Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Äänestys

Onko asunnossasi etäluettava sähkömittari ?

On
- 16 (76.2%)
Ei
- 4 (19%)
Mikä on etäluettava sähkömittari ?
- 1 (4.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 20


Kirjoittaja Aihe: Onko asunnossasi etäluettava sähkömittari ?  (Luettu 954 kertaa)

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 858
  • ***Keiju***
Vs: Onko asunnossasi etäluettava sähkömittari ?
« Vastaus #15 : 08.03.13 - klo:17:56 »

On.

Sähkölaskut jotain 200€ luokkaa.
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Onko asunnossasi etäluettava sähkömittari ?
« Vastaus #16 : 08.03.13 - klo:20:11 »

Kait se on kun ei kukaan - niin kuin ennen vanhaan - tule fikkarin kanssa mittaria lukemaan. Laskujen summaa en nyt muista mutta kolme kertaa vuodessa postiluukusta ropsahtaa.  Viime kesänä vaihdoin Fortumiin ja siitä sitten melkein heti takaisin Helsingin energiaan. Tuo Fortumhan nosti sähkön hintaa.
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 808
  • Itä-Uusimaa
Vs: Onko asunnossasi etäluettava sähkömittari ?
« Vastaus #17 : 09.03.13 - klo:08:54 »

Onks sulla sellainen mittari mistä näkee itse kulutuksen?

Sähkölaitoksen verkkosivuilta näkee nyt, päiväkohtaisen kulutuksen, kahden päivän viiveellä.
Joskus tulevaisuudessa piti sitten nähdä tuntitasolla, vissiin  [:-I]
Kerros ja rivitaloissa näkee ilmeisesti jo nyt, tuntitason.  [:-I]

Verkkosivuilla ei, ainakaan vielä, näe päivä/yö sähkönkulutusta eriteltynä.

Jos ei toi mittari joskus maailmassa näytä ihan  meneillään olevaa kulutusta, niin ei siitä sitten ole mitään muuta
iloa kuin se, ettei tarvi nostaa persustaan penkiltä ylös.  :-))
Mä olen muutenkin seurannut joka kuukausi, kulutusta, jo reippaasti yli 20 vuotta.
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 808
  • Itä-Uusimaa
Vs: Onko asunnossasi etäluettava sähkömittari ?
« Vastaus #18 : 09.03.13 - klo:11:32 »

Tämmönen pylväikkö sähkölaitoksen sivuilta ..

Korkea palkki 4. päivä. Silloin oli yöllä ja aamulla -25 astetta. [:-//] Ekan päivän
pikkunen palkki kertoo että silloin oli asteet nollassa.  [:-)]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 968
  • Säkylä ** älykäS
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 808
  • Itä-Uusimaa
Vs: Onko asunnossasi etäluettava sähkömittari ?
« Vastaus #20 : 10.03.13 - klo:08:46 »

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/03/1719026/sahkomittariuudistus-paljasti-useat-maksaneet-vuosikausia-liian-pienia-laskuja


Mä olisin kyllä halunnut että mittari olisi vaihdettu kesällä. Silloin olis nähnyt selvästi sen, et uus mittari
toimii oikein, eikä yritä huiputtaa. Kesäkuukausina kulutus on suht vakio, kun ei lämmitys ole päällä.

Syy siihen, että minkä takia mä olen seurannut mittaria vuosikaudet kuin haukka, on se, että silloin kun
tähän taloon muutettiin, niin täällä oli vanha yksvaihemittari käytössä. Sitten kun tuli tasauslasku, niin järkytys oli kauhea,
lasku oli jotain 6500 markkaa.  :-O Olin kyllä varautunut n. 1000 mk tasaukseen.
Soitin tietty sähköyhtiöön ja valitin. Sieltä sanottiin sitten että jos epäilee mittarin olevan viallinen niin siihen voi liittää
tarkistusmittarin, mut jos vikaa ei löydy, niin sen tark.mittarin vuokra on 500 markkaa. Kysyin sitten neuvoa tutulta sähkömieheltä,
joka sanoi että kyllä ton kokosessa talossa kulutus voi olla tota luokkaa  [:-I] No se siitä sitten. Uskottava kait se on.
Tuli sitten uus kaksvaihemittari, ja hupsistakeikkaa kulutus putosi puolet edellisestä vuodesta.  [:-I]
Sähkölaitokselta vaan valiteltiin. Ei maha mittää, kun se vika olisi pitänyt selvittää aikanaan [:-//]

Mitä opimme tästä? Mä ainaskin opin olemaan luottamatta kenenkään höpinöihin. Saatikka luottamaan sähkömittareihin/sähkölaitokseen
ja joka kuun vimppa päivä olen sen jälkeen mittarin lukenut. Näkisin ainaskin sen et jos mittari on ihan seonnut.
pientä kusetusta on vaikeeta erottaa.  [:-I]


Sähkölaskut kannattaa muutenkin tutkia tarkkaan. Edellisen kauden aikana (lämpimän syksyn ansiosta) kulutus oli pienempi.
Syksyllä oli tasaus, ja sen verran vähempi oli mennyt, että tiesin syyskuun ja puolet lokakuusta tulevan olemaan ilmainen.
Mutta sähköyhtiö se vaan laskutti syyskuusta ihan normaalisti.  [:-//] Jos ei tutkisi laskuja /kulutusta, niin taas olisi hävinnyt
monta sataa euroa.  [:-//] Tosi vihaisen soiton jälkeen, syyskuun lasku korjaantui. Mutta lokakuussa oli taas uusi kusetusyritys. [:-//]
Yksi kerta menee vielä, mokan piikkiin, mutta kaksi kertaa kertoo jo kusetuksesta.  [:-//]

Mä tiedän monta huushollia, joilla on sähkölasku suoravelotuksessa, eikä laskua senkummemmin tutkita. Ei ole mikään ihme,
että sähkölaitos kertoo Hyvästä tuloksesta, taas viime vuodelta.  [:7]


 

« Viimeksi muokattu: 10.03.13 - klo:09:14 kirjoittanut Minni »
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 858
  • ***Keiju***
Vs: Onko asunnossasi etäluettava sähkömittari ?
« Vastaus #21 : 10.03.13 - klo:09:30 »

Minnille tsemppiä sähkölaitoksen kanssa. [:30]

Ei ole vikaa tuollainenkaan. [:-(]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 808
  • Itä-Uusimaa
Vs: Onko asunnossasi etäluettava sähkömittari ?
« Vastaus #22 : 10.03.13 - klo:09:53 »

Kiitti Deb  [:-)] :-))

Senverran tarkennusta höpinääni, että kaksvaihemittarilla tarkoitan päivä/yö-sähköä, ja yksvaihemittari
oli vaan yks mittarilukema  :-))

Mulla nous verenpaine tota sepustustani kirjoittaessa. Vieläkin v......taa, vaik mittarihommasta on jo neljännesvuosisata aikaa  [:-I] :-))
« Viimeksi muokattu: 10.03.13 - klo:10:01 kirjoittanut Minni »
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 823
  • Lahti
Vs: Onko asunnossasi etäluettava sähkömittari ?
« Vastaus #23 : 10.03.13 - klo:11:13 »

Minun ystäväni joka asuu omakotitalossa kiroaa kaiken aikaa suuria sähkölaskuja. On soittanut sähköfirmaan ja kysellyt miksi joku kuukausi on laskut aivan pilvissä vaikka ovat olleet juuri sen kuukauden aikana reissussa parikin viikkoa eli ei tule ruoan valmistuksista, leipomisista ym. laskua lainkaan.
Sähkölaitokselta oli selvennetty, että esim, kyseisen kuukauden aikana on ollut tosi kovia tuulia ja se on nostanut laskua....aijaaaa...hmmm [:-)] että jossain mättää.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Onko asunnossasi etäluettava sähkömittari ?
« Vastaus #24 : 11.03.13 - klo:15:37 »

Meillekin tuli muistaakseni viime keväänä tuo suoraluku mittari. Aika samanlaiset ovat meidän laskumme olleet nytkin. Meille tulee lasku kuukausittain. Samoin oli aiemmin.
Meillä mittarista näkyy se lukema kyllä, joten pystyy seuraamaan kuukauden aikana vaikka joka päivä.mutta ei tule mentyä ulos sähkökaapille kun ei kummosia muutoksia laskussa ole.
Meidän kuukausittainen lasku on noin 60€ luokkaa.
Lämmitys öljyllä ja lisäksi iso kaakeliuuni olkkarissa.
No, puutkin kyllä nykyään maksavat miltei niitä kuuluisia mansikoita.
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 808
  • Itä-Uusimaa
Vs: Onko asunnossasi etäluettava sähkömittari ?
« Vastaus #25 : 12.03.13 - klo:08:23 »

Siis, kyllähän mäkin näen kulutuksen mittarista. Se näyttää päivämäärän, ja yö/päiväsähkön ja yht. kulutuksen.
Mutta mä luulin, että uuden mittarin vaihdon jälkeen, voisi tästä tietsikalta seurata, kulutusta reaaliaikaisena.
Mut niin se ei ole.  [:-(]
Klo. 12 päivällä tulee näkyviin edellisen päivän kulutus. Ja näkee siitä näköjään tuntikohtaisen kulutuksenkin.
Mutta jotta siitä olisi jotain iloa, niin pitäisi joka päivä pitää tarkkaa päiväkirjaa siitä, et mitä milloinkin tekee.

klo.8.30 laitoin pesukoneen pyörimään, klo. 15.10 laitoin uunin päälle klo. 18.40 sytytin yhden lampun päälle  [NUT] ......  :-))

Tosi viksua  [:-I]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102
Vs: Onko asunnossasi etäluettava sähkömittari ?
« Vastaus #26 : 12.03.13 - klo:16:27 »

 [:-I] [:-I] tänää tuli tammi-helmikuun lasku, lomalle tuli hieman lisähintaa kulutus tammikuussa yli 2000 kW ja helmikuussa vain vajaa 600  [:-I]
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 968
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Onko asunnossasi etäluettava sähkömittari ?
« Vastaus #27 : 20.03.13 - klo:18:27 »

Ohi otsikon aiheen, siitä pahoittelut:

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/03/1724887/paremmin-sahkoa---isommin-laskua
Ehkä jotain asiaan kuuluvaa tässäkin [:-I]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Onko asunnossasi etäluettava sähkömittari ?
« Vastaus #28 : 20.03.13 - klo:19:32 »

Oli vaihtaneet meillekki sillä aikaa kun etelässä kävin uuen etäluettavan mittarin. Olen seurannukki ny meleko haukkana ku tuo maalämpö laitettiin.. no tuosta uuesta ei näy ku muutama ledi vilkkuu...joskus harvakseltaan ja joskus nopeammin. Lukeman voi lukea itekkin. Kait siitä selevän saa-.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

tapio

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 43
    • Vedenjakaja
Vs: Onko asunnossasi etäluettava sähkömittari ?
« Vastaus #29 : 20.03.13 - klo:20:55 »

Mökillä pohjoisessa on etäluettava. Perusmaksut hämmentää, vaikka ei ole yhtään kulutusta eikä tämän vuoden puolella edes käyty niin tällainen lasku tuli.

Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.341 sekunnissa. 28 kyselyä tietokannasta.