :-)) Nyt mää laitan sen kattilajääkaapin päälle ja pistän kielot sinne kuukaudeksi. Heureka! Mittailen siellä just lämpötilaa, ja äsken se oli kuin olikin kaksi astetta, eli sopiva.  [:-)]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.23 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.