HAA, nythän vasta tajusin, että täällä on tällainenkin ketju... Pistin vissiin aiemmin väärään tuon viestini??
Oon puonnu kärryiltä teidän hienosta foorumista.
Tästä tulee nyt varmaan aika pitkä selostus, koittakaa kestää.
No, mutta Pihalintu, minua on jo monta vuotta vaivannut että olen paksu. Ja aina sitä on yrittänyt kaikenlaista laihdutusta, milloin vain lisännyt liikuntaa, milloin syönyt pelkkiä keittoja ja salaatteja ja ollut Painonvartijoissakin. Ja laihtunut joskus kaksi kiloa, joskus viisi, ja lihonut takaisin kymmenen heti kun dieetti loppui...
Kesällä pyöräilin päivittäin 20 kilsaa, kävin kuntosalilla 2x viikossa, aerobikeissä toiset 2x viikossa, ja vielä uimassa tunnin parina aamuna viikossa. Ja koitin kattoa mitä syön, terveellisesti, lautasmallin mukaisesti yms. Ja vain LIHOIN lihomistani.
Marssin ravitsemusterapeutille, että mikä ihme mättää. Se sanoi ruokapäiväkirjani perusteella, että kulutukseen nähden saan aivan liian vähän energiaa, 800 kcal/päivä, vaikka pitäs olla se 1200 kcal vähintään ja tuolla liikunnan määrällä sais olla 1600 kcal:kin.
Eli olin vuosien laihutuskierteen saatossa nipistäny energiat minimiin, ja liikunnat maksimiin... Ihmekös tuo, että olin aivan päänsärkyinen ja minua huimasi. Kroppa oli mennyt säästöliekille, piti kynsin ja hampain kiinni kaikesta energiasta minkä sai, ja varastoi kaiken.
Sitten, ravitsemusterapeutti ehdotti hiilihydraattitietoista ruokavaliota. Nyrpistelin sille ensin epäuskoisena, en halunnut alkaa mättää mitään rasvaa ja saaha sydäninfarktia!
Mut sitten, aattelin että no, kokeillaan, voipahan sitten sanoa että ei toiminut.. Väärässäpä olin.
Eikait siinä sen kummempaa, leivät, pastat, riisit, perunat pois, lisäks karkit ja pullat ja keksit pois. Eli kaikki sokeri pois tai minimiin.
Sitten ruokavalioon lisää rasvaa, mielellään kasvisrasvoja ja lihaa eli proteiinia.
Jotenka, lokakuusta lähtien "karppiruokaa", oliiviöljyssä paistettua lihaa/kanaa/kalaa, wokkivihanneksia ruokakermassa. Uunivuokaan kananmunaa ja ruokakermaa sekaan fetajuustoa tai päälle juustoa sulaamaan.
Aamupalaks maustamatonta rasvaista jogurttia, siihen voi lisätä funlight sokeritonta mehua mausteeksi. Lounaaksi verilettuja puolukkahillolla, tai ihan vain kananmunia ja pekonia.
Jos tekee mieli makeaa, saa syödä tummaa suklaata. SLURP.
Ja pähkinöitä ja manteleita voi mutustella, mulla ainakin auttoi aluksi siihen kummaan oloon, kun oli tottunut syömään jotain kokoaika, muttakun nyt ei tarvinnutkaan, kun ei ollutkaan nälkä aterioiden välissä.
Elämäni paras "dieetti". Saa syödä niin paljon kun jaksaa. Paitsi ettei sitten jaksa pian enää syödä mitän hirveitä annoksia, koska vatsa kutistuu. Ekalla viikolla teki tiukkaa olla syömättä ruisleipää, mutta kuukuden jälkeen se maistui vain hiivalle.
Lasagnea jäi ikävä, mutta kolmen kuukauden karppaamisen jälkeen se maistui lähinnä pahvilta.
Eli, mistään ei muutaman viikon jälkeen tarvitse edes "luopua", koska niitä ei enää tee edes mieli, tai eivät maistu hyviltä. Ja kylässä syöty pulla aiheutti ihan laskuhumalaisen olon, turvotti mahan ja alkoi nukuttaa armottomasti. Joten ei tee mieli enää myrkyttää itteään sokerilla.
Ja vähän tuo kermainen, juustoinen, rasvainen ruoka on HYVÄÄ.
Sillä lähtee nälkä, eikä tee mieli ravata 10 minuutin välein jääkaapilla, kuten entisessä elämässä.
Ja silleen, tää tuntuu terveelliseltä, vaikka varmaan teitäkin tuo rasvan ja kolesterolin määrä kammottaa, kuten minuakin alussa.
Normaaliruokavaliolla (ruokaympyrä) ihminen saa ihan hirveästi sokeria elimistöönsä. Verensokeri nousee, insuliini nousee, ja pukkaa sokerin kudoksiin, jolloin verensokeri laskee. Seuraa että alkaa hiukoa uudestaan, ja napataan joku välipala, jäätelö/jogurtti jne SOKERIpommi, josta seuraa jälleen verensokerin nousu. Insuliini nousee, mutta kudokset on jo kyllästetty sokerilla, eivätkä enää tarvitse energiaa, sokeri joutuu maksaan, joka valmistaa siitä rasvaa ja kolesterolia. Nämä rasvat ja kolesterolit sitten varastoidaan elimistöön, seuraa lihoamista ja lopulta sydän ja verisuonitauteja. Ja muutoinkin jatkuva verensokerin nousu ja lasku voi riskeerata diabetekselle.
Ihminen ei tarvitse sokeria, kuten tarvitsemme rasvaa. Minusta tää on ihan loogista, kun aattelee, miten vanha laji me ollaan, ja miten uusi keksintö viljely on, ei ole evoluutio ehtinyt 200 vuodessa vaikuttaa niin paljoa.
Kun jättää sokerit (hiilihydraatit) pois, verensokeri pysyy vakaana, ja tästä seuraa ettei väsytä, särje päätä, huimaa tai ole jatkuvasti nälkä.
Sitten koska ei syödä sokeria, tarvitaan kumminkin energiaa, ja sitä saadaan näennäisesti syödystä rasvasta. Oikeasti suurin osa siitä rasvasta menee ruuansulatuksesta suoraan läpi. Ja sen energian elimistö ottaa siitä varastoidusta rasvasta. Eli maksa valmistaa sitten reiden selluliitistä sokeria kudosten käyttöön, ja siinä laihtuu. Kun pääsee tavoitteeseensa, nostaa vain vähän sokerien määrää, niin että paino pysyy samassa.
Ja se että leivästä saa kuituja... kuitujen tehtävähän on hidastaa hiilihydraattien imeytymistä. Eli tällä ruokavaliolla niitä ei edes niin paljon tarvita.
Mulla oli entisellä ruokavaliolla kolesteroliarvot pilvissä, vaikka kaihdoin rasvaa kuin ruttoa. Eipä se auta, kun sokeria syömällä maksa valmistaa siitä sen kolesterolin. Olen kuullut että pitkään hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla olleet on saaneet hyvän kolesterolin määrän nousuun, huonon ja kokonaiskolesteroliarvot laskuun. Olen itse menossa tässä keväällä tutkituttamaan omat arvot, mutta veikkaisin että ne on parantuneet.
Eli siis, ne 11 kiloa on lähteneet lokakuusta lähtien ihan itsestään.
Senttejä on lähtenyt käsivarsista ja mahasta ja vähän jokapuolelta, vaatekoko on pienentynyt L:stä S:ään. Ja myös mun päänsäryt ja väsytykset on kadonneet, enää ei tarvi ruuan jälkeen olla ottamassa päikkäreitä. Mulle ei tule enää mitään oireita laktoosista, eikä maha enää turpoa kaasupalloks ruuan jälkeen. Hitsi, maha on muutenkin hävinnyt jonnekin, se ei pömpötä eikä oireile, kuin sitä ei olisikaan enää
Akne on kadonnut sen siliän tien, iho on loistavassa kunnossa. Ja turvotus on historiaa.(Sokerihan sitoo nestettä elimistöön).
Eli siis kaikinpuolin loistava olo, ja uskon et se näkyy ulospäinkin.