Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: 2.8.2016 - Tiistai  (Luettu 168 kertaa)

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 770
  • Itä-Uusimaa
Vs: 2.8.2016 - Tiistai
« Vastaus #15 : 03.08.16 - klo:08:41 »

En ole pallosalamaa nähnyt, enkä halua nähdäkkään.  [:67]

Olen ollut kahdessa talossa, mihin on iskenyt ukkonen.
Lapsuudenkotiini, silloin kun olin n. 5 vuotias ja tähän nykyiseen torppaan
iski ukkonen 2001  [HOT]

Ja sanonta " Ei kahta ilman kolmatta"  ei pidä paikkansa !!  eihän   [:4]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 626
Vs: 2.8.2016 - Tiistai
« Vastaus #16 : 03.08.16 - klo:08:46 »

Ei pidä paikkaansa. Se on VAIN sanonta.
Tekikö salaman isku isonkin tuhon? Sytyttikö tulipalon?
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 770
  • Itä-Uusimaa
Vs: 2.8.2016 - Tiistai
« Vastaus #17 : 03.08.16 - klo:09:08 »

Lapsuudenkotiin sytytti. Palon saivat onneksi, isäni, mummoni,tätini ja setäni, sammumaan. Mä muistan vaan sen, kun
äitini kantoi mua ulos talosta, ja lattiat oli täynnä sirpaleita, räjähtäneitä lampuista/
sähköhärpäkkeistä ja kauhea käry. Äitini, minä sylissä ja veljeni juoksivat navettaan "turvaan" Sinne oli samaanaikaan iskenyt salama, läpi kivijalan. Onneksi oli eläimet laitumilla.

2001 kun se riiviö iski tänne, niin ei onneksi syttynyt mitään paloa. Palokunta kävi varmistamassa.
Kaikki laitteet mitkä oli seinässä olivat entisiä. Ja sähkökaappi aivan tuusannuuskana. [:-I]

noista sanonnoista vielä, sanonta "ei salama iske samaan paikkaan kahta kertaa" ei ainakaan pidä, valitettavasti, paikkansa. Tässä kylässä on talo, johon on iskenyt salama jo 3 kertaa   :-O
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 748
  • Lahti
Vs: 2.8.2016 - Tiistai
« Vastaus #18 : 03.08.16 - klo:09:30 »

Ei pidä paikkaansa. Näin ainakin toivotaan ettei tule kolmatta salaman iskua Minnilään. [:72]

Kyllä minunkin kokemukset sinne meidän ex mökille menevät. Salama löi saunan kuistin päreiksi ja kuinka monta kertaa iski sähköpylvääseen, että maata pitkin tuli pitkiä salaman näköisiä viivoja. Oli pelottavaa olla mökillä ukkosella.

Mesis kysyi onko pallosalama iso vai pieni. Se minkä minä näin oli sellainen kuun kokoinen pallo. Tuli vaakatasossa järven pintaan ja kun sen hoksasi räjähti ja jyrinä oli valtava sen jälkeen. On kyllä niin muistissa tilanne kun olla voi. Kait nämä kokemukset ovat tehneet sen, että pelkään ukkosta vieläkin.
Lapsena kun asuin kasarmilla sinne salama iski isoon kuuseen joka meni niin peniksi kun tulitikut ovat. Eli sitä tikun pätkää oli vaikka kuinka siinä ympäristöllä kun käytiin katsomassa seuraavana päivänä mitä tapahtui.
Siis ei kiitos ukkosia  [:-)]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 626
Vs: 2.8.2016 - Tiistai
« Vastaus #19 : 03.08.16 - klo:10:44 »

Onpa kamalia kokemuksia Minnillä ja Telkkisellä. Itse olen säästynyt noin pahoilta jutuilta. Jotenkin minulla on sellainen tunne, että toiset paikat ovat herkempiä salaman iskuille kuin toiset, eli tosiaankin, salama voi iskeä samaan paikkaan useamman kerran.
Kirjattu

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 854
  • ***Keiju***
Vs: 2.8.2016 - Tiistai
« Vastaus #20 : 03.08.16 - klo:17:10 »

Kylläpäs onkin ollut Telkkisellä ja Minnillä rajuja ukkoskokemuksia.
Aina ne jonkin jäljen jättää henkilöön joka tuollaista kokee.

Toivotaan, ettei enää tarvitse teidän(kään) tuollaisia kokea. [:30]

Tosiaankin, muistin että meillä mökillä oli ennen, kuin vanhemmat se osti, ukkonen iskenyt mökin vieressä olevaan koivuun.
Siinä oli jälki muistona tuosta iskusta.

Ikäviä on joka tapauksessa kaikki ukkosen aiheuttamat tuhot. [:-(]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 837
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: 2.8.2016 - Tiistai
« Vastaus #21 : 04.08.16 - klo:00:56 »

Salama iskee mielellään samaan paikkaan toisenkin kerran.


Mua taasen harmittaa suunnattomasti, kun täällä ei juuri koskaan ole kunnollisia ukonilmoja. Sellaisia, että salamoi monta kertaa minuutissa ja koko talo tärisee. Ne on niin upeita!
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 626
Vs: 2.8.2016 - Tiistai
« Vastaus #22 : 04.08.16 - klo:08:58 »

No hui sentään! En kyllä toivoisi tälle kohdalle tuollaista rajuilmaa  [:67]

Sellaistakin olen miettinyt, kun usein lehmiä tai hevosia kuolee, kun ovat puiden alla, että miksi salama juuri siihen puuhun iskee, vaikka puita olisi ihan lähituntumassa. Vetääkö eläin tai ihminen ikäänkuin salamaa puoleensa?
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 748
  • Lahti
Vs: 2.8.2016 - Tiistai
« Vastaus #23 : 04.08.16 - klo:09:03 »

Harmi kun meidän mökki on myyty. Olisin kyllä Kaitsun sinne antanut mennä viikoksi kun ukkosta ennustetaan. Siellä jos missä rytisi ja paljon.
Monta kertaa kun mentiin sinne ja ukkonen kerran jyräht niin ei muuta kun autoon ja takaisin kotiin. Sitten kuultiin muilta mökkinaapureilta, että ei ole sellaista ukonilmaan nähty kun sinne tuli. Siis tosi usein päästiin alta pois. (joskus ei) Paikka oli Päijänteen ja Ruotsalaisen välissä oleva pikkujärvi. Eli isojen selkien yli kun pääsi ukkospilvi tulemaan se jäi tämän pikkulätäkön päälle meitä pelottelemaan. [:-I]

Ihailen ihmisiä jotka eivät näitä luonnon "näytelmiä" pelkää. Itsellä sydän pysähtyy kun jyrinä rupeaa kuulumaan. No ei se kokonaan pysähdy kun kerran vielä tässä olen kirjoittamassa :-))
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö
 

Sivu luotiin 0.303 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.