Henri - noin vajaan kilsan päässä on oja - jossa kesäaikaan, jos ei ole kuivuutta - on runsaastikin vettä, mutta pääasiallisesti se on ihmisten sinne heittämän sekalaisen
rojun peitossa ja nyt talviaikaan tietysti osin jäässäkin. Vähän kauempana onkin jo sitten joki - mut sekin lienee pakkasilla jäässä - tosin suliakin alueita toki voi olla jossa sorsat sitten enemmälti viihtyvät ja tulevat sieltä ruokailemaan.
Pimeys on niille ehkä vain lisäturva ja suoja - ihmiset eivät ole aina niitä miellyttävämpiä ja epämieluisia kokemuksia voi olla. Ja ruoasta - siitä on pulaa.
Tuo sorsien ruokinta mietityttää - tämän päivän hesarissa oli yleisönosastolla kirjoitus näistä hesalaisista sorsista ja niiden ruokkimisen tuomista haitoista. Siivottomuus ja sorsien jätökset häiritsevät - tulisivat tänne katsomaan satapäisten koiran omistajien jättämiä jälkiä - kakkaa siellä - kakkaa täällä - ja ne virtsamäärät mitä tulee- varmaan kymmeniä litroja päivässä - eikä ketään haittaa. Viikonlopun yrjöt, paperit, pullot - loputtomiin- kaikkea ihmisen itsensä tuottamaa jätettä siellä missä sen ei kuuluisi olla.
. Tietenkin linnunruokkijoiden tulisi huolehtia alueen siisteydestä - mutta meitä lintujen ystäviä on monenlaisia - aivan kuten on lemmikin omistajiakin (Hesarin kirjoitus huostaanotetuista lemmikeistä) ja jos joku tulee mulle urputtamaan muutamasta linnunkakasta jota tulee ruokinan yhteydessä - vien kädestä pitäen pitkin asuinaluettani - puolen metrin välein on näitä lukumäärältään satojen rakkaiden karvaturrien jätöksiä - painan tyypin nenän alas ja pyydän katsomaan ja haistamaan ja mietimään kumpi on pahempaa.
Minua toisaalta harmittaa se, että yksikin huolimaton ruokkija - kuten nyt esim. täälläkin on - vie maineen niiltä monilta huolellisilta ja tarkoilta. Tänään esim. oli taas heitetty maahan puolikkaita ranskanleipiä sinne tänne -onko mitään järkeä - ei
Hitsi - piti tulla lisäämään se, että en minä itseäni mitenkään niin täydellisenä pidä, löytyy sanomisen varaa minunkin toiminnasta- mut ku..mut ku..
ne melkein kokonaiset leivänkantturat..luuleko joku syöttävänsä hevosii