Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kehon keventäjien kerho!  (Luettu 19955 kertaa)

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Kehon keventäjien kerho!
« Vastaus #195 : 12.02.07 - klo:14:48 »

Minulla alkaa taas paluu ruotuun tästä päivästä. Lauantaina oli Pikkutipun kekkerit, eilen rääppiäiset ja viikko sitten oli HattiWatin juhlat ja asiaan kuuluvat jälkisyömingit. Nyt ei ole kekkereitä ja isoja kiusauksia tiedossa, joten jospa vaikka saisi tuon takapakin kuitattua. Olinhan jo saanut neljä kiloa pois, mutta melkein puolitoista tuli takaisin.

Nyt ei ehkä ruoka maistu muutenkaan... on TAAS oksennustautia perheessä. Ei tosin (vielä) minulla vaan Pikkutipulla. Tuollainen pieni kun oksentaa, niin se harvemmin sattuu pesuvadin päällä. Missäpä pieni viihtyisi muualla kuin sylissä silloin kun on kurja olo...
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Punarinta(Pettirosso)

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #196 : 12.02.07 - klo:15:10 »

Toivotaanpa Pikkutipulle tervehtymistä  [:-)] [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #197 : 13.02.07 - klo:11:57 »

[:-)]  Parhaillaan käynnistyy ylen aikaisessa kontaktilähetys aineena peruna, laihdutuksetakin puhutaan http://lotta.yle.fi/rsweb2.nsf/sivut/paivakontakti
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #198 : 13.02.07 - klo:12:57 »

Vautsi! -6 kg näytti vaaka aamulla! Kyllä se siitä...ei haluta karkkia, ei suklaata, ei pullaa....eikö? :-O  [:-DD] No ei!
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Evis

• Vieras
« Vastaus #199 : 13.02.07 - klo:15:15 »

Kyllä maistui laskiaispulla tänään päiväkahvilla hyvälle. Välissä oli paljon kermaa ja lakkahilloa! Uusi makuyhdistelmä mutta oli hyvää! Nam!! [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #200 : 13.02.07 - klo:19:18 »

Kuukkelille onnittelut, hieno saavutus, kerrotko joskus miten päätit aloittaa ja miten olet edennyt noin mahtavaan tulokseen  [:52]
Kirjattu

Mustarastas

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #201 : 13.02.07 - klo:19:33 »

Minulla takapakkia -   viisi pullanpalaa potutukseen ja iltasyömisen poisjättäminen on livennyt parina kertana  [:-(] eli sellaista  [:-I] no ehkä tämä tästä - ajan kaa.
Kirjattu

kuukkeli

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #202 : 14.02.07 - klo:16:30 »

HAA, nythän vasta tajusin, että täällä on tällainenkin ketju... Pistin vissiin aiemmin väärään tuon viestini??
Oon puonnu kärryiltä teidän hienosta foorumista.

Tästä tulee nyt varmaan aika pitkä selostus, koittakaa kestää.  [:-)]

No, mutta Pihalintu, minua on jo monta vuotta vaivannut että olen paksu. Ja aina sitä on yrittänyt kaikenlaista laihdutusta, milloin vain lisännyt liikuntaa, milloin syönyt pelkkiä keittoja ja salaatteja ja ollut Painonvartijoissakin. Ja laihtunut joskus kaksi kiloa, joskus viisi, ja lihonut takaisin kymmenen heti kun dieetti loppui...  [:-I]

Kesällä pyöräilin päivittäin 20 kilsaa, kävin kuntosalilla 2x viikossa, aerobikeissä toiset 2x viikossa, ja vielä uimassa tunnin parina aamuna viikossa. Ja koitin kattoa mitä syön, terveellisesti, lautasmallin mukaisesti yms. Ja vain LIHOIN lihomistani.
Marssin ravitsemusterapeutille, että mikä ihme mättää. Se sanoi ruokapäiväkirjani perusteella, että kulutukseen nähden saan aivan liian vähän energiaa, 800 kcal/päivä, vaikka pitäs olla se 1200 kcal vähintään ja tuolla liikunnan määrällä sais olla 1600 kcal:kin. :-O
Eli olin vuosien laihutuskierteen saatossa nipistäny energiat minimiin, ja liikunnat maksimiin... Ihmekös tuo, että olin aivan päänsärkyinen ja minua huimasi. Kroppa oli mennyt säästöliekille, piti kynsin ja hampain kiinni kaikesta energiasta minkä sai, ja varastoi kaiken.

Sitten, ravitsemusterapeutti ehdotti hiilihydraattitietoista ruokavaliota. Nyrpistelin sille ensin epäuskoisena, en halunnut alkaa mättää mitään rasvaa ja saaha sydäninfarktia!
Mut sitten, aattelin että no, kokeillaan, voipahan sitten sanoa että ei toiminut.. Väärässäpä olin.

Eikait siinä sen kummempaa, leivät, pastat, riisit, perunat pois, lisäks karkit ja pullat ja keksit pois. Eli kaikki sokeri pois tai minimiin.
Sitten ruokavalioon lisää rasvaa, mielellään kasvisrasvoja ja lihaa eli proteiinia.
Jotenka, lokakuusta lähtien "karppiruokaa", oliiviöljyssä paistettua lihaa/kanaa/kalaa, wokkivihanneksia ruokakermassa. Uunivuokaan kananmunaa ja ruokakermaa sekaan fetajuustoa tai päälle juustoa sulaamaan.
Aamupalaks maustamatonta rasvaista jogurttia, siihen voi lisätä funlight sokeritonta mehua mausteeksi. Lounaaksi verilettuja puolukkahillolla, tai ihan vain kananmunia ja pekonia.
Jos tekee mieli makeaa, saa syödä tummaa suklaata. SLURP.
Ja pähkinöitä ja manteleita voi mutustella, mulla ainakin auttoi aluksi siihen kummaan oloon, kun oli tottunut syömään jotain kokoaika, muttakun nyt ei tarvinnutkaan, kun ei ollutkaan nälkä aterioiden välissä.

Elämäni paras "dieetti". Saa syödä niin paljon kun jaksaa. Paitsi ettei sitten jaksa pian enää syödä mitän hirveitä annoksia, koska vatsa kutistuu. Ekalla viikolla teki tiukkaa olla syömättä ruisleipää, mutta kuukuden jälkeen se maistui vain hiivalle.
Lasagnea jäi ikävä, mutta kolmen kuukauden karppaamisen jälkeen se maistui lähinnä pahvilta.
Eli, mistään ei muutaman viikon jälkeen tarvitse edes "luopua", koska niitä ei enää tee edes mieli, tai eivät maistu hyviltä. Ja kylässä syöty pulla aiheutti ihan laskuhumalaisen olon, turvotti mahan ja alkoi nukuttaa armottomasti. Joten ei tee mieli enää myrkyttää itteään sokerilla.
Ja vähän tuo kermainen, juustoinen, rasvainen ruoka on HYVÄÄ.  [:-P] Sillä lähtee nälkä, eikä tee mieli ravata 10 minuutin välein jääkaapilla, kuten entisessä elämässä.  [:-)]

Ja silleen, tää tuntuu terveelliseltä, vaikka varmaan teitäkin tuo rasvan ja kolesterolin määrä kammottaa, kuten minuakin alussa.
Normaaliruokavaliolla (ruokaympyrä) ihminen saa ihan hirveästi sokeria elimistöönsä. Verensokeri nousee, insuliini nousee, ja pukkaa sokerin kudoksiin, jolloin verensokeri laskee. Seuraa että alkaa hiukoa uudestaan, ja napataan joku välipala, jäätelö/jogurtti jne SOKERIpommi, josta seuraa jälleen verensokerin nousu. Insuliini nousee, mutta kudokset on jo kyllästetty sokerilla, eivätkä enää tarvitse energiaa, sokeri joutuu maksaan, joka valmistaa siitä rasvaa ja kolesterolia. Nämä rasvat ja kolesterolit sitten varastoidaan elimistöön, seuraa lihoamista ja lopulta sydän ja verisuonitauteja. Ja muutoinkin jatkuva verensokerin nousu ja lasku voi riskeerata diabetekselle.

Ihminen ei tarvitse sokeria, kuten tarvitsemme rasvaa. Minusta tää on ihan loogista, kun aattelee, miten vanha laji me ollaan, ja miten uusi keksintö viljely on, ei ole evoluutio ehtinyt 200 vuodessa vaikuttaa niin paljoa.
Kun jättää sokerit (hiilihydraatit) pois, verensokeri pysyy vakaana, ja tästä seuraa ettei väsytä, särje päätä, huimaa tai ole jatkuvasti nälkä.
Sitten koska ei syödä sokeria, tarvitaan kumminkin energiaa, ja sitä saadaan näennäisesti syödystä rasvasta. Oikeasti suurin osa siitä rasvasta menee ruuansulatuksesta suoraan läpi. Ja sen energian elimistö ottaa siitä varastoidusta rasvasta. Eli maksa valmistaa sitten reiden selluliitistä sokeria kudosten käyttöön, ja siinä laihtuu. Kun pääsee tavoitteeseensa, nostaa vain vähän sokerien määrää, niin että paino pysyy samassa.
Ja se että leivästä saa kuituja... kuitujen tehtävähän on hidastaa hiilihydraattien imeytymistä. Eli tällä ruokavaliolla niitä ei edes niin paljon tarvita.  [:-)]

Mulla oli entisellä ruokavaliolla kolesteroliarvot pilvissä, vaikka kaihdoin rasvaa kuin ruttoa. Eipä se auta, kun sokeria syömällä maksa valmistaa siitä sen kolesterolin. Olen kuullut että pitkään hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla olleet on saaneet hyvän kolesterolin määrän nousuun, huonon ja kokonaiskolesteroliarvot laskuun. Olen itse menossa tässä keväällä tutkituttamaan omat arvot, mutta veikkaisin että ne on parantuneet.

Eli siis, ne 11 kiloa on lähteneet lokakuusta lähtien ihan itsestään.  :-)) Senttejä on lähtenyt käsivarsista ja mahasta ja vähän jokapuolelta, vaatekoko on pienentynyt L:stä S:ään. Ja myös mun päänsäryt ja väsytykset on kadonneet, enää ei tarvi ruuan jälkeen olla ottamassa päikkäreitä.  Mulle ei tule enää mitään oireita laktoosista, eikä maha enää turpoa kaasupalloks ruuan jälkeen. Hitsi, maha on muutenkin hävinnyt jonnekin, se ei pömpötä eikä oireile, kuin sitä ei olisikaan enää  :-)) :-))
Akne on kadonnut sen siliän tien, iho on loistavassa kunnossa. Ja turvotus on historiaa.(Sokerihan sitoo nestettä elimistöön).

Eli siis kaikinpuolin loistava olo, ja uskon et se näkyy ulospäinkin.  :-))

Kirjattu

Laura

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Helsinki
« Vastaus #203 : 14.02.07 - klo:17:14 »

Voi vitsi!
Olipa hieno juttu, Kuukkeli! :-))
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #204 : 14.02.07 - klo:20:47 »

[:-)]  Kiitos Kuukkeli vastauksestasi, mukavaa luettavaa ja paljon asiaa.

Uskon tuohon hiilihydraattien karttamiseen. Syön edelleen ruisleipää missä on vain ruista, suolaa ja vettä. Tosiaan vatsani on paljon paremmassa kunnossa, kun vältän vaaleita/sekaleipiä/ kahvipullia tms. yleensä valkoista vehnää. Jokaisella syömingillä koetan syödä aina jotain valkuaista.

Matka jatkuu... [:-)]

Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #205 : 14.02.07 - klo:21:33 »

Kuukkelin hiilihydraatiton dieetti kuulostaa aika kiinnostavalta!
Mä voisin elää ilman leipää ja perunaa ja varmaan sokeriakin. Mutta mitäs sen pippuripihvin ja kermakastikkeen lisukkeeksi saa syödä? Onko kasvikset sallittuja? Ja salaatit?

kuukkeli

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #206 : 15.02.07 - klo:00:15 »

Kaija, toki ovat  [:-)]
Kasviksia, vaikka pakasteesta herne-maissi-paprikaa, tai sitten ihan niitä wok-vihanneksia, paistaa oliiviöljyssä. Ja wokkia voi toki tehdä itsekin, esim paprikasta, sipulista, kaalista, pähkinöistä, sienistä ja vaikkapa ananaskuutioita sekaan. Mitä vain, mielikuvitus rajana.  :-)) :-)) Ja salaatteja saa kans syödä, vihanneksissa ja kasviksissa ei ole paljon hiilareita, ja ovat terveellisiä.
Tykkään syödä kasviksia ja vihanneksia, mutta en ole kyllä eläissään niitä näin paljon kuin tän ruokavaliomuutoksen aikana syönyt.

Hedelmissä ja marjoissa on enemmän hiilareita, mutta enimmäkseen pidemmän glykeemisen indeksin omaavaa ja terveellisempää hedelmäsokeria. Hedelmiä ja marjoja voi vältellä vaikka ekan pariviikkoa (induktio, jossa pidetään hiilihydraatit n. 20g/vrk ja totutetaan kroppa ketoosiin, eli rasvanpolttoon), mutta sen jälkeen niitä voi syödä kohtuudella. Ainahan se on parempi syödä rasia mansikoita kuin pussi karkkia.  [:-)]
Mutta jos niitä syö liian paljon, voipi olla, ettei se paino putoa, kun saa sokeria liikaa.
« Viimeksi muokattu: 15.02.07 - klo:00:17 kirjoittanut kuukkeli »
Kirjattu

Evis

• Vieras
« Vastaus #207 : 15.02.07 - klo:07:07 »

Kuulostaa ihan loogiselta tuo Kuukkelin dieetti. Ostin kirja-alesta Arthur Agatstsonin kirjan "South beach maalimanmenestys dieetti"-kirjan siinä on juuri samanlainen ruokavalio kuin Kuukkelin kertomuksessa. Olisko kenties vähän siihen viittava tuo sinun dieetti, Kuukkeli?
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #208 : 15.02.07 - klo:09:22 »

Kiinnostaisi vielä tietää, että miten EHDOTON tuon dieetin noudattamisessa pitää olla? Toisin sanoen jos lähtee vaikka viikonlopuksi kylään, missä on tarjolla perunamuusia ja lasagnea ja risottoa, niin meneekö laskelmat viikoiksi sekaisin, jos hiilihydraatteja "joutuu" olosuhteiden pakosta/ kohteliaisuudesta syömään?

Ajatuksena kyllä grillattu liha fetajuuston ja tomaatin kanssa tai broileri ja wok-vihannekset on mulle aika suosikkiruokia. Perunahan on yleensä hiukan niinkuin "välttämätön paha" kun ei kehtaa pelkkää grillattua lihaa ahmia.  [:-I]

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #209 : 15.02.07 - klo:09:36 »

Kaija, tuossa ruokavaliossa kahvia saa juoda vain vähän ja siihen ei saa laittaa sokeria eikä maitoa.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sivu luotiin 0.132 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.