Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kaukoputket  (Luettu 617 kertaa)

makele

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • vallis gratiae
Kaukoputket
« : 18.01.07 - klo:20:32 »

Nyt pitäisi kaukoputki hankkia pitkien tarkastelujen ja vertailujen jälkeen...
Mitä putkea suosittelette ja mikä teillä itse on ? Itse olen ajatellut sellaista Enintään parintonnin putkea jolla näkee linnut tarkasti kaukaa, vähässä valossa, kestävä,luotettava ja kulkee helposti olalla (pystyy sitten ehkä myöhemmin liittämään kameran)...Ja putki tulee joka tapauksessa hankittua ennen lintujen kevätmuuttoa...Nyt tarvitaan hyviä vinkkejä ja millä valinta perustein putki valitaan muiden joukosta

Yläraja--- Swarovski ATS 80 HD + 20-60x zoom (2485€ Rajala camera)
Alaraja---NIKON Maakaukoputki 80A Kulmaetsimellä + 20-60x okulaarilla (650€ Rajala camera)
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Kaukoputket
« Vastaus #1 : 18.01.07 - klo:20:43 »

Paremmat osaa varmaan kertoa tarkemmin mutta jotain hintavertailuja ainakin voi katsella birdlifen lintuvarusteesta ja villenkellon www sivuilta, toivotaan että hyvä putki löytyy  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Matkijalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 18.01.07 - klo:21:49 »

On semmoinen merkki joka ei löydy sieltä. Yleensä halvemmissa 60x vahvuus on turha, vain 20-50x näkee jotain. Jos löytyy 70-80mm putki hyvä.

Kannattaa sijoittaa Manfrotton jalustaan, kamerajalustat tärisee liikaa.
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #3 : 18.01.07 - klo:21:52 »

Lukihäiriö: KEUHKOPUTKET....   [NUT]

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 18.01.07 - klo:21:56 »

[:-DD]
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #5 : 18.01.07 - klo:21:57 »

Älä hyvä ihmine Rahalasta osta!, ulkomailta halvemmalla jenkeissä tuo Swarovski alle 2000 euroa.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

puppu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 18.01.07 - klo:22:02 »

Minun kaukoputkeni on Zeissin Diascope 85 T* FL ja siihen olen ollut tosi tyytyväinen.
Itse ostin omani Finnaturelta Jari Peltomäeltä.
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #7 : 18.01.07 - klo:22:03 »

Lintuville mainosti Swaroa tarjouksessa. Päätettiin tilata se.
Vastaus 3 päivän päästä: tulee vasta maaliskuussa. Miten olisi tarjous-testivoittaja Zeiss?
No, pikaisen perheneuvottelun tuloksena tehtiin tilaus.
Vastaus seuraavana päivänä: Zeiss meni jo. Miten olisi Optolyth?
Peruttiin tilaus.

[:-/]

Parus Major

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #8 : 18.01.07 - klo:22:58 »

Kaijan esimerkki olkoon hyväksi ohjeeksi. Mikäli mahdollista, suosittelen liikettä, jossa voi takuuhuoltaa putkea, asioida jos tulee ongelmia...
Suosittelen kaukoputken hankintaa harkitsevia kokeilevan erilaisia putkia, siis esim lintutornilla suorittaa vertailua eri merkkien välillä jos mahdollista. Kehoittaisin myös menemään asiantuntijaliikkeeseen ja sielläkin vertailla ominaisuuksia, käyttötarvetta - ja sijoitettavaa rahamäärää... [:-I]

Jalustaan kannattaa myös panostaa, eli hyvä, tukeva mutta suhteellisen kevyt jalusta kannattaa hankkia, jos  vähääkään käyttää putkea tuulisilla, tärisevillä paikoilla.

Meillä on Nikon  20-60 suurennus, hintaluokka keskitason jalustan kanssa alennuksineen n.900€.
Siis sellainen ihan keskitason kaukoputki jollainen on ainakin Erkki K:lla. Eli tällä pärjää hyvin (kun ei itse tarvi paljon kanniskella...)
Se missä se sitten häviää kalliimmille ja paremmille merkeille, on ääriolosuhteet (valovoima ja max-suurennus)
ja keveys!
Haaveena ehkä joskus toinen putki - tai vaihto tehokkaampaan putkeen. Merkki olisi tällöin kenties Zeiss.
Mutta näinkin pärjätään hyvin. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

jaTa69

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 18.01.07 - klo:23:05 »

Meillä on Nikon  20-60 suurennus, hintaluokka keskitason jalustan kanssa alennuksineen n.900€.
Siis sellainen ihan keskitason kaukoputki jollainen on ainakin Erkki K:lla. Eli tällä pärjää hyvin (kun ei itse tarvi paljon kanniskella...)

Sama putki täälläkin  [:-)], ihan ok

Tuota ei kai enää valmisteta, sille tullut jokin korvaava putki vähän isommalla etulinssillä ja typpitäytteellä.  [:-I]
Kirjattu

Parus Major

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #10 : 18.01.07 - klo:23:08 »

Meidän putki on 1,5 vuotta vanha - tuohon voisi sanoa, että kehitys kehittyy [:-DD] eli nopiaan vaihtuu mallit. Oletko kokeillut uutta versiota kellään. Onko esim kevyempi tms?
Kirjattu
- tartu hetkeen -

jaTa69

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 18.01.07 - klo:23:12 »

Mutta tuo oli ollut kyllä jo pitkään markkinoilla, itselläni ollut jo 2003 vuodesta, jos oikein muistan.
Kaverini osti sellaisen tässä syksyllä, kun oli ensin monta kuukautta odottanut tota 80A:ta ja sitten sanottiin ei saa enää  [:-/]
Kantaa en ole kokeillut, on se hiukan kirkkaampi katsella, mutta ei ero normaalioloissa ole kovin iso.
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #12 : 19.01.07 - klo:11:10 »

Oletkos jaTa69 kuvannut digille tuon putken läpi? Eli olisko tuosta putkesta (tai jostain muusta putkesta) korvike kunnon lintuputkelle (100-400mm) eli kaks kärpästä yhellä iskulla.
Mä vaan sen takia kun mulle kuva on kuitenkin tärkeämpi kuin se, että oikea lintu on kuvassa... [:-I]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #13 : 19.01.07 - klo:11:13 »

Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

jaTa69

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 19.01.07 - klo:17:14 »

Oletkos jaTa69 kuvannut digille tuon putken läpi? Eli olisko tuosta putkesta (tai jostain muusta putkesta) korvike kunnon lintuputkelle

En ole kuvannut, ei ole ollut oikein sopivaa kameraa ja/tai sovitinta tuohon putkeen.

Edit: tuolla paljon asiaa digiscopingista: http://www.digiscoping.fi/
Kirjattu

Sivu luotiin 0.141 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.