Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Siankärsämö  (Luettu 260 kertaa)

Sus

• Vieras
Siankärsämö
« : 30.01.07 - klo:12:11 »

Tämä on lähes siankärsämömainos.

Aamulla keitin pannukaffeet ja kahvinkeittimessä hauduttelin siankärsämöteetä. Tää on jo toinen talvi, kun mulla on kuivattua siankärsämö iiiiiso lasipurkillinen. Kesällä kerättiin niitä.

Siankärsämö on ihmekasvi. Lukekaas vaikka huviksenne sen käytöstä rohtona. Kohdasta "Käyttö" löytyy aivan mahdoton lista sen hyvistä vaikutuksista. Siankärsämö on ennenvanhaan ollut ihan apteekkitavaraa...

http://www.pixheli.com/yrtti/kuvasto/skarsamo.html

Suosittelen.
Kirjattu

Sus

• Vieras
Vs: Siankärsämö
« Vastaus #1 : 30.01.07 - klo:12:26 »

Viime talvena tein siankärsämökylvyn. (Mulla on saunassa amme). Kiehautin kattilassa ison määrän siankärsämöä ja haudutin ja sitten porloiskasin koko hoidon kylpyveteen. Ai ETTÄ siitä tuli hyvä olo. Se rauhoitti jotenkin, ja iho Jja HIUKSET olivat ihan älyttömän pehmeät. Tuota hiushommaa oikein ihmettelin. Tukka oli hurjan pehmeä ja ihana sen jälkeen (Mulla on pitkä tukka, helppo huomata muutos siinä.)

Siankärsämöä voi kyl käyttää vaikka mihin!
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #2 : 30.01.07 - klo:12:31 »

Olen käyttänyt siankärsämöä jalkakylpynä saunassa. Tuntui ihan hyvältä, niinkuin jalkakylpy yleensäkin, mutta en kyllä huomannut mitään erikoisvaikutuksia.
Olen kyllä lukenut noista hyväätekevistä vaikutuksista.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

• Vieras
« Vastaus #3 : 30.01.07 - klo:12:34 »

Käyttöohje sisäisesti nautittuna, teenä, on yks kuppi aamulla ja yks kuppi illalla. Kupilliseen 1 tl kuivattua siankärsämöä. Paljon enempää ei kannata juoda, voi seurata päänsärkyä liika-annoksesta.  [:-)]
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #4 : 30.01.07 - klo:12:59 »

Ja tämän kaiken lisäksi siankärsämö on kaunis kasvi. Kerään sitä ja kuivatan ikikukkapuskiksi. Kerään erityisesti vaaleanpunaista kärsämöä.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #5 : 30.01.07 - klo:13:32 »

Ja tämän kaiken lisäksi siankärsämö on kaunis kasvi. Kerään sitä ja kuivatan ikikukkapuskiksi. Kerään erityisesti vaaleanpunaista kärsämöä.

Ja siihen kimppuun vois laittaa sinne tänne vähän niittyleinikkiä mukaan. Niittyleinikki on hyvä kuivakasvi, säästää värinsä kuivattunakin. Vois tulla nätti.  [:-)]
Kirjattu

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #6 : 30.01.07 - klo:13:37 »

Siankärsämöä olen minäkin käyttänyt aikaisemmin paljon. En viime aikoina. Täytyy taas ryhtyä...
Ennen vanhaan laitoin siankärsämön tuoreita lehtiä keittoihin mausteeksi. Sitä ei saa laittaa liikaa, koska se on aika vahvan makuista. Kuvittelin, että se vahvistaa perhettä, kun saavat silloin tällöin annoksen siankärsämöä. Kukaan ei valittanut.  [:-)]
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

anja

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ciao, Firenze, Italy
« Vastaus #7 : 30.01.07 - klo:20:00 »

On se ihmekasvi! Täytyy ihan mennä kyselemään jostain luontaiskaupasta! Kerran keräilin sitä, kun asuin maaseudulla. Sitäpaitsi siinä on mukava maku! [:-P]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.195 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.