Upea reissu Crys, sinulla ollut. Ja olet tekemässä tärkeää työtä lintujen hyväksi.
Tuon valkoselkätikan haluaisin nähdä noin nokasta nokkaan.
Hienoa, että makele ja Bandari laittoi hyvää ja asiallista tietoa rengastuksen hyödystä.
Minusta on todella käsittämätöntä ja loukkaavaakin tuo arvostelu rengastusta kohtaan.
Yleensä nämä kaverit jotka tätä työtä tekevät omaavat sellaisen tiedon ja taidon ja ovat enemmänkin luonnonsuojelijoita kuin bongaajia.
Eli käyttävät lintuharrastuksensa pääsääntöisesti lintujen suojeluun ja sairaiden eläinten hoitamiseen kuin lintujen kiikaroimiseen.
Kannattaisi viettää päivä jos toinenkin rengastajan seurassa, eikä vetää johtopäätöksiä pelkästään mututuntumalla.
Tietysti voi ajatella ihan yleismaailmallisesti onko mistään mitään hyötyä. Kaikesta voi vääntää tuskallisen tarinan tai toisaalta voi ihannoida sellaista ruusunpunaista maailmaa, millä ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
Minuakin on hirvittänyt tuo verkkopyynti, mutta kun on nähnyt asiantuntijan irrottavan lintuja verkosta on minun käsitykseni muuttunut siitäkin.
Onhan se linnulle stressitilanne, yksi enemmän mitä linnun elämässä muutenkin on. Itse renkaasta ei tiedetä linnulle haittaa olevan. Renkaiden avulla on tosin voitu todeta joidenkin lintujen saaneen elää pitkään.
Enemmän minua surettaa se tosi asia, että pikkulintuja syödään vielä joissakin maissa suurena herkkuna.
Ps. Ja tervetuloa Anniina tänne Pönttöfoorumiin.
Minusta on mukavaa kun tänne lintupuolelle saadaan linnuista kiinnostuneita kirjoittajia!