Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Piparirakennelmia - toinen toistaan hienompia!  (Luettu 591 kertaa)

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
Piparirakennelmia - toinen toistaan hienompia!
« : 24.12.06 - klo:23:16 »

Piparkakkutalon rakentaminenhan on tietysti näin joulun aikaan ihan jokamiehen puuhaa!
Niin läksimme mekin Helliksen kanssa soitellen sotahan!
Välskäri sen keksi - pohdimme ensin, että jos tehtäisiin Pääpönttölään piparkakkutalo. Ihan sellainen tavallinen vaan. Mutta sitten Välskäri heitti, että entäs jos linnunpönttö. Ja Hellis löysi heti lehden, jossa olikin oikein kauniisti tehty piparipönttö. Ja ei kun tekemään. "Helppo nakkihan tuo on - kyllähän se noilla ohjeilla tulee..."

Ei siinä ollut kaavoja, no ne tehtiin itse paperille. Siinä niitä mallailtiin ja soviteltiin, hyväksikin havaittiin.
Sitten pönttö paistettiin - jäähtymään jätettiin. Mutta auta armias kun tuli kokoamisen aika. Nyt varoitan jokaista, joka moiseen aikoo ryhtyä! Ei ole ihan helppo nakki. Koristeleminen vielä on helppoa, mutta saadapa seinät ja katto pysymään kasassa - kas siinä temppu!
No, enpä muista aivan äkkiä minkään askareen parissa niin monta makoisaa naurua nauretun, kun tuon pöntön kasaamisessa! Sitä mokomaa tekelettä minun piti sitten vielä keittiössäni jonkun aikaa katsella ja sietää! Veimme sen sitten juhlallisesti Pääpönttölään, jossa se nyt kunniapaikalla istua nököttää. Mutta onneton - vinossa kuin Pisan kalteva torni! Ei ollut meillä kummallakaan oikein tuota talonrakennustaitoa käsissä - mutta pystyssä pysyy, kun ei kovasti tuuli eikä koirat pääse heiluttelemaan!

Laittakaas omia tekeleitänne (anteeksi: taideteoksianne) näytille! Jos niinkuin ensi jouluksi olisi uutta ideaa ja mallia!

Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Piparirakennelmia - toinen toistaan hienompia!
« Vastaus #1 : 24.12.06 - klo:23:23 »

Hieno on   [:-)] [:-)] jos ensi jouluksi yrittäisi kokeilla aloittaa ainakin suunnitelmien hahmottamisen  [:-I]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 24.12.06 - klo:23:39 »

On ihan syötävän hieno piparitalo. [:5]
Kirjattu

zirnix

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 25.12.06 - klo:01:52 »

Mitäs ihmettä sinä, Hömis, valittelit??? Aivan upeahan tuo pönttö on!

Itse en koskaan ole tainnut varsinaisesti piparkakkutaloja rakennella, mutta 90-luvun loppupuolella mies niitä innostui useampanakin jouluna väsäämään. Hän teki taloja pihapiireineen, eläimineen, aitauksineen ja aitoineen minun jälkikasvulleni, omalle tyttärelleen, sisareni lapsille, ystävillemme, naapureillemme. Upeita olivat, mutta kuviapa ei tullutkaan napattua. Sääli. Ja jos hän vielä innostuisi, digikameraa ei olisi ja kuvista tulisi kehnonlaisia - saati, jos ne kännykameralla ottaisi!

Mutta hieno on teidän väsäämänne rakennelma!
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #4 : 25.12.06 - klo:06:22 »

Harmi kun siihen aikaan en omistanut kameraa, kun tein piparitalon "omasta päästä". Siinä söherryksessä paloi pinna ja sormet kuumassa sokerissa. Komea se oli  [:-DD]. Eräänä jouluna tein sokeripaloista lumilinnan, siitä voi jo sanoa, että se oli kaunis. Kynttilän kun laittoi keskelle, kuulsi sen valo sokeripalojen lävitse kauniisti.
Sitten tutustuin elementtiteollisuuteen ja piparitaloja rakennettiin valmispaketeista, helppoa, mutta persoonatonta. Koristeet tietysti tekivät siitä yksilön.
Tänä jouluna kipasin tiimarista jo pikkulintuja, tarkoitus oli matkia Kaijan luvalla pönttöpiparitaloa, jonka Kaija ja Pasi olivat tehneet, mutta se projekti jäi ehkä ensi jouluun, aika loppui. Linnut istuvat ulko-oven vieressä koivunvarpukranssissa ja odottavat pönttöään.
« Viimeksi muokattu: 25.12.06 - klo:09:23 kirjoittanut iipa »
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #5 : 25.12.06 - klo:14:32 »

Mä olen joskus harvoin jouluksi leiponut piparimökin. Yhden vanhan kuvan löysin. Aika paljon menee piparitaikinaa, omasta päästä ohjeet otin. Aika työ oli kasata se, mutta kyllä se koossa pysyi pitkäänkin, kunnes vähitellen naposteltiin sitäpala palalta.Tää on vaan semmonen tekele.
Kirjattu

luscinia_ex

• Vieras
« Vastaus #6 : 25.12.06 - klo:14:51 »

Hyvää joulua myös tänne pöntölle.
Käväiskääpä katsomassa meidän piparkakkukartanoa osoitteessa www.veikkola.net

"Kahdeksan kiloa piparitaikinaa leivottiin Eerikinkartanoksi"
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #7 : 25.12.06 - klo:18:33 »

Minä muistelinkin,että Luscylla on tähän aiheeseen jotain sanottavaa! Ja niinhän onkin! Kiitokset! [:-)]
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #8 : 25.12.06 - klo:18:35 »

Mir on tehnyt kanssa hienon piparimökin  [:-)] [:5]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Deb

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ***Keiju***
« Vastaus #9 : 26.12.06 - klo:09:32 »

Hienon näköisiä piparitaloja! :-))

Itse en ole näitä rakentanut, mutta nähnyt muutamia erilaisia kyläilyreissuilla.
Aikamoinen homma on tuollaisen kyhäämisessä, mutta lopputulos on aina viehättävä! [:-)]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 26.12.06 - klo:10:06 »

Hienoja piparitaloja olette tehneet. Olen elämäni aikana tehnyt yhden piparitalon silloin kun tytär oli pieni. Se oli niin hankalaa, että en sen jälkeen ole jaksanut paneututa asiaan. Valokuvan onneksi otin siitä silloin, että saa muistella, että tuollaisenkin joskus tein.
Kirjattu

Punarinta(Pettirosso)

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 20.12.07 - klo:08:17 »

Kuukkeli,moikka  [:-)] Johan olet hienoja rekennelmia saanut aikaiseksi.Itselläni on peukalo keskellä kämmentä(tunnetusti)  [;-)]
Kirjattu

Talvikki

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pohjois-Karjala
« Vastaus #12 : 20.12.07 - klo:08:22 »

Voi kun Kuukkeli on loihtinut hienon hienot piparirakennelmat  [KIPPIS]  [:-)]

Itse en kyllä moista saisi aikaiseksi, kaupan valmis piparitalo tuolla vaan odottaa kokoamista ja koristelua.
Kirjattu

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #13 : 20.12.07 - klo:08:29 »

Upeita ovat Kuukkelin piparirakennelmat  [:5]  [:-)] [:-)]

Itse en saisi varmaan mitään rakennelmaa aikaiseksi   [:-I]
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 20.12.07 - klo:08:39 »

Onpa Kuukkeli ahkeroinut, ja tulos on sen mukainen. Niin ovat upeita, että ei noita varmaan raski syödäkään.  [KIPPIS]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.269 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.