Telkusta tuli just juttua ruokahävikistä, ja tein siellä ehdotetun testin
https://www.lessfoodwaste.fi/paulig/Home
Oli aivan pöljä testi, multa saattaa vuoden aikana mennä kompostiin, 1 tomaatti,
mikä on päässy salakavalasti pahasti homehtumaan (vähän hometta ei haittaa mittää ) ja ehkä
yhteensä 1 kokonainen leipä. Niin sen testin mukaan heitän vuodessa roskiin 21 kg
On se ollu aivan valtavan kokoinen tomaatti ja leipä
Jättitomaatti ja jättileipä
Minäkin tein testin. Ruokahävikkilukuni on 2, kun keskimääräinen luku on 4,6.
Ruokahävikin määrä on 20,9kg (Mistähän noin paljon hävikkiä tulee???
)
Siellä oli kohta:Minä 24.2kg, joka oli myös hiilijalanjälkeni (24,2kg/co2.
Nuo määrät eivät voi millään pitää paikkaansa, koska meillä ei ruokaa heitetä menemään.
Mieskin sanoi tässä joku päivä, että hän kysyy kaveriltaan, että mitä on sellainen ruoka kuin "samaa kuin eilen".
Hän nimittäin kysyy aina minulta mitä ruokaa on tänään, ja minä vastaan usein noin. Teen siis niin vähän ruokaa, että siitä saadaan kahtena päivänä. Tänäänkin on lämmitettyä lihakeittoa
. Ja se menee kaikki. Mitään ei heitetä hukkaan.
Kiva oli testi. Tykkään kaikenlaisista testeistä
Tosta ruokahävikistä vielä senverran, että kaupan myymät maxipakkaukset on ihan sieltä, mihin ei Molli paista.
Tietty ne on sopivia suurperheille, muttei pienille talouksille. Ja ilman pakastinta, munkin
testitulos ois varmaan ihan jotain muuta.
Mut ei ole kýllä ikinä tullut mieleenkään, että heittäisin ruokaa roskiin. Senverran köyhistä oloista olen, että jo lapsuudessa on tullut opittua tavoille, ruoan suhteen.