Käyty tutkailemassa linnunruokintapaikkaa. Rottia oli
- ja kesykyyhkyjä , tiaisia, viherpeippoja...kovasti kuorittu aurinko maistuu..linnuille siis. Samalla kiertelin lähialuetta.
Toisetkin näköjään vielä ruokkivat lintusia. Kaupungin ruokinta-automaatteihin oli laitettu pähkinää, auringonkukkaa ja kauraa - vaan miksi juuri mun ruokintapaikalla on rottiksia
.
Inhoittavia taka-ajatuksia tuli mieleen kun niitä limpunheittäjiä on täällä, että olisiko joku ihan tahallaan niitä laittanut -- siis nitä limpunpalasia aina maahan mun ruokintapaikalle tai siihen ihan lähelle - jotta rotat tulisivat asumaan sinne mun ruokintapaikalle ja pysyis poissa muualta? No - eihän tuossa ole järjen häivääkään - rotathan sikiävät ja leviävät - ei niitä voi vain jossain tietyssa paikassa pitää. Silti ihmettelen - miksi juuri minun. Voi olla että tuo lautasruokinta (lautanen maahan ja siihen ruokaa) on ne tuonut, mut silti
. Vaan mistäs voin tietää jos niitä muuallakin on , silti ihmettelen; auringonkukansiementen tyhjät kuoret maassa, jos olisi rottia, ne olisivat jo poissa?
Varovaisia ne rotat ovat - jos olet pois - ne tulevat esiin, luikkivat sinne tänne - jos ilmaannut vaikka hajuetäisyydelle ne häviävät kuin tuhka tuuleen koloihinsa.
Voi kakkelis sentään
kun ne tajuaisivat olla villiintymättä.
Se mitä myös mietin oli tuo pöllö. Pöllöpöntön asentaminen voisi tuoda alueelle pöllön joka pitäisi laajenenvan rottapopulaation kurissa...mutta liian myöhäsitä enää.
Alue jossa näitä lintuja ruokitaan ilmeisesti useamman henkilön voimin ei ole suuri, parin-kolmensadan metrin säteellä neljä kaupungin ruokinta-automaattia ja sitten ne minun.
Ilmeisesti rottisten kannalta suotuisammat asuinalueet sijoittuvat juuri sinne missä minä ruokin lintuja ( runsaasti kivikasoja joiden uumeniin voi rottikset mennä piiloon ja lisääntyä suojaisissa olosuhteissa. Olisko kivikasojen purkamisesta ja poisviemisestä jotain hyötyä? Miksi aina turvaudutaan myrkkyihin jos muitakin keinoja löytyy?
Ja sitten - jösses mitä roskaläjiä löytyi ½ kilsan säteellä asuintalostani. Varmaan 70-luvun rakennusbuumin jäljet ovat haudattu kumpareiden ja mullan alle. Ja vanhat omakotitalot ja niiden jo purettujen talojen alustat; täynnä maahan haudattua jätettä monen vuosikymmen jäljiltä. Siis todella - asun kaatopaikalla jossa on vain mullat laitettu päälle
. Ja myös uutta, laiton kaatispaikka korjaamatta - kaupunki ei viitsi korjata mitään, se vaan toteaa, että roskaa on ja rataisu; kaadetaan puusto pois ja rakenetaan lisää taloja
..se lähipuisto/metsä vaatisi rankan siivoussaneerauksen armeijan vapaaehtoisten voimin, sillä sieltä kyllä löytyy vaikka mitä
.
No kuvia tuli otettua ja ehkä ne joskus täälläkin näytän, saatte sitten siunailla espoolaista käsitystä ympäristöhygieniasta.
.
No - jotta ei menisi ruikuttamisen ja saarnaamisen puolelle: kevät ja kesä tulossa kakkeleista ja p***oista huolimatta; jotain kivaa; ensimmäiset sinivuokot tulleet esille, kärpäsiä ja näin myös ekan sitruunaperhosen (voimakkaan keltainen siivekäs)..
Tuli vähän turhan pitkä kuvaus "lintulaudasta" tänään