Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lintulaudoilta löytynyt salmonellaa.  (Luettu 470 kertaa)

Mustarastas

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Lintulaudoilta löytynyt salmonellaa.
« Vastaus #15 : 09.02.07 - klo:22:13 »

Noh niin - tätä minä pelkäsikin. Onneksi olen siirtänyt ruokintapaikkaa ja lapioinut entisten ruokitapaikkojen  alta lumet pois ja laittanut kalkkia. Nyt vain ongelmana on tämä "maahan ruokkiminen" - en siis laita ruokaa suoraan maahan vaan pieniin kippoihin tai kannen päälle, mutta eihän se estä yhtään mitään. Harmi kun tuo pakkanenkaan ei suostu nitistämään tätä bakteeria - js oikein pyytäisi, tekisköhän se sen [:-I]. Ei vaine - tämä on vakava asia  [:-(]
Ympäri vuorokauden on vähäsen vaikeaa olla päivystämässä kun on näin kylmäkin - tiedä siten - ei auta kuin siivota ja kalkita - siivota ja kalkita hamaan johonkin asti  [:-I]
« Viimeksi muokattu: 09.02.07 - klo:22:17 kirjoittanut Mustarastas »
Kirjattu

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni
« Vastaus #16 : 09.02.07 - klo:22:19 »

Ei kai sitä voi estää; siis salmonellaa. Se tulee jos on tullakseen.
Useat linnut käyvät päivittäin syömässä esim. kaatopaikalla ja
eipä siellä kovin hygieenistä ole.
Kirjattu

Jarmo

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #17 : 09.02.07 - klo:22:26 »

ja ajatellaan vaikka viljankuivureita mistä kauraa varissee maahan ja siellä keltasirkut syövät eikä kukaan taida harjata välillä.
Sanoisin että normaali harjaus välillä ruokinnalla ja sitten jos ongelmia tulee niin kalkkia maahan ja ruokinnan siirto vähän sivulle.

Omassa ruokinnassa katos on hyvä puoli, kaurat siellä alla suojassa ja kun leviävät tiileltä pois niin harjaus ja katoksen alla onkin näkyvissä hiekkaa

Jokainen toimii sen mukaan mitä ruokinta mahdollistaa, ei paniikkia
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

emo

• Vieras
« Vastaus #18 : 09.02.07 - klo:23:49 »

Tästä tuli mieleeni esimerkki hanhilaumoista keväällä ja syksyllä.
Iso nurmikenttä täynnä hania ja hanhen kakkaa kenttä täysi ettei ihmisjalkakaan löydä puhdasta kohtaa johon voisi kenkiään sotkematta astua.
Siellä hanhet kuitenkin syövät ruohoa tai mitä nyt syövätkään,ihmiset pelaavat jalkapalloa ja makaavat vilteillä ja ottavat aurinkoa.
Viime kesänä ja syksynä näin näin tapahtuvan.

Tämä talvi nyt vaan on tälläinen ja ensi talvi erilainen.
Jokainen voi tietysti miettiä miten voi kohdallaan parantaa ruokintaansa,mutta tauteja ja sairaita lintuja ei varmaan kokonaan saa koskaan pois.
Kirjattu

punatulkku

• Seniori
  • Poissa Poissa
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
« Vastaus #19 : 11.02.07 - klo:19:44 »

Salmonellajuttu luki Aamulehdessäkin, taisi olla lauantain Aamulehti.
Kirjattu

Amy

• Vieras
« Vastaus #20 : 13.02.07 - klo:18:44 »

Mitäs mieltä olette, jos ruokintapaikalta löytyy oudosti käyttäytyvä lintu, kannattaako se itse tappaa salmonellan pelossa? Tai siis siksi ettei lintu kärsisi?

Toiselta foorumilta kun luin keskustelua kesyn oloisesta punatulkusta joka oli höyhenet pörhöllään ja se kehotettiin tappamaan. Se voi ehkä ollakin oikea teko mutta itseäni alkoi ärsyttää, kun olen luullut että salmonella vie suht nopeasti linnut "luonnollisestikin" ja sekin mietityttää että syökö sairas lintu ihan loppuun asti reippaasti?

Joten antaako mahdollisesti sairaan linnun kuolla, vai pitääkö niitä itse listiä??  [:´(]

Minua ärsyttää jos annetaan ohjeeksi tappaa ihan kyselemättä, mistä voi olla varma että lintu on varmasti sairas? Milloin tietää olisiko se teko oikea vai ei?
Itseäni varten en oikeastaan kysy koska tuo tappaminen kuulostaa niin vieraalta ajatukselta, tokihan sen tekisi jos pakko olisi mutta arvuuttelun pohjalta en. Olisi vaan kiva tietää faktaa niin tietäisi neuvoa ihmisiä tekemään oikein noissa tilanteissa.
Kirjattu

Mustarastas

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #21 : 13.02.07 - klo:19:52 »

Minä en ainaskaan tapa lintua jos se on vaikka salmonellan sairastuttama. Voin tuoda laatikossa sisälle ja antaa vettä ja ruokaa (ja pitää siellä laatikossa, lämpimässä ja antaa sen linnun kuolla rauhasa omia aikojaan) Enhän sitä paitsi aina voi tietää onko linnun sairaus kuollettava vai selviääkö  se siitä. Salmonellaan nyt tietääkseni aina lintu kuolee, mutta oikeuttaako se omankäden oikeuteen mennä tappaamaan. Ja miten linnun sitten tappaa - vääntää niskat nurin vai.  [:-(]   Hyi - inhoittaa ajatuskin niskan vääntämisestä ja siitä pienestä rusahduksesta. Iskeä pää murskaksi - vielä kauheampaa  [:67] [:67] ehei..ei minusta siihen ole.
Antaa haukan syödä - sehän ei sitä salmonellaa saa siitä - älkää vain kysykö minulta mistä sen tiedän ja olenko varma- kas kun en tiedä vastausta, vaan olen kuullut.
« Viimeksi muokattu: 13.02.07 - klo:21:02 kirjoittanut Mustarastas »
Kirjattu

emo

• Vieras
« Vastaus #22 : 13.02.07 - klo:21:08 »

En mäkään kyllä lähtis tappamaan sairastunutta lintua.
Eri asia sitten olisi jos se olisi vakavasti loukkaantunut esim ikkunaan päin lentäessään ja vetelisi selvästi viimeisiään .
Aina kun ei voi olla varma onko linnulla juuri salmonella vai onko se vaan vanha tai väsynyt ym

Meidän pihalla on tänä talvena ollut ihmeen paljon laiskan oloisia, pulleita lintuja.
Aina ne ovat hämärän tullen pihasta pois häipyneet eikä ole koulleita vielä tullut vastaan.

Myöskään en kyllä sisälle ottaisi,paitsi jos tietäisin että lintu on loukkaantunut jossain onnettomuudessa ja pimeä uhkaa tulla.

Jättäisin kyllä ihan petolintujen ruuaksi ja antaisin luonnon hoitaa asiansa,ilman ihmisen puuttumista ravintoketjun kulkuun.
Jostain olen lukenut ettei salmonella tarttuisi petolintuihin.
Eikös ne yleensä nimenomaan väijy ruokintapaikoilla sairaita ja heikkokuntoisia pikkulintuja.
Jos ihminen korjaa kaikki kuolleet ja heikkokuntoiset linnut roskiin niin pedoiltahan vähenee ruokaa huomattavasti.

Mutta,tämä vain minun ajatus ja mielipide.

Kirjattu

Kaija

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #23 : 13.02.07 - klo:21:16 »

Lämpötilaero sisällä ja ulkona pakkasella niin suuri, että en toisi lintua sisälle. Suojaisa pahvilaatikko pihalla tai jossain kylmässä puuvajassa varmaan parempi idea!
Mä en varmaan pystyisi lopettamaan loukkaantunuttakaan lintua  [:´((] [:´((] [:´((]

punatulkku

• Seniori
  • Poissa Poissa
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
« Vastaus #24 : 13.02.07 - klo:21:21 »

Aika outoa kehottaa tappamaan lintu, huh huh!  :-O [:-/] [:67]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.121 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.