Joku tuolla aiemmissa ketjuissa jo kyselikin miten kiikareiden läpi digiskouppaus onnistuu.
kiikareiden linssien läpi ei taida niin vaan onnistuakkaan, vai onko joku kokeillut?
Itse asiassa lintukuvauksen aloitin juuri kiikareiden läpi skouppaaamalla.
Idea tuntui alkuun niin hullulta, etten uskonut sen toimivan ollenkaan. Tulokset kuitenkin ylittivät odotukset ja innostivat kuvaamaan aina vaan lisää.
Kiikareiden läpi kuvaamisessa on omat hyvät puolensa kun vertaa kaukoputkeen. Ensinnäkin kalustoa on paljon kätevämpää käytellä. Etäisyys kohteeseen ei tietysti voi olla niin pitkä kuin kaukoputkella, mutta juuri siksi kuvan laatua on helpompi hallita. Väreilyä ei juuri ole lyhyillä etäisyyksillä, eikä kuva tärähdä niin helposti johtuen pienemmästä suurennuskertoimesta. Kaukoputkella on kyllä paljon helpompaa hallita kuvan tarkennus kohteeseen, ainakin verrattuna minun kiikareihini, joissa tuo tarkennuspotikka heittelee vähän omiaan.
Oma kännykkäliittymä-lahjana saatu pokkarini on erittäin onneton tapaus, vailla minkäänlaista optista zoomia tai valotuksen säätömahdollisuuksia. Onneksi se kuitenkin sattui sopimaan hyvin yhteen kiikarini okulaarin kanssa, joten ei tarvinnut mitään adapteria lähteä väsäämään, mikä on kaukoputken kanssa yleensä laadun kannalta välttämätön.
Ihan perus 10x50 kiikarilla kuvasin siis ja tässä näytteenä kuva siitä millaisiin tuloksiin voi parhaimmillaan päästä. Tämä on otettu tiukkaan vastavaloon ja kamerasta riippuu miten valotusta voi hallita. Tämä kuva on siis TÄYSIN käsittelemätön. Etäisyys lintuihin oli reilut 10 metriä.
Kaikkia kannustan kokeilemaan tätä käytännössä halvinta keinoa päästä kuvaamaan lintuja lähempää, vaikka aika pian alkaakin jo sapettaa liian lyhyt polttoväli. Itse harrastan tätä vieläkin silloin tällöin, viehättää niin tuo kotikutoinen menetelmä.
Jos jollain muulla kokemusta niin kertoilkaahan.