Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kuvasin oman koulutieni 60-luvulla  (Luettu 274 kertaa)

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Kuvasin oman koulutieni 60-luvulla
« : 26.08.14 - klo:23:03 »

Eli ajoin autolla tuon koulumatkan ja kuvasin samalla... täriseehän se vähän, mutta kyllä se tärisi silloin pyörällä ajaessakin. Kärsikää jos haluatte nähdä kotikyläni maisemia ja koulumatkani. Youtuubi vähän sorkki minun videoani, tekstit katkeilee kesken... mutta jotain tolkkua saanee.  [:-I] [:-)]
koulumatka
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Kuvasin oman koulutieni 60-luvulla
« Vastaus #1 : 27.08.14 - klo:07:42 »

Monenlaista kaunista maisemaa mahtui koulutiesi varrelle. Mitenkä te sitten kuljitte sitä metsätietä (siinä alussa) kun tuli paljon lunta?
Itseäni olisi pelottanut kulkea siellä aamuhämärissä. Olisin pelännyt susia ja karhuja. Kuinka pitkä koulumatkasi oli? Minulla kun oli vain noin kymmenen minuutin kävelymatka, niin ihan hirvittävän pitkältä tuntui tuo Sinun koulumatkasi.
Mielenkiintoista oli nähdä koulutiesi  [:-)]
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 27.08.14 - klo:09:42 »

Kiva kun tykkäsit! Talvella mentiin hiihtämällä tai kävelemällä, potkurilla ja ihan kovimmilla pakkasilla päästiin linja-autolla. Piti vain itse maksaa. Linja-autoon pääsi vasta tuolta meijerin kohdalta. Kokonaismatka kouluun oli tietä pitkin vähän yli 3 km. Kyllähän se joskus syyspimeällä vähän pelottikin joskus. Mutta ei sielläpäin mitään petoja koskaan liikkunut. Jäi vielä kertomatta, että talvella kun oli lumi maassa, menin usein autolla kouluun ja pois tullessa kävelin ja kävin ostamassa karkkia sillä satasella, joka oli varattu kotiin tuloon linja-autolla. Matka maksoi muistaakseni 85 markkaa, 15 markkaa ei riittänyt karkkiin. Osuusliikkeestä ostettiin valkoisia uskovaisten pastilleja paperipussiin. Rahanuudistuksen jälkeen (-63) tuli satasesta markka. Sitä ennen oli kauniita hopeisia 100 markan kolikoita. Kerrankin yksi myyjä sanoi, että raskinko luopua kauniista kolikostani. Raskin, kun olin jo penskana makean perso! Poistullessa mulla oli tapana ottaa joku puupalikka tai jääkokkare ja potkiskella sitä kotiin asti. Huopatossunkärjet oli aina melkein puhki :-).
Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Paikalla Paikalla
  • Lahti
« Vastaus #3 : 27.08.14 - klo:10:38 »

Ei ole ihan helppoa ollut pienen koululaisen taapertaa tätä kuvaamaasi lenkkiä.
Kyllä minäkin olisin pelännyt ainakin yksin kulkea tällaista metsäistä tietä, että saattaja olisi
pitänyt matkassa olla.
Kiva on muistelojasi lukea, ei silloin ollut kiire nettiin ym. elämä oli pikkasen erilaista, kun tänä päivänä.
Mukavaa oli paikkoja katsella missä olet monet, monet kerrat tarponut. [:-)]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Laura

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Helsinki
« Vastaus #4 : 27.08.14 - klo:10:43 »

Kiva video [:-)].
Hieman poikkesi minun koulumatkastani: runsaat 300 metriä asvalttia
ensimmäiset neljä vuotta.
Kirjattu

Sylvia

• Seniori
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 27.08.14 - klo:13:41 »

Kiitos nostalgisesta videosta. Tuntuu kuin kanssasi olisi kouluun pyöräillyt. Hienoa, kun joku tuo paloja omasta elämästään näkösälle, ihan kuin ihminen
tämän takana tulisi tutummaksi. Itsellä n. 400 m kylän halki silloista hiekkatietä koulunmäelle. Onko tuo sinun koulusi vielä toiminnassa ?
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 27.08.14 - klo:16:16 »

Niin ne toiset, metsässä synkeässä, tarponeet milloin milläkin.

Meikän koulu oli naapuri korttelissa, yksi katu ylitettävä 4 v.
Sitten muutin muutaman kortteli päähän kolme katua ylitettävä.
60-luvulla nousi lähiöitä kuin sieniä sateella ja monet mun
koulukavereista muutti niihin. Olin kyllä kateellinen kun saivat
bussilippuja päästäkseen kouluun. Taisi niiden koulumatkaan
tulla lisää n. 8-9 km jos eivät koulua muutaneet.

Kerran Kilpparille kun menin niin Muoniosta nousi kyytiin
pieni poika. Koulumatka oli hällä 50 km ja vielä pysäkiltä
järven (en tiedä kokoa) sivua aikalailla. Auto oli
häntä vastassa. En tiedä joutuiko olemaan viikolla Muoniossa
ja tuliko viikonloppuna kotiin. Mutta jos joka päivä yli 100 km
niin HUHUH! :-O
Kirjattu

Deb

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ***Keiju***
« Vastaus #7 : 27.08.14 - klo:18:00 »

Ootpa jaksanut kuvata matkan. Hienoa oli kulkea mukana! [KIPPIS]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Lentsu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 27.08.14 - klo:20:57 »

Olipas aika hieno matka. Mun koulumatka oli n. kilsan verran ja ensimmäisinä vuosina minäkin taivalsin metsän läpi. Nyt ei sitä metsää ole enää olemassa, talot on täyttäneet sen.

Meillä oli koulurakennuksessa kirjasto ja tapasin aina koulun jälkeen käydä siellä lukemassa. Monta kertaa "unohduin" sinne kirjan ääreen ja sitten äiti tai isä tuli kiukkuisena hakemaan. Olivat pelänneet että joitain on sattunut kun ei likkaa kuulu kotiin. [:-I]
Kirjattu
"Elämän tarkoitus on neljäkymmentäkaksi"

Lentsu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 27.08.14 - klo:21:34 »

Onko tuo sinun koulusi vielä toiminnassa ?
Juuri tänä keväänä soi viimeisen kerran suvivirsi tuossa koulussa. Kaikki Sallan kyläkoulut (nelisenkymmentä kpl) on vuosien varrella lakkautettu. Nyt tänä vuonna lakkautettiin kolme viimeisintä. Oppilaat kuljetetaan nyt keskitetysti kirkonkylään kouluun. Joillekin lapsukaisille tulee koulumatkaa yhteen suuntaan jopa 70 km. Tuolta Kursustakin on matkaa kirkonkylään 30 km... Keskikoulu- ja lukioaikana kuljin tuon 60 km joka päivä mutkin. Linja-autolla mentiin. Nykyään kuljetetaan osin taksilla, on nopeampaa.2 tuntia sai lisätä koulupäivään. Oli se joskus rankkaa.
Kirjattu

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #10 : 27.08.14 - klo:22:27 »

Olipas hauska kurkistaa koulutiellesi, mese! Minun matkani oli noin puoli kilometriä puiston läpi kouluun 4 ensimmäistä vuotta.
Oppikoulu oli aivan nurkalla parin sadan metrin päässä. Myöhästyin usein koulusta "kun matka oli niin pitkä".  [:-DD]
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Pyyhältäjä

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 28.08.14 - klo:23:40 »

Kiitos Mese, kun sain kulkea koulutietäsi  [:-)] Kauniit maisemat siellä on, mutta melko pitkä koulumatka sinulla on ollut. Äitini on kulkenut hyvin samanlaista metsän reunustamaa koulutietä kävellen ja talvella hiihtäen sen reilun viisi kilometriä.

Oma koulutieni oli kuuden vuoden ajan 1,5 km suunnilleen ja kuljin sen kävellen, pyörällä tai hiihtäen talvella. Ensin hiekkatietä (se on vieläkin) ja loppumatkan asfaltilla. Matkalla oli kaksi isomman tien ylitystä, pari lehmäaitausta, omakoti- ja rivitaloja ja jokunen kerrostalo hieman sivummalla reitiltäni. Yksi Anva (sok:n kauppa) ja vastapäätä tien toisella puolella Teboil, joka nököttää siinä vieläkin. Nyt vain entistä suurempana. Yläasteelle piti Vaasan keskustaan ja sinne meiltä oli reilu 5 km. Koulusta sai bussiliput, joten silloin tuli harvemmin mentyä pyörällä.

Niin, toisessa lehmäaitauksessa on nykyään rivitaloja ja toisessa hevosia.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.292 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.