Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Revontulia  (Luettu 585 kertaa)

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Revontulia
« Vastaus #15 : 15.12.06 - klo:12:07 »

Onpas ollutkin upeita revontulia Riston asuinmaisemissa  [NUT]  [:-)]
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 860
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Revontulia
« Vastaus #16 : 15.12.06 - klo:13:26 »

Työmatkalla aamulla näkyi varmaan yllättäen säkylänparhaat revontulet upeammat kuin täällä ennen mutta värit jäävät aika kauas riston kuvista ja lapin revontulista
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Tuula

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 677
  • Karvakorvien matkassa
Vs: Revontulia
« Vastaus #17 : 15.12.06 - klo:13:42 »

Mielettömän upeita, mä en ole ikinä nähnyt revontulia livenä.

Kyllä olen Järvenpäässä nähnyt monta kertaa revontulia. Täytyy Zeener laittaa sullekin hälytys heti kun niitä ilmestyy. Mulla on kännykässä tekstiviesti-revontulitiedotus kavereille  [:-)]. Tuolta tallinpihalta näkyy hienosti pohjoinen taivas, joten iltatallia puuhaillessa tulee revontulet havaittua. Noin hienoja kuin Riston kuvissa on harvemmin täällä.  Mahtavat kuvat!  [KIPPIS]
Kirjattu

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 853
  • ***Keiju***
Vs: Revontulia
« Vastaus #18 : 15.12.06 - klo:14:59 »

Todellakin upeat ovat nyt revontulet olleet. Mahtavan hienoja kuvia! [KIPPIS] [:-)]


En kyllä itsekään ole mitään tuon vertaista nähnyt, vaikkakin täällä näitä revontulia näkyy. Ovat enemmänkin olleet sellaisia vaaleita ja parhaat olivat koko pohjoisen taivaan täyttävät "verhomaiset" laineilevat revontulet, joskus vuosia sitten.
En tiedä sitten näkisikö ulkona paremmin värit, mutta ikkunan läpi pääosin vain sellaisia vaaleita.
Yhden kerran menin ulos katsomaan joitakin pieniä revontulia, nähdäkseni onko niissä värejä, muttei ainakaan silloin ollut.

Pahus, viimeyönä en tullut katsoneeksi revontulia.
Toki jo tänä syksynä ja talven alussa olen muutamia kertoja saanut revontulia ihailla! :D
« Viimeksi muokattu: 15.12.06 - klo:15:00 kirjoittanut Deb »
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 587
Vs: Revontulia
« Vastaus #19 : 15.12.06 - klo:18:01 »

Voivatko revontulet tosiaan olla noin värikkäitä? Itse en ole nähnyt kuin jotain vaaleaa loimotusta.
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Revontulia
« Vastaus #20 : 15.12.06 - klo:18:20 »

Mielettömän upeita, mä en ole ikinä nähnyt revontulia livenä.

Kyllä olen Järvenpäässä nähnyt monta kertaa revontulia. Täytyy Zeener laittaa sullekin hälytys heti kun niitä ilmestyy. Mulla on kännykässä tekstiviesti-revontulitiedotus kavereille  [:-)]. Tuolta tallinpihalta näkyy hienosti pohjoinen taivas, joten iltatallia puuhaillessa tulee revontulet havaittua. Noin hienoja kuin Riston kuvissa on harvemmin täällä.  Mahtavat kuvat!  [KIPPIS]

Keravalta näkyy toisinaan myös Järvenpään revontulet! Saako Zeenerille soittaa hälytyksen vaikka keskellä yötä?  :-))
Mä muuten olin hiukan nolo, kun näin elämäni ensimmäiset revontulet Levillä ja silloin siellä asuvan siskon kavereilta kysyin, että mikäs pölypilvi tuolla taivaalla on?  [:17] Ei ne sitten olleetkaan moniväriset ja sahalaitaiset niinkuin Aapiskirjan kuvissa pienille koululaisille valheellisesti väitetään!  [:-(]

Kuvaustekniikka kiinnostaa myös, vaikken mä noista suljinajoista jne mitään ymmärräkään. Ilmeisesti jalusta pitää ainakin olla?

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 860
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Revontulia
« Vastaus #21 : 15.12.06 - klo:18:26 »

jalusta ja muutaman sekunnin valotus ainakin niin jotain alkaa näkyä  [:-)]
Omat parhaat revontulet taisivat olla viime vuosituhannella Ailakkajärvellä
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Risto

  • Vieras
Vs: Revontulia
« Vastaus #22 : 15.12.06 - klo:18:29 »

Kuvaustekniikka kiinnostaa myös, vaikken mä noista suljinajoista jne mitään ymmärräkään. Ilmeisesti jalusta pitää ainakin olla?


Kuvaustekniikasta vähäsen.
Jalusta pitää olla, suljinaika 15 sekuntia, herkkydeksi jotain esim. 800 ja aukoksi esim. 2,8.
Jos tulee liian himmeitä kuvia, niin lisää valotusaikaa, tai jos on liian kirkkaita, niin vähentää valotusaikaa.
Tuossa jotain ohjeita.  [:-I]
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Revontulia
« Vastaus #23 : 15.12.06 - klo:18:33 »

Näistä ohjeista, joita pöntöltä saa valokuvaukseen, pitäisi tehdä ihan oma kansio tietokoneelle. Tyyliin "revontulet" ja siihen kopsaisi Riston selostuksen. Sieltä löytyisi sitten oikeat neuvot olipa kyseessä kuutamo, revontulet tai lintu vesisateessa!

(Meni ohi aiheen)  [:-I]

Punarinta(Pettirosso)

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 619
Vs: Revontulia
« Vastaus #24 : 15.12.06 - klo:20:45 »

Kylläpä olikin hienot revontulet Riston kuvissa,en oo minäkään nähnyt kun ihan tosi pienen häivähdyksen livenä revontulista  [:-(] [:-(]
Kirjattu

talitintti

  • Vieras
Vs: Revontulia
« Vastaus #25 : 16.12.06 - klo:15:55 »

Hienoin revontuli minusta on korona, vaikka ei mikään varsinainen väriläiskä olekaan, mutta se muoto ja liike on niin erikoisia. Muutamia kertoja nähnyt sellaisen tässä pihan päällä.
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Revontulia
« Vastaus #26 : 16.12.06 - klo:16:18 »

Voivatko revontulet tosiaan olla noin värikkäitä? Itse en ole nähnyt kuin jotain vaaleaa loimotusta.


Jos haluaa nähdä komeita revontulia, niin sitten pitää olla ulkona pimeässä vähintään se 20 minuuttia, jotta hämäränäkökyky on parhaimmillaan.  [:-I]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Revontulia
« Vastaus #27 : 16.12.06 - klo:16:21 »

Ja sitten niitä asetuksia joilla kuvia on otettu [:-)]  Olisihan se kiva täällä etelässäkin reposia nähdä.
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Revontulia
« Vastaus #28 : 16.12.06 - klo:16:24 »

Marle, katoppas pari viestiä tästä ylöspäin.  [:-)]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Revontulia
« Vastaus #29 : 16.12.06 - klo:16:45 »

Ounou..olempas minä "sokea"   [:-DD]  Kiitos Risto [:-)] Taitaa jäädä ottamatta [:-I] Ei aseukset riitä tai sitten pitää valottaa ainakin 30 s. Nyt en edes muista onko kamerassani mahdollista manuaalisesti säätää suljinaikaa [:-I] Kiva kuitenkin nähdä muiden otoksia [KIPPIS]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.155 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.