Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Torstai 15.3.2012  (Luettu 841 kertaa)

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Torstai 15.3.2012
« Vastaus #30 : 15.03.12 - klo:18:11 »

Marleena, hyvä, että pysyit lujana ja käskit niiden tulla silloin kun lupaavat.
Oli varmaan Hieno se Tenhon taideteos. Hää on vissiin sellanen taiteilijaluonne  [:-)]
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #31 : 15.03.12 - klo:19:22 »

Ekat lumikellot seinän ja lumikasan välisessä raossa :-))
Wau, ihanaa!

Kävin ostamassa uudet kiikarit [KIPPIS] (vai uuden kiikarin [:-I]) No oli kummin oli, niin uusi on kumminkin :-)), Nikon Monarch 8x42DCF merkiltään ja malliltaan. Huomenna pitää käydä kävelyllä kiikarit mukana jotta saapi testailla.
http://www.ephotozine.com/article/nikon-monarch-8x42--10x42-and-12x42-dcf-binoculars-12863

Saatiin vihdoin myös tuo toinen makkarin kaappi ja Repe sitä kasailee. Jotakin ongelmaa tuntuu hiukka olevan. :-))
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

zeener

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Vampula
« Vastaus #32 : 15.03.12 - klo:19:23 »

Onnea Tiinan uusille kiikareille  [KIPPIS]
Kirjattu

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #33 : 15.03.12 - klo:19:48 »

Onnea Tiinan uusille kiikareille  [KIPPIS]

. . .ja kaapille  [:-DD]
Kirjattu

Deb

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ***Keiju***
« Vastaus #34 : 15.03.12 - klo:20:35 »

Kiva kuva Verasta! [:-)]

Marleenan laittama lasten juttu hauska! :-)) [:-DD]

Sairastaville toivotaan paranemista! [:-)]

Iltaa jälleen! [:-)]
Enimmäkseen pilvistä oli, mutta hieman aurinko kuullosteli pilven läpi päivällä ja tuulta oli hieman.
Mittarissa päivän ylin lukema oli +2,9 ja nyt -0,3 astetta.

Iltapalalla olen ja sitten taasen pian jo nukkumaan. [:-)]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Anniina

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #35 : 16.03.12 - klo:08:56 »

Minulla on samanlaiset kiikarit kuin Tiinalla. Hyvät on  [:-)] Onnea uusille kiikareille  [KIPPIS]
Jarilla on vähän kalliimmat nikonit ja laittoi ne huoltoon, koska oli ilmestynyt jotain täpliä sisään ja oli niissä muutakin laitettavaa. Homettahan siellä.
Nikon lupasi antaa uudet kiikarit tilalle  :-O  :-))
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #36 : 16.03.12 - klo:09:15 »

Minulla on samanlaiset kiikarit kuin Tiinalla. Hyvät on  [:-)] Onnea uusille kiikareille  [KIPPIS]
Jarilla on vähän kalliimmat nikonit ja laittoi ne huoltoon, koska oli ilmestynyt jotain täpliä sisään ja oli niissä muutakin laitettavaa. Homettahan siellä.

Kiitos!
Eilen ostettaessa sanoivatkin, että kiikareilla on 30 vuoden takuu. Kuulemma niin harvoin tulee mitään vikoja, että siksi uskaltavat antaa pitkän takuun. Sanoin myyjälle, että tuskin mä enää edes elän 30 vuoden päästä. Tai mistäs sitä tietää, kuinka pirtsakka lintubongari mä 82 vuotiaana olen :-)).
Kirjattu

Deb

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ***Keiju***
« Vastaus #37 : 16.03.12 - klo:09:50 »

Niin, Onnittelut Tiinalle uusista kiikareista! [KIPPIS]

Mullakin on nuo, mutta se 10x42. Hyvät on. :-))
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #38 : 16.03.12 - klo:12:47 »

Kiitos!
Eilen ostettaessa sanoivatkin, että kiikareilla on 30 vuoden takuu. Kuulemma niin harvoin tulee mitään vikoja, että siksi uskaltavat antaa pitkän takuun. Sanoin myyjälle, että tuskin mä enää edes elän 30 vuoden päästä. Tai mistäs sitä tietää, kuinka pirtsakka lintubongari mä 82 vuotiaana olen :-)).

Tiina, onko noita helppo käyttää?  Tarkoitan onko monta tarkennuksensäätö vipstaakia? Kun mun näissä karvalakkeissa on kaksi ja niidenkin kanssa tulee vaikeuksia.
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #39 : 16.03.12 - klo:13:14 »

Tiina, onko noita helppo käyttää?  Tarkoitan onko monta tarkennuksensäätö vipstaakia? Kun mun näissä karvalakkeissa on kaksi ja niidenkin kanssa tulee vaikeuksia.

Ei kai kiikareissa ykeensäkään ole muita säätöjä kuin nuo kaksi, siis tarkennuskiekko ja sit toi + ja - säätö, josta mä en tajua mitään :-)). Joten ihan helppo noita on käyttää, ote vaan on kapeampi, kun nuo on erimalliset kiikarit kun mun vanhat.

Vanhat oli siis tällaiset porroprismakiikarit.
http://www.telefoto.fi/upload/8x40-DPS-I.jpg

Ja uudet on kattoprismakiikarit.
http://www.camerastore.fi/images/kuvat/NIKON8X42MONARCHDCFWP.jpeg

Tarkemmin en osaa noiden eroja ja hienouksia eritellä, mutta ulkonäköero on siis tuo, että uusissa nuo "puket" on suorat ja vanhoissa on mutkat. Eiks oo hienosti ja asijantuntijamaisesti selitetty [:-DD]

Kirjattu

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #40 : 16.03.12 - klo:19:37 »

Juu, ihan selväksi tuli  [:-DD]
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #41 : 16.03.12 - klo:19:47 »

Ei kai kiikareissa ykeensäkään ole muita säätöjä kuin nuo kaksi, siis tarkennuskiekko ja sit toi + ja - säätö, josta mä en tajua mitään :-)).  

Liittyy jotenkin plus- ja miinus-laseihin!  [:-I]
Jossakin kirjassa selostettiin, miten ne pitää tarkentaa suhteutettuna silmiin. Tiina, oliko se peräti sun kirja se joku lintuharrastaja-juttu? Manasi, että missasi monta lintua, kun ei kertakaikkiaan kiikarilla nähnyt ja sitten oli saanut ohjeet jostakin kiikarien säätämiseen. Oli kai silmälasien käyttäjä. Mikä kirja se oli? Mun mielestä sä annoit sen mulle kerran Pertunmaalta lainaan? Harmittaa, kun en sitä ohjetta noudattaen säätänyt omia kiikareita.... mä en nää niillä just mitään.... ainakin hukkasin Ecuadorin reissullakin monta lajia  [:´((] [:-/]

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #42 : 16.03.12 - klo:22:19 »

Just tuota tarkoitan Kaija. Minäkään en osaa säätää noita. Yritän tihrustaa toisella silmällä ja passata sen kanssa ensin ja sitten toisen. Mutta kun en muista kumpaa säätöä pitää ensin säätää. Jostain kyllä olen joskus tuon lukenut mutta en vaan muista.
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #43 : 17.03.12 - klo:06:38 »

Just tuota tarkoitan Kaija. Minäkään en osaa säätää noita. Yritän tihrustaa toisella silmällä ja passata sen kanssa ensin ja sitten toisen. Mutta kun en muista kumpaa säätöä pitää ensin säätää. Jostain kyllä olen joskus tuon lukenut mutta en vaan muista.

Jotenkin se piti säätää niin, että toinen silmä ensin kiinni. Jospa Tiina mökiltä tultuaan muistaisi, mistä kirjasta oli kyse. Mä en meinaan missään "virallisessa" yhteydessä ole törmännyt ohjeeseen; vain tämän vanhemman lintuharrastajan kirjassa.  [:-)]
Nämä moniteholasit, joilla en siis edelleenkään ole oppinut lukemaan  [:-/] on vielä hankalammat kiikarilla ja varsinkin kaukoputkella tihrustaessa.

jaTa69

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #44 : 17.03.12 - klo:06:53 »

1. Tarkennetaan kiikari normaalisti johonkin sopivaan kohteeseen oikea silmä suljettuna.
2. Suljetaan vasen silmä ja avataan oikea silmä, kierretään dipterikorjausrengasta kunnes näkymä on tarkka, nyt siis ei kosketa normaaliin tarkennussäätimeen!

Tämä siis jos/kun dipterikorjaus-säätö on oikealla puolella, yleensä kai on
Kirjattu

Sivu luotiin 0.174 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.