http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/03/1719026/sahkomittariuudistus-paljasti-useat-maksaneet-vuosikausia-liian-pienia-laskuja
Mä olisin kyllä halunnut että mittari olisi vaihdettu kesällä. Silloin olis nähnyt selvästi sen, et uus mittari
toimii oikein, eikä yritä huiputtaa. Kesäkuukausina kulutus on suht vakio, kun ei lämmitys ole päällä.
Syy siihen, että minkä takia mä olen seurannut mittaria vuosikaudet kuin haukka, on se, että silloin kun
tähän taloon muutettiin, niin täällä oli vanha yksvaihemittari käytössä. Sitten kun tuli tasauslasku, niin järkytys oli kauhea,
lasku oli jotain 6500 markkaa.
Olin kyllä varautunut n. 1000 mk tasaukseen.
Soitin tietty sähköyhtiöön ja valitin. Sieltä sanottiin sitten että jos epäilee mittarin olevan viallinen niin siihen voi liittää
tarkistusmittarin, mut jos vikaa ei löydy, niin sen tark.mittarin vuokra on 500 markkaa. Kysyin sitten neuvoa tutulta sähkömieheltä,
joka sanoi että kyllä ton kokosessa talossa kulutus voi olla tota luokkaa
No se siitä sitten. Uskottava kait se on.
Tuli sitten uus kaksvaihemittari, ja hupsistakeikkaa kulutus putosi puolet edellisestä vuodesta.
Sähkölaitokselta vaan valiteltiin. Ei maha mittää, kun se vika olisi pitänyt selvittää aikanaan
Mitä opimme tästä? Mä ainaskin opin olemaan luottamatta kenenkään höpinöihin. Saatikka luottamaan sähkömittareihin/sähkölaitokseen
ja joka kuun vimppa päivä olen sen jälkeen mittarin lukenut. Näkisin ainaskin sen et jos mittari on ihan seonnut.
pientä kusetusta on vaikeeta erottaa.
Sähkölaskut kannattaa muutenkin tutkia tarkkaan. Edellisen kauden aikana (lämpimän syksyn ansiosta) kulutus oli pienempi.
Syksyllä oli tasaus, ja sen verran vähempi oli mennyt, että tiesin syyskuun ja puolet lokakuusta tulevan olemaan ilmainen.
Mutta sähköyhtiö se vaan laskutti syyskuusta ihan normaalisti.
Jos ei tutkisi laskuja /kulutusta, niin taas olisi hävinnyt
monta sataa euroa.
Tosi vihaisen soiton jälkeen, syyskuun lasku korjaantui. Mutta lokakuussa oli taas uusi kusetusyritys.
Yksi kerta menee vielä, mokan piikkiin, mutta kaksi kertaa kertoo jo kusetuksesta.
Mä tiedän monta huushollia, joilla on sähkölasku suoravelotuksessa, eikä laskua senkummemmin tutkita. Ei ole mikään ihme,
että sähkölaitos kertoo Hyvästä tuloksesta, taas viime vuodelta.