Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sorsien ruokinnasta  (Luettu 382 kertaa)

punatulkku

• Seniori
  • Poissa Poissa
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
Sorsien ruokinnasta
« : 20.01.07 - klo:07:55 »

Hei!

Ruokkiiko teistä moni talvehtivia sinisorsia, entä millä ruokitte (leivällä, kauralla...)? Itse ruokin joka talvi!  [:-)] Mikä olisi parasta ruokaa sorsille leivän lisäksi?
Kirjattu

Henri

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pirkanmaa
Vs: Sorsien ruokinnasta
« Vastaus #1 : 20.01.07 - klo:18:37 »

Mä ruokin sorsia talvella,mutta tosin harvoin, koska asun Orivedellä ja täältä pitää lähtee Tampereelle asti syöttämään. Sorsat tykkää kovasti kauroista, pähkinöistä ja auringonkukista sekä vaaleesta ja tummasta leivästä, mutta tumma on hyvä olla pieninä paloina.
Vielä sellainen juttu, että auringonkukat voi heitää sorsile veteen, sillä ne ei uppoa ja sorsat saa niitä siivilöidä vedestä. [:-)] [:-)]
Kirjattu

makele

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • vallis gratiae
« Vastaus #2 : 20.01.07 - klo:18:37 »

En ruoki, mutta vesilintujen ruokintapaikalla ainakin käytetään erillaisia viljoja (kaura,vehnä)
Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #3 : 20.01.07 - klo:23:12 »

Täällä Lahdessa on tämä sorsien poreallas eli vesiurut ja siinä altaassa on aivan mielettömät määrät sorsia.Kaksi valkoista ankkasorsaa kuten lehdessämme niistä kirjoitettiin.Ei albiinoja.Ja tietty iso kyltti ettei lintuja saa ruokkia.
Eilen kuitenkin kävin rikoksen tekemässä jälleen kerran ystäväni kanssa eli sorsat lensivät maalle vastaan kun niitä kohti kävelimme.No pussit auki ja leipä teki kauppansa.Eipä mennyt kuin hetki aikaa kun paikalle saapui vanha mies ja otti kännykän käteen ja kovaan ääneen rupesi puhelimeensa puhumaan,että tulkaa poliisit tänne täällä kaksi naisihmistä syöttää sorsia jne....syötimme leivät ja lähdimme autolle kävelemään ja mies tarpoo perässä,istuimme autoon ja olimme paikalla että hän ehti varmasti ottaa rekisterinumeron ylös,niin hän ilmeisesti tekikin..ehkä ei soittanut minnekään kunhan yritti kenties meitä peloitella.No ymmärrän hyvin ,että ruokinta on kielletty,mutta en ymmärrä sitä millä sorsat elävät,kun kaiken kesää niitä perheet ovat käyneet ruokimassa pullalla ja totuttaneen linnut ihmisen kädestä syömään.Nyt sitten talvella ne pitäisi jättää oman onnensa nojaan...ei onnistu.
Nauroimme kun kotiin ajelimme,että olisi se kiva kun poliisit tulisivat pillit päällä meidät pidättämään,moisesta hommasta,mutta kotiin päästiin ja hyvillä mielin,että ainakin eilen sorsat saivat sapuskaa.Ja onhan meidän lehdessäkin ollut kirjoitus yleisön osastolla,että ruokkikaa sorsia kiellosta huolimatta..ja niin tehdään.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

makele

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • vallis gratiae
« Vastaus #4 : 21.01.07 - klo:18:56 »

Tänään kävin vesilinturuokintapaikalla heittelämässä leipää linnuillee...Sinisorsille ei leipä kelvannut kun kaislikosta karkuun lähtivät ja pysyttelivät 30 metrin päässä, kaksi Kyhmyjoutsenta söivät senkin edestä (puolikkaan paahtoleipä pussin)...Ruokintaautomaateissa ei ainakaan ollut viellä mitään ruokaa, mutta varmaan täyteen kun merijäätyy
Kirjattu

punatulkku

• Seniori
  • Poissa Poissa
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
« Vastaus #5 : 21.01.07 - klo:19:27 »

Minäkään en ymmärrä, miksi sorsien kesäruokkijat jättävät lättäräpylät talvella (etenkin paukkupakkasilla) oman onnensa nojaan! Itse ruokin sorsia kesällä melko harvoin, koska silloin ne löytävät ruokaa luonnosta. Talvisin ruokin sorsia päivittäin!  [:-)] Onneksi en ole ikinä törmännyt "poliisille soittelijoihin", pelkkä ajatuskin jo hirvittää!  [:-)]

Kirjattu

Anniina

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 22.01.07 - klo:10:30 »

En ole aikaisempina talvina ruokkinut, mutta nykyisen asuinpaikan myötä se on tullut mahdolliseksi, joten olen alkanut ruokkimaan. Olen antanut lähinnä leipää, ehkäpä annan nyt henrin vinkin myötä myös auringonkukkaa. Minulla oli hoidokkina Harri-Sinisorsa viikon verran. Lihotuskuurin jälkeen vapautin sen vuoksen sinisorsaparveen, ei ollut sopivaa rengasta, joten en tiedä jäikö se sinne vai lähtikö muualle, mutta se tavallaan antoi kimmokkeen sorsien talviruokintaan.
Kirjattu

Sinisorsa

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 22.01.07 - klo:16:04 »

Leipä (kokojyvä), auringonkukan siemenet (veteen/maalle), pähkinät (mieluiten puolikkaina, kokonaisetkin käy), kaura (veteen/maalle), kaurahiutaleet (isot) ja murskattu talipallo (kelpaa erittäin hyvin, jos muuta ei ole).  Pähkinät nro 1 [:-)]

Kirjattu

Henri

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pirkanmaa
« Vastaus #8 : 22.01.07 - klo:17:31 »

Juu, kyllä on pähkinä suosituin siemen, oli syöjänä sit sinisorsa, kanadanhanhi tai kyhmyjoutsen! [:-)]  [:-)]
Kirjattu

punatulkku

• Seniori
  • Poissa Poissa
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
« Vastaus #9 : 23.01.07 - klo:00:41 »

Kiitoksia hyvistä ruokavinkeistä! Itse olen aina miettinyt, mitä sorsat tykkää tummasta leivästä tai auringonkukansiemenistä! Auringonkukansiemeniä tai murskattua talipalloa en ole vielä kokeillutkaan.

Anniina, minäkin olen alkanut ruokkia sorsia vasta uudelle paikkakunnalle (Tampereelle) muutettuani! Tampere on sorsien kaupunki!  [:-)]
Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #10 : 23.01.07 - klo:09:29 »

Minä aikaisempina vuosina hain säkkitolkulla paikallisesta leipomosta palautus leipiä eli muutamalla eurolla niitä ostin.Kotona silppusin pieniksi suupaloiksi, ja sorsat nälkäänsä niitä söivät mieluusti.Samoin vein kauroja kilotolkulla,mutta nyt kun se kerran on kielletty niin pitää tehdä pienin elein ja nopeasti ettei vaan ihmiset saa näppylöitä moisesta pahanteosta.Ja nyt kun sorsat ovat tässä kaupungin järjestämässä porealtaassa,niin ihmiset ovat jo siitäkin karheena.Eli tässä vesiurkualtaassa...fiksuja sorsia,ymmärtävät hyvän päälle.. :-))
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

punatulkku

• Seniori
  • Poissa Poissa
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
« Vastaus #11 : 23.01.07 - klo:21:39 »

Sitä oon myös miettinyt, että kuinka paljon ruokaa on esim. 50-100:lle sorsalle tarpeeksi? Kun joskus tuntuu, että annan leipää, kauraa yms. sorsille liian vähän. Hmm...kuinka monella säkillä ruokaa sorsat varmasti pärjäävät?  [:-)]

telkkinen, minäkin keksin viime talvena silputa leivät murusiksi, se on yksinkertaista, nopeaa ja murusia voi heittää sorsille laajasti (vai miten sen sanois  [:-)])!
Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #12 : 23.01.07 - klo:21:46 »

Punatulkku..juuri niin itsekin tein..mutta osa leivistä oli jo niin sitkeitä,että ne oli pilkottava ihan veitsen kanssa...mutta sopivan kokosia tein ettei sorsien energia mennyt isoja paloja nokallaan hajoitellessa.. kun se on nyt kiellettyä,siis ruokinta...niin oikein tulee vähän äreä olo ja syystäkin.Miten ihmiset voivat olla niin itsekkäitä,että me vaan tarvitsemme kaikkea mahdollista ihan yltäkylläisyyteen asti,muista viis..
Kirjattu
Arvo Ylppö

punatulkku

• Seniori
  • Poissa Poissa
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
« Vastaus #13 : 24.01.07 - klo:18:01 »

Niinpä! Talvisorsat tarvitsevat ruokaa!
Kirjattu

punatulkku

• Seniori
  • Poissa Poissa
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
« Vastaus #14 : 26.01.07 - klo:01:27 »

Tuli yhtäkkiä mieleen, että jos sorsille antaa auringonkukansiemeniä, niin täytyykö siementen olla kuorettomia?
Kirjattu

Sivu luotiin 0.345 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.