Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: 13.11.2025 torstai  (Luettu 118 kertaa)

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
Vs: 13.11.2025 torstai
« Vastaus #15 : 13.11.25 - klo:14:47 »

Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #16 : 13.11.25 - klo:18:38 »

vähän kuin Mesiksellä, on pimeää ja märkää. oikein kunnon syysilma.
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Minni

• Konkari
  • Paikalla Paikalla
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #17 : 13.11.25 - klo:22:38 »

On hammasremonttia tulossa. Just istun vast.otto.huoneessa. kun aamulla hygienistillä irtosi paikka  [NUT]
Voi pakana, mutta eikö sen kuulu maksaa joka paikan irrotti  :-O :-))

Totta kai  [:-DD] no ei kai kuiteskaan . :-)) eikä ois niin ottannu pattiin,jos oisin sen huomannu lekurissa,enkä vasta kotona parin tunnin päästä,   [:-I]

Se oli ihan hauska hyginisti. Tanskalainen, joka osasi muutamia suomenkielen sanoja mm
Tikku ,lanka harja. Muutoin puhui lähinnä tanskaa ruotsilla ja enkulla höystettynä. Ihmeen hyvin tanskaa ymmärtää,vaikkei sitä osaa puhua, paitsi osaan sanoa gu dei  [:-DD]
« Viimeksi muokattu: 13.11.25 - klo:22:43 kirjoittanut Minni »
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Minni

• Konkari
  • Paikalla Paikalla
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #18 : 13.11.25 - klo:22:42 »

Nii mä sain tän hyginistin ajan, reilun viikon päähän, koska suostuin menemään, vaikkei suomea puhunutkaan.Muutoin ois aika menny pitkälle kevääseen  [:-I]

Nyt untenmaille
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #19 : 14.11.25 - klo:07:08 »

Minni käynyt samalla kielikurssia kun oli hygienistillä.

Itse en taida aikaa tilatakaan jos käy vaikka samoin. Ja kun ei ole tarvetta muutenkuin saada tähän ikään ködestä pitäen oppia miten pestään hampaan huonommin :-)) ettei tule vaurioita :-))

Sulonen hyvän yön toivottaja [:-)]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #20 : 14.11.25 - klo:08:06 »

On hammasremonttia tulossa. Just istun vast.otto.huoneessa. kun aamulla hygienistillä irtosi paikka  [NUT]
Voi pakana, mutta eikö sen kuulu maksaa joka paikan irrotti  :-O :-))

Totta kai  [:-DD] no ei kai kuiteskaan . :-)) eikä ois niin ottannu pattiin,jos oisin sen huomannu lekurissa,enkä vasta kotona parin tunnin päästä,   [:-I]

Se oli ihan hauska hyginisti. Tanskalainen, joka osasi muutamia suomenkielen sanoja mm
Tikku ,lanka harja. Muutoin puhui lähinnä tanskaa ruotsilla ja enkulla höystettynä. Ihmeen hyvin tanskaa ymmärtää,vaikkei sitä osaa puhua, paitsi osaan sanoa gu dei  [:-DD]
Sinä osaat paljon enemmän kuin minä  :-)). Oletko katsonut "googlekääntäjästä" mitä tuo tarkoittaa? Minä katsoin, kun luulin sen tarkoittavan jotain "hei"-tervehdystä. Ei ollut ihan se mitä odotin, mutta ei paha ollut kääntäjän mukaan.
En kyllä osaa enkkuakaan, ruotsista puhumattakaan. Siskoni tytöt, joille jo opetettiin koulussa kieliä, sanoivat, että ruotsi on paljon helpompi kieli oppia kuin englanti.
Silloin kun kävin koulua, ei vielä opetettu kieliä, enkä niitä silloin olisi oppinutkaan. Nyt harmittaa kun kaikki muut osaa enkkua, mutta minä en  [:-(]
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #21 : 14.11.25 - klo:08:09 »

Onpa suloinen kuva  [:34]
Kirjattu

Minni

• Konkari
  • Paikalla Paikalla
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #22 : 14.11.25 - klo:08:41 »

Hyvää päivää on tanskaksi god dag.(sama kuin ruotsissa) toi gu dei (lausutaan noin) on vähän sama , kuin suomessa on moro , morjens, morjensta, huomenia , tere, päevää .....tai joku muu vastaava   :-)) :-))Tanskalaisissa tv ohjelmissa , sanotaan usein gu dei  :-))
Kirjattu

— Alain de Botton -

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #23 : 14.11.25 - klo:10:36 »

Ruotsi on minullekin vieras kieli. Enkkua olen lukenut, mutta kun sitä ei käytä niin unohtunut on todella paljon. Kaupassa osasin neuvoa tyttöä joka kysyi miten vaakaa käytetään ja monet laulun sanat muistan vielä hyvin, mutta hakusessa on??? Ja todella arka enää puhumista yrittämään. Harmi!
Kirjattu
Arvo Ylppö

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #24 : 14.11.25 - klo:13:58 »

Hyvää päivää on tanskaksi god dag.(sama kuin ruotsissa) toi gu dei (lausutaan noin) on vähän sama , kuin suomessa on moro , morjens, morjensta, huomenia , tere, päevää .....tai joku muu vastaava   :-)) :-))Tanskalaisissa tv ohjelmissa , sanotaan usein gu dei  :-))
"gu dei"  Tanskan kielellä on googlekääntäjän mukaan  "Jumala siunatkoon sinua"  :-))
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #25 : 14.11.25 - klo:14:03 »

Ruotsi on minullekin vieras kieli. Enkkua olen lukenut, mutta kun sitä ei käytä niin unohtunut on todella paljon. Kaupassa osasin neuvoa tyttöä joka kysyi miten vaakaa käytetään ja monet laulun sanat muistan vielä hyvin, mutta hakusessa on??? Ja todella arka enää puhumista yrittämään. Harmi!
Täytyy vaan paljon katsella englantilaisia sarjoja telkusta. Minulla ei sekään auta kun en osaa muuta kuin  "ai lav juu"  [:-DD]
Kirjattu

Minni

• Konkari
  • Paikalla Paikalla
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #26 : eilen kello 09:53 »

"gu dei"  Tanskan kielellä on googlekääntäjän mukaan  "Jumala siunatkoon sinua"  :-))

:-)) :-))

Täytyy vaan paljon katsella englantilaisia sarjoja telkusta. Minulla ei sekään auta kun en osaa muuta kuin  "ai lav juu"  [:-DD]

eipä just muuta tarvikkaan  :-))

mä olen lukenut enkkua 12 vuotta, mut jos sitä pitää puhua, niin kyllä männöö vaikeeksi  [NUT] ruottalaisia taasen on/oli puolet suvusta, et sitä puhuu vähän helpommin. mut en mielellään . saksaa luin lukiosssa . sitä ei ole joutunut ikinä puhumaan, niin että siitä osaa nykyään vain sen, ich liebe dich  [:-DD]

ja sit osaan sanoa,Die Bundesrepublik Deutschland , ja Deutsche Demokratische Republik  :-)) :-))
« Viimeksi muokattu: eilen kello 09:59 kirjoittanut Minni »
Kirjattu

— Alain de Botton -

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #27 : eilen kello 11:23 »

[NUT]  :-)). Olet Sinä paljon lukenut. Saksat ja enkut ym. Ei sitä paljon tarvi puhuakaan. Hyvä kun ymmärtää. Joudun itse aina käyttämään googlekääntäjää.
Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #28 : eilen kello 11:51 »

Minun kieliopinnot oli 3 vuotta enkkua. Ja joskus osasin sitä käyttääkin esim.kun sisko seurusteli sakemannin kanssa jolle puhuttiin englantia. Nyt olen duolingon kanssa verestänyt kieltä. Välillä menee hyvin ja sitten ei :-))
Kirjattu
Arvo Ylppö

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #29 : eilen kello 12:21 »

Kannattaa sitä ylläpitää kun sen osaa.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.092 sekunnissa. 26 kyselyä tietokannasta.