Minä jatkan vielä tuosta ystävien tarjoamista "juuri sinulle olen varannut" herkuista.Olen sitä mieltä edelleenkin,että jos minä ilmoitan etukäteen kyläpaikkaan etten syö esim. niitä rasvaisia wienereitä,niin odotan kyllä ystävieni kunnioittavan minun pyyntöäni.Eikö olisi kohteliasta ja ymmärtävää kunnioittaa toivettani tarjoilun suhteen?
Kyllä minusta olisi kohteliasta. Varsinkin jos on hyvin selkeästi sanonut, että en niitä herkkuja nyt syö. Eri asia on sitten, jos on väärinkäsitystä siitä, että mitä on tarkoittanut, jos sanoo vaan ylimalkaisemmin, että älä nyt sitten varaa mitään. Ainakin omassa tuttavapiirissä sanotaan noin helposti, eikä se tarkoita, etteikö sitten voisi syödäkin jos tarjolla on.
Monelle allergisellehan kyläilyissä voi olla oikein pahakin ongelma kun esim. maitoa voi olla niin monessa muodossa. Jos kylässä kysyy, että onko tuossa maitoa, niin vastaus voi olla että ei ole, mutta silti siinä saattaa olla vaikka voita ja rahkaa... maitoallergiselle yhtä paha juttu. Tai kasvissyöjälle liharuoan tyrkyttäminen, epäkohteliasta sekin.
Yksi mitä mä olen laittanut kahvipöytään jos joku on ilmaissut halunsa pysyä herkuista erossa, on maissinaksut ja maustamattomat riisikakut. Eihän ne miltään maistu, eivät herkkuja ollenkaan, mutta on mahdollisuus napostella niitä siinä kuin muut syö keksiä (tässä siis oletus, että on useampia vieraita, joista vain osa herkuttomalla). Jos vieraita on vain yksi, niin silloin voi tietty jättää ne herkut pöydästä pois kokonaan.
Ystävien kanssa jutustellessa maistuu vaikka porkkana, kurkku, kukkakaali dippikastikkeen kera. Sen kastikeenkin voi tehdä vaikka maustamattomaan jogurttiin, jolloin ei ole kovin rasvainen herkku.
Mitäs muita vähäkalorisia vierastarjottavia tulisi mieleen?