Iltaa Lapista! Olen koko päivän painiskellut pienoisen ongelman kanssa. Joka onneksi ratkesi just vartti sitten. Kyseessä oli mun uusi näyttö. Dellin ultrasharp U2414H. Meinas mennä sormi nörtin suuhun, kun näyttö pysyi ihan pimeänä ensimmäiset pari tuntia. Sitten sain kuvan (ääntä en ole vielä laittanutkaan) näkymään, mutta tuli kummat "surureunat" näytölle ja kuva oli pieni kuin se pyy maalimanlopun eellä. Perskeleet jo lenteli ja hermot meni kireelle. Naamakirjan valokuvaajan neuvolaa pommittelin lukuisilla kysymyksillä ja aina oli jotain muka tietoa... tai minä tein väärin. Sammuta ja avaa, sammuta ja avaa...tein sen ainakin seittemän kertaa, tuloksetta. Sitten mä lähin hakeen apua tuntemiltani nörttisivuilta. Ekana tuli mieleen Muro bbs. Sinne ensin lukemaan. Sitten kyselemään. Päivitä ajurit... joo. Päivitin. siis minkä ajurit. Näytönohjaimen tietenki. Mutta mikä se on, kone näyttää että niitä on kaksi... kumpi. No, onneksi AMD:n sivuilta löytyi semmoinen kone, joka haki ite ja päivitti samantien. Samalla tuli semmonen kone kontrolli masiina (Engine control machine) joka alkoi neuvoa käestä pitäen miten saan ne surureunat pois poikkeen. 15 prosentin ylipyyhkäisy, joo. Ei hajuakaan mitä se tarkoittaa, mutta se toimii. Nyt on kuva kuin elokuvissa. Ei vilku eikä välky, eikä mikä parasta, sammu.
Kaiken kaikkiaan tähän pikku operaatioon tuhertui koko torstaipäivä. Kun kahentoista aikaan koteun kirkolta näyttöä postista noutamasta, aloitin hommat... ja äsken vähän ennen yheksää se loppui. Kannattiko? No, kyllä, tietääpähän mitä kone on syönyt, jos alkaa juonittelemaan.
Työrupeamana olis vielä 8 vuoden kuvien käsittely, joista olen noin...12000 käynyt jo läpi. Suurin osa menee kansioittain jo roskiin. Vain parhaat jää. Tänään ei sitten joutanutkaan yhtään kuvaa katsomaan. Katellaan sitten huomenna.
Illanjatkoja!