Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kehon keventäjien kerho!  (Luettu 19903 kertaa)

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Kehon keventäjien kerho!
« Vastaus #210 : 15.02.07 - klo:09:40 »

Tiina, ilman sokeria kahvi on ok, mutta MIKSEI maitoa?  [:-I]

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #211 : 15.02.07 - klo:09:47 »

Oluessa  [KIPPIS] taitaa olla aikalailla hiilihydraatteja?
Miten mahtaa olla punaviinin laita?  [:-I]

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #212 : 15.02.07 - klo:09:51 »

Tässä  tietoa yhdestä vähähiilihydraattisesta dieetistä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Zone-dieetti

Ja tässä kriittinen mielipide samaisesta dieetistä.

http://www.kutri.net/lowcarb.html
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #213 : 15.02.07 - klo:10:09 »

Onpahan taas tietoa puolesta ja vastaan!
Pitää varmaan kehittää ihan ikioma dieetti!  [:-I]

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #214 : 15.02.07 - klo:10:35 »

Kyllä noilla ihan perinteisilläkin keinoilla laihtuu, onhan se jo todistettu täällä pönttölässäkin, kun yhtensä yli 50kg läskiä hävisi reilussa kuukaudessa. Ja helppo noudattaa kun on vaan yksi sääntö, syö vähemmän kun kulutat.

Muoks.
Se piti vielä sanomani että kaikki kunnia Kuukkelille laihtumisesta. Jokainen etsii ja löytää itselleen sopivan keinon laihtumiseen. Kälyni on myös onnistuneesti laihduttanut vähähiilarisella dieetillä.
« Viimeksi muokattu: 15.02.07 - klo:10:42 kirjoittanut Tiina »
Kirjattu

Jate

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #215 : 15.02.07 - klo:10:40 »

Sitten, ravitsemusterapeutti ehdotti hiilihydraattitietoista ruokavaliota. Nyrpistelin sille ensin epäuskoisena, en halunnut alkaa mättää mitään rasvaa ja saaha sydäninfarktia!
Mut sitten, aattelin että no, kokeillaan, voipahan sitten sanoa että ei toiminut.. Väärässäpä olin.

Eikait siinä sen kummempaa, leivät, pastat, riisit, perunat pois, lisäks karkit ja pullat ja keksit pois. Eli kaikki sokeri pois tai minimiin.
Sitten ruokavalioon lisää rasvaa, mielellään kasvisrasvoja ja lihaa eli proteiinia.

Hyvä Kuukkeli! Kyllä sinusta näkyy päällepäin jo tuo laihtuminen ihan selvästi (huomasin, kun salilla tavattiin).
Ja mitä tuohon rasvaan tulee... muistaakseni joku täällä on koittanut jo jossain laihdutusketjussa paasata, että ei se rasva ole ongelma vaan ne hiilarit. Ei vain tuntunut kommenttini saavan vastakaikua.  [:-I] Jospa tämä Kuukkelin esimerkki luo hieman uskoa siihenkin asiaan. On todellakin ihan turhaa raapia margariinit leivän päältä pois. Kuten joskus aiemmin sanoin, moni syö ihan liian vähän rasvaa. Rasva, kun on elintärkeä ravintoaine ihmiselle!
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #216 : 15.02.07 - klo:10:44 »

Onnittelut Kuukkelille! Hienoja tuloksia!

Karppaamisesta ja muista vähänhiilihydraattisista ruokavalioista löytyy netistä tietoa pilvin pimein, joten ei muuta kuin googlaamaan. Tyylisuuntia on vaikka kuinka paljon, joten kannattaa tutustua vähän laajemmin hommaan ja etsiä itselle sopiva, jos ylipäätään sen sortin dieettiä haluaa kokeilla.

Pari ystävää on myös karppaamalla saanut kiloja karistettua vauhdilla. Varmaan ihan hyvä juttu kelle sopii.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #217 : 15.02.07 - klo:10:47 »

Ja mitä tuohon rasvaan tulee... muistaakseni joku täällä on koittanut jo jossain laihdutusketjussa paasata, että ei se rasva ole ongelma vaan ne hiilarit. Ei vain tuntunut kommenttini saavan vastakaikua.  [:-I] Jospa tämä Kuukkelin esimerkki luo hieman uskoa siihenkin asiaan. On todellakin ihan turhaa raapia margariinit leivän päältä pois. Kuten joskus aiemmin sanoin, moni syö ihan liian vähän rasvaa. Rasva, kun on elintärkeä ravintoaine ihmiselle!

Ihan oikein, minunkin mielestäni rasva on tärkeä asia ja välttämätön ravintoaine ihmiselle. Enemmän eriäviä mielipiteitä kai aiheuttaa se minkälaista rasvaa tulisi syödä. Minä taidan olla vanhanaikainen, mutta olen sitä mieltä että kermat ja voit pois ja tilalle kasvisöljyä, margariinia ja rasvaista kalaa.
Kirjattu

Jate

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #218 : 15.02.07 - klo:10:48 »

Joskus täällä mainitsinkin www.kalorilaskuri.fi sivustosta. Tämä toimii todella loistavasti (jos jaksaa kirjata syömisiä sinne). Itse pudotin painon puolessa vuodessa siihen mihin halusin. Äitini on pudottanut painoa lähes 20kg vajaassa vuodessa sen avulla. Kalorilaskuria pystyi käyttämään aiemmin ilmaiseksikin mutta nykyään siellä näyttää olevan usein teksti, että valitettavasti kirjautuneita käyttäjiä on niin paljon, ettei ilmaiskäyttäjät pysty ohjelmaa toistaiseksi käyttämään. Mutta Kalorilaskuri ei ole mielestäni hinnalla pilattu sen toimivuuteen nähden. Sillä tulee syötyä vielä terveellisesti, kun ohjelma kertoo kuinka paljon hiilareita, rasvoja ja proteiineja tulisi päivässä syödä ja se näyttää kokoajan missä mennään ja mitä tarvitsee lisää.
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #219 : 15.02.07 - klo:11:36 »

Laihduttamisesta puhutaan nyt joka puolella, eikä aina välttämättä ihan toisia kunnioittavaan sävyyn, varsinkaan akselilla karppaus vs. perinteinen. Rankkoja sanoja näkee puolin ja toisin. Minua ainakin jo ihan kyllästyttää, eikä ainakaan huvita ottaa osaa sellaiseen. Siksi tykkään tästä Pönttölän laihdutusporukasta kun ei ole mitään yhteistä tapaa laihduttaa ja homma etenee leppoisaan tyyliin.

Ymmärrän toki, että kun löytää jonkin itselle hyvä jutun, niin haluaa käännyttää koko maailman sen oman hyvän juttunsa pariin. Toiset taas eivät välttämättä purematta niele uutta tapaa ajatella. Ylilyöntejä tulee herkästi. Tuo käännytystyö tuntuu monista kiusalliselta. Minä koen sen samalla tavalla kuin uskonnollisen käännyttämisen kohteena olon. Minä en pidä mistään tuputtamisesta enkä jyrkästä kiihkoilusta, en myöskään tässä laihduttamisasiassa. Täällä sitä ei ole ollutkaan. Paria muuta laihdutusaiheista keskustelua on tullut seurailtua, eikä minun hipiäni kestä sellaista "minun tyyli on ainoa oikea" -mättöä.

Täällä ei tuota tarkoittamaani keskustelutyyliä ole onneksi näkynyt! Toivottavasti pysyy poissa jatkossakin ja mikä ettei pysyisi kun porukka on fiksua ja toisiaan kunnioittavaa.

Tämän keskustelun rikkaus on minusta juuri se, että jokainen tyylillään ja toisiaan kannustaen, mutta ei toisten valintoihin puuttuen. Jos toisen tyyli on väärä (omasta mielestä), niin sitten on, mutta ei se tyyli varmasti tuputtamalla muuksi muutu.

Kerrotaan jatkossakin omista hyvistä (ja joskus huonoistakin) tuloksista ja kannustetaan toisiamme hyvässä hengessä jatkamaan. Motivaatio on se kaiken a ja o, oli tyyli ihan mikä tahansa!

(Muokkasin vähän kun tuli kiireessä kirjoitettua taas tajunnanvirtana paljon töksömmin kuin mitä oli tarkoitus. Taas tasapainoilua nopeiden huonojen viestien kirjoittamisen ja kokonaan kirjoittamatta jättämisen välillä. Mistä saisi lakisääteiseksi Pönttölätunnin jokaiselle päivälle?)
« Viimeksi muokattu: 15.02.07 - klo:12:18 kirjoittanut ullu »
Kirjattu

kuukkeli

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #220 : 15.02.07 - klo:11:45 »

Onpas tämä herättänyt kivasti keskustelua  [:-)] Kiitos onnitteluista.  [:-)]

Joo, siis ei tämä minulla ainakaan niin kovin ehdoton ole, kyllä saatan välillä syödä jotain hiilaripitoista,juuri esim. kylässä tai jossain. Se kyllä tuntuu ainakin minulla sitten heti niin että alkaa nukuttaa ja maha saattaa mennä sekaisin, ja pari päivää on hiukan turvoksissa, kilon tai pari enemmän painoa. Mutta sitten kun taas jatkaa karpisti, niin nesteet lähtee liikkeelle ja kohta sitä on taas entisellään. Mutta ei se laihdutus sitä pilalle mene, kunhan ei sitten repsahda jatkuvasti syömään niitä hiilariruokia.

Mutta kannattaa ainakin alkuviikkojen aikana ollakin melko ehdoton, niin "vieroittuu" paremmin irti sokerista. Jos alussa jatkuvasti repsahtelee, ja antaa mieliteoilleen periksi, se kestää kauemmin saaha hommaa alkuun. Esim. itsellä ainakin oli karkin kanssa niin, että jos maanataina syö karkkia, tekee tiistaina kans mieli. Jos tiistainakin syö karkkia, tekee myös keskiviikkona mieli jne. Mutta jos tiistaina ei syökään, ei keskiviikkona tee niin paljon mieli, ja torstaina ei enää juuri ollenkaan. Eli mitä pidempi tauko sokerin syömisessä, sitä vähemmän siihen on mielitekoa, ja juuri näin ainakin minulle kävi tän ruokavalion kanssa.
Haamuni karppaa myös kotona (onko vaihtoehtoja, kun minä teen ruuat  [:-DD] ), mutta syö yliopistolla leipää, perunoita, maitoa yms, kun ne kuuluu hintaan, eikä se kuulema kehtaa "nirsoilla". Se on samassa ajassa laihtunut 7 kiloa nyt, että kyllä se ihan sillälaillakin toimii, sitä vain laihtuu hitaammin.

Ja oluissa ja siidereissä on paljon hiilareita. Kuivissa ja puolikuivissa valkoviineissä on jonkinverran, mutta punaviini on niistä "sokerittominta". Itse en siidereistä niin tykännytkään, join mieluummin puolikuivaa valkkaria, nyt olen siirtynyt punaviiniin ja kuivaan valkkariin.
Puolikuiva on nyt liian äklömakiaa  :-)) :-)) Niin sitä vain makutottumukset muuttuu...
Maidossa on hiilareita,parista lasillisesta ylittyy jo päivän hiilarit. Eli jos vetää tiukkaa linjaa niiden kanssa, niin maito kannattaa jättää pois. Itse jätin maidon pariksi kuukaudeksi alussa pois, kyllä sitä nykyään taas juon, varmaan se vähän hidastaa laihtumista, mutta ei se niin nuukaa.

Tiina, just noin niiden rasvojen kanssa, kasvis- ja kalarasvoja kannattaa suosia  [:-)]

Jate  [:-)] kiitos. Mä olen jättänyt ne uimiset, eikä mun enää tarvi gradulabraan ajella pyörällä. Käyn hiihtelemässä hiljaksiin silloin tällöin, ja sitten ostin tosiaan kesällä kuntosalille kortin, olen käynyt siellä kyllä melkein päivittäin, mutta en enää missään kauheassa rehkimisjumpassa, vaan pilateksessa, joogassa, balletonessa (balettia, tanssia ja pilatesta) ja balancessa (taijia, pilatesta ja joogaa). Ja aina silloin tällöin salilla, oon hirmu laiska menee sinne. Eli oon vähentäny ja keventäny liikuntaakin, ja silti laihdun.  [:-)]

Evis, tästä on tosiaan eri variaatioita, Heikkilän dieetti Suomessa, Atkinssin dieetti, Zone-elämäntapa, Montignacin dieetti... jne. Kaikissa on omat pikkuyksityiskohtansa, mutta perusidea, hiilareiden välttäminen on sama. Ja sitten on ihan vain karppaamista, ala-karpaamista ja hyväkarppaamista, nämä tarkoittaa sitä, mitä määrää hiilareita syö vuorokaudessa.

http://karppaus.info/forum/viewforum.php?f=13 Tuolta löytyy keskustelua aiheesta.
http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Etusivu Ja tuolla on tietopakettia kiinnostuneille  [:-)]
Mutta, en siis tuputa teille mitään ruokavaliota, toivottavasti ei tunnu siltä. Kuten Tiina sanoi, jokainen löytää itselleen sopivan tavan.  [:-)]
Mut kerroin vain kiinnostuneille mitä itse teen, ja mistä saa lisätietoa.

Itse en jaksa orjallisesti noudattaa mitään noista, enkä ole edes lukenut mitään kirjaa mistään, sen kuin vain surffannut netissä ja karppaus.infon sivuilla. Ihan alussa piti laskea hiilarimääriä,kattella elintarvikkepurkkien kylkiä ja kytätä mitä suuhunsa pisti,mutta muutaman viikon päästä homma alkoi sujua itsestään. Maalaisjärjellä pärjää kyllä ihan hyvin,äkkiä sen oppii mitä voi syödä, eikä pidä olla liian ankara itselleen, jos joskus sortuu johonkin. . Ja muuttuu mieliteotkin kummasti, esim mulla oli kerran jääkaapissa passionhedelmiä ja juustoa ja mun teki mieli jotain pientä purtavaa... sinne jäi hedelmät ja otin ison juustonokareen mussutettavaksi  [:-DD] Ja voin sanoa että ennen tätä karppaamista ällösin juustoa muutenkuin ohuen ohuina siivuina. Ällösin myös kananmunia ja pekonia ja kaikkea muutakin rasvaa, kesti vähän aikaa "kääntää aivot uuteen asentoon". Siihen kyllä auttoi se että alkoikin kaikki maistumaan herkulliselta, entisen elämän ruuat pahvilta ja imelyyksiltä, sekä sisältäpäin tuntuva ja ulospäin näkyvä selkeästi parempi vointi.
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #221 : 15.02.07 - klo:11:51 »

Kuukkeli, ei ainakaan minusta tunnu siltä, että tyrkyttäisit karppausta! Eikä kukaan muukaan mielestäni sitä ole pahalla tavalla täällä tehnyt. On ihan virkistävää lukea asiasta kiihkotonta tekstiäsi ja onnistumistarinat kiinnostavat aina  [:-)]
Kirjattu

kuukkeli

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #222 : 15.02.07 - klo:11:57 »

Kuukkeli, ei ainakaan minusta tunnu siltä, että tyrkyttäisit karppausta! Eikä kukaan muukaan mielestäni sitä ole pahalla tavalla täällä tehnyt. On ihan virkistävää lukea asiasta kiihkotonta tekstiäsi ja onnistumistarinat kiinnostavat aina  [:-)]

Hyvä  [:-)] Niin innoissaan vain selitin, että pelästyin että se alkaa vaikuttaa tyrkyttämiselle ja tuputtamiselle, vaikka EI siis todella ole tarkoitus!
Tsemppiä tosiaan muillekin keventäjille, eihän sitä ole yhtä ainoata oikeaa tapaa, sehän se on jokaiselle hyvä, mikä itselleen toimii ja mistä itse tykkää  [:-)]
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #223 : 15.02.07 - klo:12:47 »

Kuukkeli puhuu asiaa...onkohan mullakin jo ketoosi käynnissä kun suussa maistuu pahalle.. [:-DD]
Senverran tuosta jutusta kommenttia, että miten se ruisleipä alkoi hiivalle maistumaan.. [:-DD]
Eihän siinä hiivaa ole ollenkaan...
Minä syön näkkileipää, ja aamulla ja puolenpäivän kahvilla digestive-keksejä...onkohan ne oikeita.
Pullaan en enää koske...enkä sokeria ole syöny ennenkään. Lihaa tulee syötyä, perunoita ei niinkään.
Salaatteja, punajuuri-porkkana yms. Nekin näytti olleen kiellettyjen listalla, mikä olis parempi...
Kysymyksiä ja kysymyksiä???
Noo, nyt on paino pudonnut vuoden alusta 6-6,5 kg...riippuu milloin punnittee...aamulla vähiten.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

kuukkeli

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #224 : 15.02.07 - klo:13:00 »

Senverran tuosta jutusta kommenttia, että miten se ruisleipä alkoi hiivalle maistumaan.. [:-DD]
Eihän siinä hiivaa ole ollenkaan...

:-)) :-)) Ai. No, hiivalle se lähinnä maistui,tai sellaiselle tosi imelälle kuitenkin. En ees tiedä mitä leipää se oli, kaupassa söin pienen maistiaispalan silloin. Kylläpä on huvittavaa  :-)) :-))

Mese, sullahan on hienosti pudonnu paino jo!
http://www.fineli.fi/topfoods.php?lang=fi Tuolla on laskuri, johon voi laittaa "hiilihydraatti, imeytyvä" ja valkata pudotusvalikosta ruoka-aineen, josta haluaa hiilarimäärän tietää. Tuon mukaan porkkanassa on 100g:ssa 5,6g hiilareita ja 100g:ssa punajuurta puolestaan 6,9g hiilareita. Ei ollenkaan paha, eli saa niitä syödä  [:-)]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.258 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.