Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: 24.3.2012 - Lauantai-  (Luettu 705 kertaa)

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
Vs: 24.3.2012 - Lauantai-
« Vastaus #15 : 24.03.12 - klo:10:44 »

Paikka on ihan hyvä tai no mistä sen loppujen lopuksi tietää. Sain kuulla, että tässä lähistöllä oleva shih tzu on samasta kennelistä ja tämäkin on aivan älyttömän arka.
Just tuli ystävältä viesti, että toinen istuu eteisen peilin edessä ja kait kuvittelee, että siellä on hänen kaveri kun näkee itsensä.
Kyllä mulla on ihan liikutuksen tippa silmässä, kun ajattelen aran pennun oloa ja eloa.

Meille kun Vera tuli niin oli heti, että jeeee..mikäs paikka tää on kun lejuja ja luita oli lattialla odottamassa. Ja käytiinhän me monta kertaa katsomassa ennen tänne hakemista. Jätin huivini ekalla kerralla kasvattajalle, että minun hajuani [:-)] jäi lapsuushuusholliin.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Deb

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ***Keiju***
« Vastaus #16 : 24.03.12 - klo:10:51 »

Söpö pieni pentu, mutta harmi, kun on niin arka. Toivotaan, että hieman siitä tokenee vielä. [:-)]

Mä laitoin lohen uuniin tässä välissä. Me syödään tooosi paljon kalaa, siis lohta, joten aina on sitten ruokaa useammaksikin päiväksi siinä. [:-)]

Lunta sataa edelleen.
Mittarissa nyt +3,4 astetta.
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #17 : 24.03.12 - klo:10:52 »

Minkähänlaisia ohjeita koirakuiskaaja antaisi aran pennun käsittelyyn. Jos oikein muistan, niin hyväilyt ja hellimiset tässä vaiheessa vain vahvistavat arkaa käyttäytymistä. Pitäisi varmaan osata olla vahva johtaja, vaikka se tuntuukin kurjalta, kun tekisi mieli ottaa pikkuinen syliin ja hyväillä sitä.
Voin olla kyllä tässä asiassa pahasti väärässä.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #18 : 24.03.12 - klo:10:58 »

Huomenia.

Pari viherpeippoakin oli ruokinnalla, hohtavissa kevätasuissa, joten ei ne ihan sukupuuttoon ole kuolleet... [:-)] Eilen kuulin eka kerran ihanaa mustarastasta. [:34]

Hyvin nukuttu yö takana. Tän päivän vois viettää pyykkiä pesten. Illemmalla saan vieraita. Nyt alkaa tulla nälkä, joten pidemmittä puheitta, muksaa laksaa! [:45]
Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #19 : 24.03.12 - klo:11:03 »

Mesis olet ihan oikeassa. Näin minäkin muistan, että arkaa pentua pitää vahvistaa muuten kun syliin ottamalla. Juuri näin ystävä eilen
teki. Pentu syliin kun kävi maahan maate. Just luin aran pennun käsittely ohjeita ja meinaan ystävääni vähän ohjeistaa..en neuvoa [:-)]
Sanoin jo, että laita peilin eteen pyyhe. Pentu ei hae peilikuvastaan turvaa ym.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Sus

• Vieras
« Vastaus #20 : 24.03.12 - klo:11:07 »

Telkkisen hauvajuttua pitää miettiä tarkemmin... Liikaa pikkuiselle ehkä samalla kertaa. Pelkkä hihnaan opetus on pelottavaa, Osku juoksi sisällä hihna kaulassa karkuun, kun pelästyi sitä. Ensin kuivaharjoittelua sisätiloissa, ilman taluttelua, pelkkä hihna kaulaan, ensin vain kaularemmi, myöhemmin talutushiha ja antaa koiran totutella niihin. [:-)]

Jo ulos meno pelottaa, jos koira ei ole pentuna ulkoillut. Vieraat ihmiset pelottaa. Vieras ympäristö pelottaa.

Se, että koira on arka sisälläkin, on varmaan korjattavissa. Ehkä ei ole saanut paljoa "ihmisseuraa" leikkeihin yms. sylissäpitoon jne. (?) Vain muiden hauveleiden seuraa. Nyt hän on siellä ilman kaverihauvoja, seuranaan kummallinen olento: vieras ihminen...

Hellyyttä, rauhallista puhetta, rapsutuksia, hyväilyjä, turvaa kaipaa hän nyt. [:34] Ja edistymistä muihin asioihin hitaasti. [:-)]

Ihmisen "vahvan laumanjohtajan" aika tulee vasta paljon myöhemmin, vasta, kun pennun perusturvallisuuden tunne on saavutettu. Näin mie tekisin. [:-)]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #21 : 24.03.12 - klo:11:11 »

Minkähänlaisia ohjeita koirakuiskaaja antaisi aran pennun käsittelyyn. Jos oikein muistan, niin hyväilyt ja hellimiset tässä vaiheessa vain vahvistavat arkaa käyttäytymistä. Pitäisi varmaan osata olla vahva johtaja, vaikka se tuntuukin kurjalta, kun tekisi mieli ottaa pikkuinen syliin ja hyväillä sitä.
Voin olla kyllä tässä asiassa pahasti väärässä.

Ja mä just puhuin hellimisestä ja hyväilemisestä. Okei, tarkennettava. Syliin ottaminen varmasti tuntuu siltä, että joutuu kiipeliin. Joten ei sitä! Varovainen lähestyminen ensi alkuun kaikin puolin. Eli rauhallinen puhe vain aluksi, ruuan tarjoaminen, lelun tarjoaminen. Kun pentu uskaltaa lähestyä, sit hellimiset ja hyväilyt. Tässä järjestyksessä. [:-)]
Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #22 : 24.03.12 - klo:11:17 »

Telkkisen hauvajuttua pitää miettiä tarkemmin... Liikaa pikkuiselle ehkä samalla kertaa. Pelkkä hihnaan opetus on pelottavaa, Osku juoksi sisällä hihna kaulassa karkuun, kun pelästyi sitä. Ensin kuivaharjoittelua sisätiloissa, ilman taluttelua, pelkkä hihna kaulaan, ensin vain kaularemmi, myöhemmin talutushiha ja antaa koiran totutella niihin. [:-)]

Jo ulos meno pelottaa, jos koira ei ole pentuna ulkoillut. Vieraat ihmiset pelottaa. Vieras ympäristö pelottaa.

Se, että koira on arka sisälläkin, on varmaan korjattavissa. Ehkä ei ole saanut paljoa "ihmisseuraa" leikkeihin yms. sylissäpitoon jne. (?) Vain muiden hauveleiden seuraa. Nyt hän on siellä ilman kaverihauvoja, seuranaan kummallinen olento: vieras ihminen...

Hellyyttä, rauhallista puhetta, rapsutuksia, hyväilyjä, turvaa kaipaa hän nyt. [:34] Ja edistymistä muihin asioihin hitaasti. [:-)]

Ihmisen "vahvan laumanjohtajan" aika tulee vasta paljon myöhemmin, vasta, kun pennun perusturvallisuuden tunne on saavutettu. Näin mie tekisin. [:-)]

Allekirjoitan kaiken mitä Sus olet kirjoittanut. Olen näistä asioista tälle ystävälleni kertonut etukäteen, mutta ehkä hän tekee omat ratkaisunsa kuten parhaaksi näkee.  Näin toimittiin meilläkin Veran kanssa, vaikka oli aivan rohkea pentu.  Johtajuutta vahvistin ja sellainen olen tänä päivänä Veralle maailman paras [:-)] kiva kun voi kehua itseään.
Kirjattu
Arvo Ylppö

Sus

• Vieras
« Vastaus #23 : 24.03.12 - klo:11:17 »

Kun Osku tuli taloon, mä nukuin ensimmäiset yöt patjalla lattialla. [:-)] Osku ei ollut noin arka. Itseasiassa ei ollenkaan, uteliaana tutki kaikkea. Ja taisi tullakin mun viereen yöllä siihen patjalle nukkumaan, sai siitä turvaa.

Osku tulikin talosta, jossa oli pieniä lapsia, sitä oli "retuutettu", siis no ei retuutettu, mutta leikitetty, pidetty sylissä ja vaikka mitä, joten Osku oli tottunut käsittelyyn. Mulla on valokuvakin siitä, kun Osku oli vielä siellä kennelissä ja perheen pikkuinen poika piti sitä selällään makaamassa jalkojensa päällä. :-)) Osku oli siinä ihan Rento-Reinona. [:-)]

Mutta jos pennulla ei ole tällaisia kokemuksia, niin ei arkuutta ehkä paljon ihmetellä tarvi. Pentu vaan tarvitsee ne kokemukset nyt.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #24 : 24.03.12 - klo:11:19 »

Allekirjoitan kaiken mitä Sus olet kirjoittanut. Olen näistä asioista tälle ystävälleni kertonut etukäteen, mutta ehkä hän tekee omat ratkaisunsa kuten parhaaksi näkee.  Näin toimittiin meilläkin Veran kanssa, vaikka oli aivan rohkea pentu.  Johtajuutta vahvistin ja sellainen olen tänä päivänä Veralle maailman paras [:-)] kiva kun voi kehua itseään.

Muistan sen ajan, kun Vera alkoi osoittaa vahvaa luonnettaan ja sinun piti löytää johtajuus. Onnittelut onnistumisesta! [:-)] :-)) [KIPPIS]
Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #25 : 24.03.12 - klo:11:23 »

Joo ei se helppoa ollut, mutta olen onnistunut..en täysin, mutta kohtalaisen hyvin [:-)]

Niin kiitos Sus onnittelustasi [:-)]

En olisi ihan kylmiltään pentua ottanutkaan. Ensin olisin kennelissä käynyt tutustumassa ja katsomassa miten pentu
siellä elää. Tätä samaa pentua tarjottiin minulle, Veran kaveriksi. En vaan halua enää toista koiraa, Yhden kanssa on kivempaa
mennä ja liikkua tai helpompaa.
Kirjattu
Arvo Ylppö

Marleena

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #26 : 24.03.12 - klo:11:33 »

Mielenaurinkoista larstaita kaikille!  [:-)]

Onneks on pilviä paljon. Hyvä sää mulle.
Tullee mieleen se viime viikonlopun migreeni.
Aurinkoinen paisteli ja oli liian kirkasta.

Positiivarit

VAIKKA KÄSIPOHJAA

Kahdeksanvuotias Minna pohti voikohan
taivaassa uida. Pikkuveli Henrillä oli
saman tien vastaus valmiina: "Voi!
Taivaanrannalla!" -Ritva-äiti
 :-))
Kirjattu
Perjantai on viikon paras päivä.

Sus

• Vieras
« Vastaus #27 : 24.03.12 - klo:11:37 »

Taivaanrannalla, siis ihana. [:34] Pakko "varastaa" mun feisbuuk-seinälle. :-))
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #28 : 24.03.12 - klo:11:38 »

VAIKKA KÄSIPOHJAA

:-)) Hyvä oivallus.
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #29 : 24.03.12 - klo:12:14 »

Keskipäivää.  [:-)]

Räntää sataa aika sakeesti.  Surman aikeissa on ihan tosissaan.

VAIKKA KÄSIPOHJAA

:-)) Hyvä oivallus.

Hyvä oivallus Minnalta.  [:-)]

Leppeää lauantaita kaikille.   [:45]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.057 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.