Onpas tämä herättänyt kivasti keskustelua
Kiitos onnitteluista.
Joo, siis ei tämä minulla ainakaan niin kovin ehdoton ole, kyllä saatan välillä syödä jotain hiilaripitoista,juuri esim. kylässä tai jossain. Se kyllä tuntuu ainakin minulla sitten heti niin että alkaa nukuttaa ja maha saattaa mennä sekaisin, ja pari päivää on hiukan turvoksissa, kilon tai pari enemmän painoa. Mutta sitten kun taas jatkaa karpisti, niin nesteet lähtee liikkeelle ja kohta sitä on taas entisellään. Mutta ei se laihdutus sitä pilalle mene, kunhan ei sitten repsahda jatkuvasti syömään niitä hiilariruokia.
Mutta kannattaa ainakin alkuviikkojen aikana ollakin melko ehdoton, niin "vieroittuu" paremmin irti sokerista. Jos alussa jatkuvasti repsahtelee, ja antaa mieliteoilleen periksi, se kestää kauemmin saaha hommaa alkuun. Esim. itsellä ainakin oli karkin kanssa niin, että jos maanataina syö karkkia, tekee tiistaina kans mieli. Jos tiistainakin syö karkkia, tekee myös keskiviikkona mieli jne. Mutta jos tiistaina ei syökään, ei keskiviikkona tee niin paljon mieli, ja torstaina ei enää juuri ollenkaan. Eli mitä pidempi tauko sokerin syömisessä, sitä vähemmän siihen on mielitekoa, ja juuri näin ainakin minulle kävi tän ruokavalion kanssa.
Haamuni karppaa myös kotona (onko vaihtoehtoja, kun minä teen ruuat
), mutta syö yliopistolla leipää, perunoita, maitoa yms, kun ne kuuluu hintaan, eikä se kuulema kehtaa "nirsoilla". Se on samassa ajassa laihtunut 7 kiloa nyt, että kyllä se ihan sillälaillakin toimii, sitä vain laihtuu hitaammin.
Ja oluissa ja siidereissä on paljon hiilareita. Kuivissa ja puolikuivissa valkoviineissä on jonkinverran, mutta punaviini on niistä "sokerittominta". Itse en siidereistä niin tykännytkään, join mieluummin puolikuivaa valkkaria, nyt olen siirtynyt punaviiniin ja kuivaan valkkariin.
Puolikuiva on nyt liian äklömakiaa
Niin sitä vain makutottumukset muuttuu...
Maidossa on hiilareita,parista lasillisesta ylittyy jo päivän hiilarit. Eli jos vetää tiukkaa linjaa niiden kanssa, niin maito kannattaa jättää pois. Itse jätin maidon pariksi kuukaudeksi alussa pois, kyllä sitä nykyään taas juon, varmaan se vähän hidastaa laihtumista, mutta ei se niin nuukaa.
Tiina, just noin niiden rasvojen kanssa, kasvis- ja kalarasvoja kannattaa suosia
Jate
kiitos. Mä olen jättänyt ne uimiset, eikä mun enää tarvi gradulabraan ajella pyörällä. Käyn hiihtelemässä hiljaksiin silloin tällöin, ja sitten ostin tosiaan kesällä kuntosalille kortin, olen käynyt siellä kyllä melkein päivittäin, mutta en enää missään kauheassa rehkimisjumpassa, vaan pilateksessa, joogassa, balletonessa (balettia, tanssia ja pilatesta) ja balancessa (taijia, pilatesta ja joogaa). Ja aina silloin tällöin salilla, oon hirmu laiska menee sinne. Eli oon vähentäny ja keventäny liikuntaakin, ja silti laihdun.
Evis, tästä on tosiaan eri variaatioita, Heikkilän dieetti Suomessa, Atkinssin dieetti, Zone-elämäntapa, Montignacin dieetti... jne. Kaikissa on omat pikkuyksityiskohtansa, mutta perusidea, hiilareiden välttäminen on sama. Ja sitten on ihan vain karppaamista, ala-karpaamista ja hyväkarppaamista, nämä tarkoittaa sitä, mitä määrää hiilareita syö vuorokaudessa.
http://karppaus.info/forum/viewforum.php?f=13 Tuolta löytyy keskustelua aiheesta.
http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Etusivu Ja tuolla on tietopakettia kiinnostuneille
Mutta, en siis tuputa teille mitään ruokavaliota, toivottavasti ei tunnu siltä. Kuten Tiina sanoi, jokainen löytää itselleen sopivan tavan.
Mut kerroin vain kiinnostuneille mitä itse teen, ja mistä saa lisätietoa.
Itse en jaksa orjallisesti noudattaa mitään noista, enkä ole edes lukenut mitään kirjaa mistään, sen kuin vain surffannut netissä ja karppaus.infon sivuilla. Ihan alussa piti laskea hiilarimääriä,kattella elintarvikkepurkkien kylkiä ja kytätä mitä suuhunsa pisti,mutta muutaman viikon päästä homma alkoi sujua itsestään. Maalaisjärjellä pärjää kyllä ihan hyvin,äkkiä sen oppii mitä voi syödä, eikä pidä olla liian ankara itselleen, jos joskus sortuu johonkin. . Ja muuttuu mieliteotkin kummasti, esim mulla oli kerran jääkaapissa passionhedelmiä ja juustoa ja mun teki mieli jotain pientä purtavaa... sinne jäi hedelmät ja otin ison juustonokareen mussutettavaksi
Ja voin sanoa että ennen tätä karppaamista ällösin juustoa muutenkuin ohuen ohuina siivuina. Ällösin myös kananmunia ja pekonia ja kaikkea muutakin rasvaa, kesti vähän aikaa "kääntää aivot uuteen asentoon". Siihen kyllä auttoi se että alkoikin kaikki maistumaan herkulliselta, entisen elämän ruuat pahvilta ja imelyyksiltä, sekä sisältäpäin tuntuva ja ulospäin näkyvä selkeästi parempi vointi.