Ensin on känny, sitten ostetaan pokkari ja sitten järkkäri...näin se vaan menee.
Kyllä pokkarillakin kuvia saa... se nälkä vaan kasvaa syödessä. Mulla ei ole pokkaria ikinä ollut... kerran olen hypistelly velipojan Canon SX10, ei ollut mun juttu. Järkkärirunkoja on nyt jo kolme...yks joutais jo myydä. (400d tai 30d)
Pikseleihin ei kannate tuijottaa...mullakin tuo 30d omaa vain 8 milj. pikseliä kun huippurungoissa lienee jo nelinkertainen määrä.
Sanoisin näin, että kymppi/sata-sarjalainen (Canonista) on paras järkkäri aloittelijalle...sitten kun taidot kasvavat, tie on auki taivaaseen.
Ja heti alkuun kunnon tele... 300-400 mm vähintään, jos mielii lintuja kuvata. Ei nyt sentään mitään 300mm/f2,8 tarvitse heti ostaa, mutta 70-300 mm/f4 zoomilla tai 400m/5,6 kiinteällä lähtee harrastus hyvin käyntiin.
Ja missään nimessä en menisi heti ostamaan uutta! Käytettyjä liikkuu niin paljon markkinoilla, että on turha maksaa uuden tuoksusta.
Makroiluun ja "kukkien kuvaukseen" riittää kittilinssi hyvin. Harjoittelu ja kuvaus opettaa tässäkin.
Kääntyvän näytön voi "korvata" kulmaetsimellä. Kääntyvälläkin omat haittansa, mm. sarana ei ole kovin kestävä ja koko on pienempi.
Mutta onnea etsintään ja kuvauksellista kevään jatkoa.