Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Äänestys

Käytätkö silmälaseja/piilolinssejä?

Käytän
En käytä

Kirjoittaja Aihe: Käytätkö silmälaseja/piilolinssejä?  (Luettu 1108 kertaa)

käenpiika

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • -Jynx torquilla-
Vs: Käytätkö silmälaseja/piilolinssejä?
« Vastaus #30 : 06.11.06 - klo:10:48 »

Siis minulla on ne moniteholinssit,koska ei ole mitään erikseen rajattua aluetta lähelle ja kauas.Välialueellakin näkyvyys tarkka ja hyvä.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #31 : 06.11.06 - klo:15:33 »

Monitehot iän myötä oli vähän pakko suostua ottamaan.

Vaikka aikoinaan koulussa fysiikassa linssit ja valo-oppi olivat helppoja ja mukavia, ei silmälasien tiedot aukene minulle. Siinäkin on iän myötä tapahtunut jotain  [:-I]. Joten yksityisopetusta melkein, Sus, tartteisin.

Kysy vaan Leila, jos on joku tietty homma/yksityiskohta, jota et ymmärrä.  [:-)]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #32 : 06.11.06 - klo:15:35 »

Kun kävin ekan kerran silmälääkärissä, valitin etten näe kauaksi. Lääkäri antoi lasit vain päätteellä työskentelyyn. [?] Sanoi, että silmät väsyvät ja lasien käyttö kyllä palauttaa kaukonäön. No, eipä palauttanut! Käytän laseja aina autoillessa ja muuten miten sattuu.  [:-I]

Tää vähän ihmetyttää... Käytätkö plus-laseja?
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #33 : 06.11.06 - klo:15:45 »

Kukas viisas se kertoisi,mikä ero on kaksiteholaseilla ja moniteholaseilla?Olen nimittäin kuullut puhuttavan niin optikon kuin silmälääkärin sanomana samasta asiasta kahdella eri tavalla.Siis kaksitehot ja monitehot olisivat sama asia.Ainakin minulla on laseissani niin lukulasit kuin kaukolasit rajattomina samoissa kehyksissä.Ja niistä olen siis kuullut sanottavan kahdella eri tavalla,eli on kaksitehot tai monitehot.

Virallisesti on kaksitehoja, kolmitehoja ja monitehoja. Kaksitehoissa ja kolmitehoissa linssin voimakkuusalueen raja NÄKYY, eli linssissä näkyy se porras, jossa voimakkuus vaihtuu. Monitehoissa voimakkuus muuttuu liukuvasti yläosan kaukonäköalueesta linssin alaosan lukualueeseen. Välissä on voimakkuuksia, joilla näkyy "välietäisyyksille". (= Lähemmäksi kuin "kauas" ( kauas = esim. maisemaa ihaillessa), ja kauemmaksi, kuin "lähelle" ( lähelle = esim. lukuetäisyydelle). Käyttäminen vaatii joskus hieman opettelua ja motivaatiota.

Tajuskohan kukaan?
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #34 : 06.11.06 - klo:15:53 »

Kukas viisas se kertoisi,mikä ero on kaksiteholaseilla ja moniteholaseilla?Olen nimittäin kuullut puhuttavan niin optikon kuin silmälääkärin sanomana samasta asiasta kahdella eri tavalla.Siis kaksitehot ja monitehot olisivat sama asia.Ainakin minulla on laseissani niin lukulasit kuin kaukolasit rajattomina samoissa kehyksissä.Ja niistä olen siis kuullut sanottavan kahdella eri tavalla,eli on kaksitehot tai monitehot.

Mulle on sanottu niitä kaksiteholaseiksi: Lukulasit kaukolasien kanssa samassa. Ne on myös prismalasit.

Rajattomat on rajattomat monitehot. Kaksiteholaseissa se raja näkyy. Nää on niinku viralliset nimitykset, mutta voi olla, että niitä käytetään nykyään vähän sekavasti. Prismavaikutus taas on marlen laseissa siis piilokarsastuksen vuoksi. Piilokarsastusta on lähes kaikilla, mutta eri asteisina.  [:-)]
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #35 : 06.11.06 - klo:16:06 »

Nää mun lasit kun ostin ne, niin toisessa silmässä alkoi harittaa, enkä nähnyt niillä hyvin. Optikko sanoi, että silmä vaatii jonkin aikaa tottua. Sinnikkäästi totuttelin, mutta kahden-kolmen kuukauden päästä menin liikkeeseen ja sanoin, että en kertakaikkiaan voi niitä pitää, sillä näen vanhoilla laseillani paremmin kuin noilla. Näköni tarkistettiin uudelleen, reseptiin oli tullut virhe. Muutaman päivän päästä sain uuden linssin, maksutta, ja ne tuntui heti kuin omiltani.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #36 : 06.11.06 - klo:16:13 »

Nää mun lasit kun ostin ne, niin toisessa silmässä alkoi harittaa, enkä nähnyt niillä hyvin. Optikko sanoi, että silmä vaatii jonkin aikaa tottua. Sinnikkäästi totuttelin, mutta kahden-kolmen kuukauden päästä menin liikkeeseen ja sanoin, että en kertakaikkiaan voi niitä pitää, sillä näen vanhoilla laseillani paremmin kuin noilla. Näköni tarkistettiin uudelleen, reseptiin oli tullut virhe. Muutaman päivän päästä sain uuden linssin, maksutta, ja ne tuntui heti kuin omiltani.

Hyvä kun menit valittamaan asiasta. Inhimillisiä virheitä voi aina tulla. Silmälasien koko valmistusprosessissa on osuttava oikein semmoiset 50-100 vai mitenköhän tuon nyt arvioisi... mittausta. Yksi virhe yhdessä kohdassa voi tehdä sen, että lasit ei toimi. Monitehojen kohdalla yleensä sanotaan, että pari viikkoa opettelua. jos ei silti totu, pitää tarkistaa kyllä onko virhe. Tai aiemminkin. Joskus niitä tulee, vaikkakin hyvin harvoin.  [:-)] On myös ihmisiä, jotka eivät koskaan totu monitehoihin.
Kirjattu

kati

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
« Vastaus #37 : 06.11.06 - klo:17:29 »

Silmälasit alta kouluikäisestä, miinusta semmoset 10 ja hajataitteisuutta alta 4 päälle ja ikänäkökin alkaa jo haittaamaan, että sokia sokia  [:-)]
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #38 : 06.11.06 - klo:18:06 »

Lukulaseja olen käyttänyt noin parikymppisestä asti. Nyt on noin viitisen vuotta ollut moniteholasit.
Kirjattu

Henri

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pirkanmaa
« Vastaus #39 : 06.11.06 - klo:19:23 »

Mulla on lasit kans. Lähelle näkee hyvin, mutta kauas ei!
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #40 : 06.11.06 - klo:19:50 »

Mulla on kolmannet monitehot nyt ja nämä nykyiset ovat parhaat. Edellisissä lukualue ei ollut kai kohdallaan, nämä "istuvat kuin nenä päähän". Ilaman laseja ei tule toimeen  olleskaan enää.
Kirjattu

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
« Vastaus #41 : 07.11.06 - klo:00:08 »

Prillit kymmenvuotiaasta, ilman olen aika sokia. Piilarit joskus käytännöllisyys- tai turhamaisuussyistä. Sekä liki- että hajataitteisuutta, ilman laseja kaikella on sumeat reunat eikä kauempana kohteita edes näe.

Heti kun voin, menen laserleikkaukseen. Lasit ja piilarit on niin ikävät ja hankalat ja KALLIIT! Mikä on, että Suomesta ei saa halpoja kehyksiä?
Kirjattu

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #42 : 07.11.06 - klo:08:53 »

Ei oo rillejä vielä tarvinnut. Mut silloin kun tuli ne värilliset piilolinssit muotiin, niin pitihän sellaiset ostaa. Ilman vahvuuksia ja turkoosin väriset. Kieltämättä aika makeet, mutta toisen taisin huitasta veden mukana mahaani, kun niin aamupöpperössä joskus janotti. Siihen loppui se leikki ja nyt tuntuu, että ottasin tavalliset silmälasit mieluummin, kuin piilarit! [:-)]
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #43 : 07.11.06 - klo:11:21 »

penskasta asti "karsastanut" ja nyt oikea silmä laiskistunut ihan puolsokeaksi. Vasemmassa oli nuorempana "liian hyvä" näkö, heh. Nyt on ikänäkö vaatinut lukulasit Optikolta +2 on liian vahvat. Netistä tilasin +1,5 ja hyvin näkee. Siis vain lukiessa. Nuorempana oli parikytä vuotta lasit, toinen linssi ikkunalasia ja toinen +3 tai 4. Karmeen näköistä. Sitten kerran silmälääkäri sanoi, että on kiusantekoa tuollainen, että et tarvi laseja ollenkaan. Huh helpotusta, mutta nyt ikänäkö vaivaa siis lähelle (lukeminen). Mutta ei niin pahasti vielä.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Evis

• Vieras
« Vastaus #44 : 07.11.06 - klo:17:32 »

Siis selvis tuo ero kakstehot/monitehot!! [:-)]
Siis ei minunkaan prilleis mitään rajaa näy eli ovat sitten monitehot!! Ei päivää ettei oppis jotain uutta [:-)] [:-)]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.085 sekunnissa. 20 kyselyä tietokannasta.