Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Äänestys

Käytätkö silmälaseja/piilolinssejä?

Käytän
En käytä

Kirjoittaja Aihe: Käytätkö silmälaseja/piilolinssejä?  (Luettu 1132 kertaa)

mammamia

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Täl puol jokke
Vs: Käytätkö silmälaseja/piilolinssejä?
« Vastaus #15 : 05.11.06 - klo:22:48 »

Kaksiteholasit on  ja tarvisen niitä myös ulkonäön takia sekä "tuulilasina".
silmät vuotavat helposti vettä ja ulkonäön takia, ne "peittää" roikkuvat
luomet. [:-)] [:-)] [8-)]
Kirjattu

leila

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #16 : 05.11.06 - klo:23:05 »

Monitehot iän myötä oli vähän pakko suostua ottamaan.

Vaikka aikoinaan koulussa fysiikassa linssit ja valo-oppi olivat helppoja ja mukavia, ei silmälasien tiedot aukene minulle. Siinäkin on iän myötä tapahtunut jotain  [:-I]. Joten yksityisopetusta melkein, Sus, tartteisin.
Kirjattu
leila

Evis

• Vieras
« Vastaus #17 : 05.11.06 - klo:23:15 »

Yes, kaks teho linssit löytyy tälläkin mummolla. [:-)]
Ei oikein pärjää ilman laseja, se ikänäkö-aika on menossa.... [:-)]
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #18 : 05.11.06 - klo:23:30 »

Sisätiloissa en käytä, mut ulkona joo ja lukiessa käytän myös rillejä.  [:-)]
Pönttöillessä en tarvitse, vaikka välillä silmiäni siristelen.
Kirjattu

zirnix

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #19 : 05.11.06 - klo:23:52 »

Käytän. Jees. Pakko. Kai...

Lukioaikoina määrättiin silmälasit, koska oli lievää likinäköisyyttä. Vain autolla ajaessa ja oikein kauas tiiratessa oli pakko käyttää siihen aikaan.

Vuodesta -76 lähtien olen käyttänyt piilolinssejä, ja nyt viimeiset seitsemän vuotta vain yhtä piilolinssiä. Jaaaa, että miksikö vain yhtä...? Arvaisikohan kukaan...?  [:-)] Noo; näköni on pikkuhiljaa huonontunut siten, että jos käyttäisin piilolinssiä molemmissa silmissäni, en näkisi lähelle, ja jos taas en käyttäisi sitä yhtäkään linssiä, en näkisi kaukana olevia juttuja kuin utuisina kuvina.

Se kelju puoli tällaisessa piilolinssien käyttämisessä tietenkin on, että koskaan ei täydellisen hyvin näe - ei lähelle eikä kauas. Työtä tehdessäni tilanne on hankalin, ja ennen kaikkea iltaisin kun linssi on silmässäni aamusta lähtien ollut; joskus tuntuu, ettei näe yhtään mitään yhtään minnekään. Käsitöiden teko, lukeminen ja kirjoittaminen onnistuvat siis parhaiten ilman mitään ylimääräistä silmissäni.

Juu. Kyllä. Kaksi- ja moniteholinssejä on kokeiltu, mutta eivät mielestäni olleet täydelliset nekään. Rillejä taas olen joskus ikään kuin "siinä sivussa" käyttänyt, mutta inhoan niiden käyttöä: Aina huurussa tai likaiset tai kosteat tai... milloin mitäkin. Oli sitten helle tai pakkanen, aurinkoista tai sateista.
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Tuula

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Karvakorvien matkassa
« Vastaus #20 : 06.11.06 - klo:00:04 »

Kun kävin ekan kerran silmälääkärissä, valitin etten näe kauaksi. Lääkäri antoi lasit vain päätteellä työskentelyyn. [?] Sanoi, että silmät väsyvät ja lasien käyttö kyllä palauttaa kaukonäön. No, eipä palauttanut! Käytän laseja aina autoillessa ja muuten miten sattuu.  [:-I]
Kirjattu

anja

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ciao, Firenze, Italy
« Vastaus #21 : 06.11.06 - klo:00:29 »

Käytän. Likinäköinen jo 11-vuotiaasta asti..Nyt alkaa ongelmat..kun ei näe lähelle rillien kanssa eikä ilman niitä..hankin moniteholinssit..vielä huonommin näkyy enkä osaa katsoa oikein, maa nousee silmien edessä.. :-))
Juu, ja sit ne roikkuvat silmäluometkin ois kiva piilottaa.No, siitä huolehtii fotokromaattiset linssit.. [:-DD]
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #22 : 06.11.06 - klo:05:42 »

11-vuotiaasta likinäköinen ja taittovirheinen, nykyisin 2-teholinssit ja taas pitäisi käydä tarkistuksessa, lähinäkö huonontunut 3:n vuoden takaisesta... [:-(] Lasit vaan turhan kallista lystiä.
Kirjattu

käenpiika

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • -Jynx torquilla-
« Vastaus #23 : 06.11.06 - klo:07:23 »

Tänä syksynä silmälääkäri määräsi moniteholasit.Tätä ennen olen käyttänyt lukulaseja jo 12 vuoden ajan.Siis ikänäkö alkoi ensin vaivaamaan,lukemisesta ei tullut enää mitään ilman laseja.Sitten huomasin,etten näe hyvin esim. tekstitelevision tekstiä.Tiesin kyllä sen,että minulla on kaukonäössä lievää vikaa ja hajataitteisuus vielä sitä lisäsi.
Ja kyllä nyt näkyy televisionkin tekstit hyvin ja kuva kirkastui huikeasti.Loppui myöskin se ainainen lasien kaivaminen käsilaukusta kaupoissa ostoksilla ollessa,kun en nähnyt tuoteselosteita,hintoja ym. ilman laseja.
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #24 : 06.11.06 - klo:07:49 »

Yli parikymppisenä ekat lasit. Kokeilin piilolinssejäkin, mutta silmäni aristivat niitä. Kaksitehot mulla on ollut jotain 10 vuotta, monitehoja mulle ei jostain syystä suositeltu. Toisen silmän kaukonäkö on vähitellen parantunut, mutta lähinäkö sillä huonontunut. Toisella näen lähelle hyvin, ja kauas huonommin, eli nyt on se yhdistelmä, että näen lähelle ja kauas, ilman lasejakin, mutta sillee silmillä vuorotellen.  Mutta laseja käytän lähes aina.
Kirjattu

käenpiika

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • -Jynx torquilla-
« Vastaus #25 : 06.11.06 - klo:08:00 »

Kukas viisas se kertoisi,mikä ero on kaksiteholaseilla ja moniteholaseilla?Olen nimittäin kuullut puhuttavan niin optikon kuin silmälääkärin sanomana samasta asiasta kahdella eri tavalla.Siis kaksitehot ja monitehot olisivat sama asia.Ainakin minulla on laseissani niin lukulasit kuin kaukolasit rajattomina samoissa kehyksissä.Ja niistä olen siis kuullut sanottavan kahdella eri tavalla,eli on kaksitehot tai monitehot.
Kirjattu

Jate

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #26 : 06.11.06 - klo:09:39 »

Juu, rillit löytyy... vaikkakin laitoin ne vasta n. 0,5 vuotta sitten.
Toisessa silmässä sen verran huono näkö, että päätin vihdoin ja viimein laittaa rillit (tarve olis ollut 20 vuotta). Lisäksi tuo ulkonäkökin tuppaa ajanmyötä repsahtaan joten jospa ne rillit parantaa vähän myös sitä tilannetta.  [:-DD]
Kirjattu

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #27 : 06.11.06 - klo:09:42 »

Rillit on ollut 13-vuotiaasta lähtien.  [:-)]
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #28 : 06.11.06 - klo:10:03 »

Kukas viisas se kertoisi,mikä ero on kaksiteholaseilla ja moniteholaseilla?Olen nimittäin kuullut puhuttavan niin optikon kuin silmälääkärin sanomana samasta asiasta kahdella eri tavalla.Siis kaksitehot ja monitehot olisivat sama asia.Ainakin minulla on laseissani niin lukulasit kuin kaukolasit rajattomina samoissa kehyksissä.Ja niistä olen siis kuullut sanottavan kahdella eri tavalla,eli on kaksitehot tai monitehot.

Mulle on sanottu niitä kaksiteholaseiksi: Lukulasit kaukolasien kanssa samassa. Ne on myös prismalasit.
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #29 : 06.11.06 - klo:10:15 »

Likinäköä on hiukan alle -2, viimeksi lieveni jo että joku mahdollisuus selvitä joskus kokonaan ilman laseja.
Niin on sanoneet optikot ja lääkärit minulle.
Ekat lasit hankin 22vee ja ne oli alle -1 kun vaadit täydellistä näkökykyä  :-))
Nyt lukiessa otan nämä pois ja pienikin präntti näkyy hyvin, suurenpaa tekstiä voin lukea lasit päässä.

Lisäys:
Käsittääkseni kaksiteholaseilla on kaksi aluetta, lähelle ja kauas. Usein näkyvänä alueena se lukuosa.
Moniteholaseissa on useampi ulottuvuus, eli ne välialueetkin näkyy selvänä.
Ymmärsikö kukaan mitä tarkoitin  [:-DD]
« Viimeksi muokattu: 06.11.06 - klo:10:18 kirjoittanut Varpunen »
Kirjattu

Sivu luotiin 0.066 sekunnissa. 21 kyselyä tietokannasta.