Yleensä en käy jouluaattona kaupassa, en ole kai vuosiin käynyt, mutta pakko on myöntää että joskus olen käynyt. Valitettavasti on tilanne ollut sellainen, että joku asia vaikkapa ruokien suhteen ON päässyt unohtumaan. Olen myös sekä jonottanut että käynyt kaupassa siten, että kaupassa on ollut hiljaista ja myyjien ja kassojen kanssa on pystynyt juttelemaan. Aina hekin ovat olleet rauhallisella, ystävällisellä mielellä ja tiedän, että useimmiten onkin niin, että he saavat itse päättää aattopäivien vuoroistaan. Tiedän joitakin ihmisiä, jotka ovat ihan mielellään olleet aattona edes osan päivää töissä. Itsekin muuten aikoinaan matkailualalla eräässä työpaikassa sain valita... Kyseessä vain ei ollut kauppa sinänsä, vaan asiakaspalvelu.
Tuo EI ollut puolustuspuhe aattojen aukioloajoille! Periaatteessa olen sitä mieltä, että kaikki kaupat voisivat jo aattona olla kiinni. Saati näin, kun jouluaatto sattuu olemaan sunnuntaisin vain joka viides vuosi! Ei olisi paha nakki, jos edes joka viides vuosi jouluaattona olisi rauhallista - ilman kauppojen auki olemisiakin!