Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Hopoti hopoti hoi  (Luettu 17731 kertaa)

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Hopoti hopoti hoi
« Vastaus #60 : 24.02.07 - klo:08:21 »

Mua itteeni eniten inhottaa kuolaimet. Siis jos mun suuhuni työnnettäisiin ylimääräistä rautaa, niin yrjö tulis. Toivosin vaan, että kuolaimet valittas huolella, eikä niin kauheesti revittäs niitä hevosten suupieliä.  [:-(]
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Hopoti hopoti hoi
« Vastaus #61 : 24.02.07 - klo:08:45 »

Hepat ovat jaloja eläimiä. Ikävä on omia. Aina niitä pyöri tuossa kuka missäkin tehtävässä. Reipas Isku kävi työssä ja raveissa ja toi pokaaleja hyllylle. Pekka kävi töissä. Vilppu kävi töissä ja tuli portaita ylös keittiöön, kun leipää leivottiin. Poku oli tankki ja teki töitä. Leija, Jonnetar, Tuisku, Veikko , Ruuni, Hiluri,  en muista kaikkia. Jokainen oma persoonansa.

Hienoja heppoja Tainan kuvissa.

Kirjattu

Taina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 171
  • Kerava
Vs: Hopoti hopoti hoi
« Vastaus #62 : 24.02.07 - klo:09:04 »

Mua itteeni eniten inhottaa kuolaimet. Siis jos mun suuhuni työnnettäisiin ylimääräistä rautaa, niin yrjö tulis. Toivosin vaan, että kuolaimet valittas huolella, eikä niin kauheesti revittäs niitä hevosten suupieliä.  [:-(]

Hopo on onneksi herkkäsuista mallia, käytetty vain paksua suoraa nahkapäällysteistä kuolainta joka
miellyttävämpi jo tuon nahan takia mutta myös sen ettei siinä ole sitä niveltä keskellä.
Kitarautaa ei myöskään ole vielä edes kokeiltu, toivottavasti pysyykin tällaisena niin saa kulkea
näillä pehmeillä värkeillä!
Kirjattu

Taina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 171
  • Kerava
Vs: Hopoti hopoti hoi
« Vastaus #63 : 24.02.07 - klo:09:06 »

Hopo on hienon ja hyväkuntoisen näköinen heppa. Yksi asia minua aina ihmetyttää, nimittäin se, että miten ihmeessä niistä kaikista remmeistä selvän ottaa kun hevosta asettaa, eli mihin ne kaikki laitetaan. Starttiin mennessä niitä on vielä enemmän kuin tavalliselle lenkille lähdettäissä. -Taitolaji, sanon minä, se asettaminen meinaan.  [:-)]

Nykyisinhän on aika paljon käytössä ns. klikki eli pikalukkovermeet, joissa aisa lukon avulla kiinnittyy valjaisiin.
Remmejä siihen ei tarvita kuin yksi vararemmi. Eli tosi helpot ja nopeat valjastaa. Itse en ole vielä sellaisia hankkinut,
kun on kahdet hyvät perinteiset valjaat. Pidän itse näitä tukevampina, ja jos en kerkeä niillä yhtä hevosta valjastaa
niin sitten parempi lopettaa koko homma. Pikalukot näppärät jos paljon hevosia ja esim. raveissa joutuu vaihtamaan kärryjä hummalta toiselle.
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Hopoti hopoti hoi
« Vastaus #64 : 24.02.07 - klo:09:31 »

Jep, mun haave olis, että mahdollisimman vähillä vermeillä vois hevosta ohjailla. Nyt oon alkanu innostua lännensatulasta, mut en oo vielä sellasta ostanut.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 947
Vs: Hopoti hopoti hoi
« Vastaus #65 : 24.02.07 - klo:09:44 »

Noista kuolaimista vielä. Tiedän sellaisen tapauksen,kun yhdellä hevosella oli starteissa jos jonkinmoista vehjettä ja vempainta, kun se oli niin hurja, etteivät ammattiohjastajatkaan meinanneet sen kanssa pärjätä. Sillä käytettiin myös sitä kitarautaa. Sen osti sitten yksi hevosmies (hyvä sellainen), joka vähensi sen vehkeitä ja laittoi sille normaalit kuolaimet, ja ihme tapahtui. Siitä tuli toimiva hevonen. Se oli kuulemma sen takia painanut ohjille ja ns. "vienyt", kun se pakeni sitä kipua, jonka nämä kitaraudat, ym. vehkeet sille aiheuttivat. Näin sanoivat muut hevosihmiset. Itse en tiedä, kun en ole mikään hevosihminen sillä tavalla, että niiden kanssa pelaisin. Tykkään kyllä hevosista kovasti, mutta pelkään ja kunnioitan niitä sen verran, että annan muiden hoidella ja ajella niitä.
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Hopoti hopoti hoi
« Vastaus #66 : 24.02.07 - klo:09:50 »

Varmaan ihan oikeassa ne kunnon muut hevosihmiset olivat. Voi miten paljon tuskaa hevonenkin saa ihmisen vuoksi kärsiä! [:-(]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Hopoti hopoti hoi
« Vastaus #67 : 24.02.07 - klo:09:53 »

Mä oon varmaan kamala ilonpilaaja mutta mulle on jäänyt raveista kuulopuheiden perusteella negatiivinen kuva [:-(] : ruoskintaa, rahahanteko "urheilua". Kaiketi nykyään tarkkaa toimintaa ja hevosetkin huomioivaa. Tavallinen ratsastus on ihan jees [:-)]  Eihän sitä city-giltsiä hevoset kiinnostanu kuin länkkäreissä :-))

Kirjattu

Taina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 171
  • Kerava
Vs: Hopoti hopoti hoi
« Vastaus #68 : 24.02.07 - klo:10:46 »

Ravihevoset hoidetaan pääsääntöisesti todella hyvin, sillä ne ovat urheilijoita eivätkä ne pystyisi
juoksemaan jos olisivat huonosti hoidettuja. Ruokinta on viimesen päälle, jalat ja lihakset
hoidetaan hyvin, käydään säännöllisesti eläinlääkärillä hoitamassa mahdolliset rasitusvammat jne.
Eikä ne hepat oikeesti piiskaamalla ja huonossa kunnossa juokse, se on tosiasia!

Näistä ravi / ratsu - mikä on eläinrääkkäystä ja mikä ei jutuista väitellään hevosaiheisilla
foorumeilla. Kannattaa käydä raveissa siellä varikon puolella katsomassa  miten hepat hoidetaan ja
miltä ne näyttävät. Ravitalleilla huolehditaan hyvin hevosten ulkoilemisesta eli saavat olla tarhassa
paljon, kun taas tiedän ratsuihmisiä jotka pelkäävät että hepo katkaisee kallisarvoiset kinttunsa jos
vähänkin saa olla vapaana tarhassa ja pitävät hummansa karsinassa. No, se on niin ihmisestä kiinni
minkälaista kohtelua heppa saa.

Ja vielä se ikävä tosiasia, että taitaa vain muutama prosentti suomen ravihevosista itse elättää itsensä, eli eipä tätä oikein rahanteoksi voi sanoa. Kuluja on niin paljon, että pienikin tulo sieltä raveista on aina positiivista, mutta rahan takia ei tätä voi tehdä. Paitsi rahanmenon  [:-I]
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Hopoti hopoti hoi
« Vastaus #69 : 24.02.07 - klo:12:32 »

Joo, kyllä mulla on samanlaisia ajatuksia kuin Marlella ja olen todella käynyt raveissa ja raviratojen ulkopuolella. Ja pakkohan se on hevoset hyvin hoitaa tavalla tai toisella, sillä loppujen lopuks omistajalle se koni on tosi tärkee. Mutta jos tulonlähteenä pitäs valita esmes metallinen romuläjä nimeltä auto kuin tunteva viisas eläin,niin rallikuskisks iliman muuta! :-))
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 947
Vs: Hopoti hopoti hoi
« Vastaus #70 : 24.02.07 - klo:14:30 »

Minullakin oli nuorena kamala vastustus ravihommiin ja ajattelin, että en koskaan enkä milloinkaan mene raveihin katsomaan, kun "hevosia rääkätään", kuten silloin ajattelin. Olen tässä useamman vuoden "joutunut" läheltä seuraamaan ravivalmennusta. Luulin aina, että kun hevosia treenataan, ne suurin piirtein piiskan avulla pannaan juoksemaan niin kovaa kuin jaloistansa pääsevät, mutta yllätys-yllätys, Niitähän nimenomaan EI saa juoksuttaa kovaa, vaan hiljaista hölkkää ja kävelyä niille pitää antaa. Ruokintakin on ihan omaa luokkaansa. En itse syö niin terveellisesti kuin valmennettavat hevoset. Uskoisin, että näin toimitaan suurimmassa osassa valmennusporukassa. Ikävä kyllä, poikkeuksiakin on, -kuulemma, niinkuin jokaisessa toiminnassa, jota ihmiset harjoittavat. Se on niin ihmisistä kiinni. Olen kuitenkin ollut tallialueella, kun hevoset ovat starttiin lähdössä, ja innokkaita näyttävät olevan.
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Hopoti hopoti hoi
« Vastaus #71 : 11.06.07 - klo:11:14 »

Tässä Tainan ottama kuva Hoposta, joka on tässä juuri laskettu kesälaitumelle muiden orivarsojen kanssa.

"Hopo villinä"

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 339
  • Itä-Uusimaa
Vs: Hopoti hopoti hoi
« Vastaus #72 : 11.06.07 - klo:11:21 »

Villivarsa  :-)) Kiva on niityllä kirmailla kavereiden kanssa  :-))
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Taina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 171
  • Kerava
Vs: Hopoti hopoti hoi
« Vastaus #73 : 11.06.07 - klo:22:53 »

Hopo pisti kaverit järjestykseen, hänen syömistään ei saa muut häiritä
Hyvä että on luonnetta  [:-)]
Sen verran alkaa olla orimainen, että heti laitumen jälkeen edessä ruunaus.
 [:´(]
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Hopoti hopoti hoi
« Vastaus #74 : 11.06.07 - klo:23:17 »

Onpa Hopolla upeen kiiltävä ja värinen nahka/turkki/iho.  Niin, mikskä sitä sanotaan??? [:-I] :-))
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.279 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.