Tässä tosi hyvä sivu kaikille jotka on kiinnostuneita siitä mitä suuhunsa laittaa. Täältä selviää lähes kaikkien elintarvikkeiden kaloripitoisuudet, rasvojen laadut ja määrät, kuitujen määrät ym.ym. Sivuilla on ihan älyttömästi tietoa ja ensikatsomalla voi tuntua vaikealta löytää sieltä mitään, mutta kun sivuja selailee ja etsii haulla itseä kiinnostavia juttuja niin sieltä tosiaan löytyy vaikka mitä.
http://www.fineli.fi/index.php?lang=fiMulle on yksärinä tullut muutama kysymys esimerkiksi rasvoista että mitä se ravintoneuvoja suositteli käytettäväksi. Laitan nyt tähänkin saamaani tietoa, jos jotakuta muutakin kiinnnostaa. Ja tämä tieto on siis sitä mitä tuolta terveyskeskuksista ym. annetaan, hiilihydraattien välttelijät ja karppaajat on asiasta eri mieltä mutta minä uskon tähän.
Hyvää pehmeää rasvaa elimistö tarvitsee ja sitä saa esimerkiksi öljystä (rypsiöljy, oliiviöljy), juoksevasta margariinista, kalasta, broilerista. Sensijaan maitorasvat ja monien lihojen rasvat ovat sitä kovaa ja haitallista rasvaa. Possunrasvakin on terveellisempää kuin naudan tai lampaan.
Joten jos siis haluaa välttää kovaa rasvaa, kannattaa voileivälle ennemmin laittaa sipaisu leipämargariinia ja kalkkunaleikkelesiivu, kuin että laittaa vaikka juustosiivun eikä mitään leipämargariinia. Pehmeät rasvat lisäävät hyvän kolesterolin määrää ja vähentävät huonon määrää.
Ravintoneuvoja sanoi leipärasvoista parhaan koostumuksen olevan Oivariini Balansiassa, joka on sydänmerkkituote. Yleensäkin nuo sydänmerkkituotteet ovat hyviä valintoja, löytyy pullaakin, Oululaisen Pullava
. Sitä joskus himon yltyessä otan siivun.
Paistamiseen ja leivontaan hän suositteli joko öljyä tai juoksevaa margariinia (paras on kuulemma Flora Culinesse).
Kaikissa pakkauksissa kerrotaan tuotteen rasvakoostumus joten kannattaa tarkistaa se tyydyttyneen rasvan määrä, että se olisi mahdollisimman pieni.
Mulla on nyt 4 viikkoa takana tätä kevyempää syömistä ja paino on pudonnut 5kg. Olen itse tyytyväinen, koska jostakin syystä tämä on ollut paljon helpompaa kuin koskaan aikaisemmin. Tosi vaikeita hetkiä ei ole juurikaan ollut. Mistään en ole täysin kieltäytynyt, olen vaan ottanut vähemmän. Ja vanha kunnon lautasmalli on käytössä, ja vihanneksia/kasviksia, marjoja/hedelmiä olen syönyt joka aterialla ja aterioiden välilläkin. Aluksihan paino putoaa reilummin ja varsinkin kun mullakin on mistä ottaa. Mulle tämä onkin nyt sellainen pidemmän ajan projekti, joten toivottavasti tuloksia tulee jatkossakin tasaiseen tahtiin ja parin vuoden päästä olisin kutakuinkin normaalipainossa ja muutenkin terve.
Saas nähdä kuinka akan käy
.
PS. Oletteko mitanneet vyötärönympärystä? Navan kohdalta mitattuna sen pitäisi olla naisilla alle 80 ja miehillä alle 90cm. No, eihän mun tarvi saada kun alle puoli metriä siitä pois
.