Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lelu lapsuudesta  (Luettu 589 kertaa)

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
Lelu lapsuudesta
« : 24.02.07 - klo:11:47 »

Laita kuva tai kerro lapsuutesi lelusta/ leluista.
Kirjattu

Risto

• Vieras
Vs: Lelu lapsuudesta
« Vastaus #1 : 24.02.07 - klo:11:57 »

Se oli sellainen puulumiaurarekka-auto, jolla minä aurasin pihaa ja ajoin tukkipuita. (50-luvulla)  [:-)] [:-)]
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #2 : 24.02.07 - klo:12:01 »

"Tuliainen" , keltainen ankka, jota ilman en mennyt saunaan, kylpyyn, uimaan...
Koska sain sen tuliaisena, siitä tuli myös erisnimi.  [:-)]
Esikoinen sai samanlaisen jo laitokselle... [:-DD] http://www.evvk.rokkaa.com/images/ankka.jpg
« Viimeksi muokattu: 24.02.07 - klo:12:03 kirjoittanut Jaska »
Kirjattu

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #3 : 24.02.07 - klo:13:32 »

No se pitkäkoipiapina nimeltä Viki. Mutta oli mulla rakas nukke, jonka nimi oli Elisabeth (h oli hyvin tärkee nimen perässä). Nyt nuklke on vintillä ja aika hyvin säilynyt.
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #4 : 24.02.07 - klo:16:38 »

Kävin kaivamassa vintiltä nukkeni, mutta voi, en löytänyt hänen housujaan. Tyttäreni sillä leikki aikanaan ja housut on jossain muussa tallessa.
Nukke on nimeltään Antti Nakero, ikää arvioisin noin 45 vuotta. Nappuriimme syntyi poika ja nukke sai hänen mukaansa nimensä. Äiti olisi halunnut ostaa minulle kauniin pitkä hiuksisen nuken,mutta minä halusin tämän pojan (ei ole kuitenkaan pippeliä, ei siihen aikaan...) Oli minulla muitakin nukkeja, mutta niitä ei enää ole, useimmat niistä oli itse tehtyjä, pää saattoi olla kaupan tavaraa. Oli musta Saara-räsynukke, Kalle, Liisa, Elsa, Mikki Hiiri ( se oli omaisuuksien arvoinen jos olisi hengissä) Kissa, jonka siskoni teki harmaasta villakangaasta ja kirjoi siihen raidat.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #5 : 24.02.07 - klo:16:44 »

No se pitkäkoipiapina nimeltä Viki. Mutta oli mulla rakas nukke, jonka nimi oli Elisabeth (h oli hyvin tärkee nimen perässä). Nyt nuklke on vintillä ja aika hyvin säilynyt.

Onks toi älläkin tärkee tossa nukke-sanassa? [:22]

Sori...  [:-DD]
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #6 : 25.02.07 - klo:10:35 »

up
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #7 : 25.02.07 - klo:10:42 »

Eipä niitä leluja köyhällä ollut...sen muistan, että en nukeista välittänyt. Olin joskus pikkuisena saanut joululahjaksi nuken ja se oli samantien lentänyt sängyn alle suorinta tietä. [:17] Parkaissut vielä mennessään.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sus

• Vieras
« Vastaus #8 : 25.02.07 - klo:10:45 »

Mun lapsuuden lempilelu oli Reetta-nukke. Äiti oli tuonut sen Tukholmasta. Nuken ruotsalainen alkuperäinen nimi lienee Greta-Stina, koska mä sanoin sitä Reetastiinaksi. Lyheni sitten nimeksi Reetta.

Se oli semmoinen "lötkönukke", vatsa kangasta, pehmotäytteinen, muut osat muovia, kädet ja jalat ja pää "heiluivat" silleen lötkösti. Se oli tosi aidon vauvan näköinen ja oloinen, ja kokoinen. Olin siitä hirmu ylpeä, koska kellään ei ollut sellaista. Ja muut lapset oli selvästi kateellisia.  :-))

Vieläkin se on mulla tuolla kaapissa.

Sitten n. 10-vuotiaana ystävystyin luokkakaverin kanssa ja yllätys-yllätys. Hänellä oli samanlainen nukke. Hänen äitinsä oli tuonut sen Tukholmasta.  :-))

En saa kuvaa, kun ei oo sitä digiä, eikä tämä mahdu skanneriin.  [:-DD]
Kirjattu

Veke

• Vieras
« Vastaus #9 : 25.02.07 - klo:10:57 »

No se pitkäkoipiapina nimeltä Viki.

Tuntuuki ihan kivalta, ku Siä vähä pusutat, mut hei, toi Elvari on vähä kovakouranen!   [:-DD] [:-DD]
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 25.02.07 - klo:11:13 »

Minun lapsuuden aikainen leluni on pieni, kuminen nukke, ehkä noin neljän sentin korkuinen. Sain sen joskus paljon alle kouluikäisenä Helsingin tuliaisina äidin sukulaisilta. Se on minulla tavallaan kuin maskottina nykyään. Nytkin jalassani olevien "verkkareiden" taskussa.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #11 : 25.02.07 - klo:11:17 »

Musta tuntuu edelleen pahalta laittaa se Reetta-nukke kaappiin. Pitääkin vissiin kaivaa se taas esille. Välillä se on esillä, mutta välillä joku tylsä aikuinen minussa on "järjen voimalla" työntänyt sen kaappiin ja se tuntuu aina pahalta. Heh. Varsinkin jos se jää kaappiin pahaan asentoon.  :-))
Taidan hakea sen sieltä ettei sillä ole paha olla.  [:-I] [:-)] [:-I]
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 25.02.07 - klo:11:21 »

Hyvä Sus. Ota se sieltä pois, sillä sen, tai hänen on paha siellä olla. Älä anna "tylsän aikuisen" määräillä tekemisiäsi. Ihan oikeesti. Minä olen ihan samanlainen. Laitan aina pehmotkin siten, että niiden on hyvä olla  :-)).
Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #13 : 25.02.07 - klo:11:25 »

Minulle mieluinen lelu oli lapsuudessa sellainen kaislahameinen "neekerinukke"...silloin vielä uskalsi näin sanoa...nykyään kait pitäisi sanoa sellainen tummanruskean värinen mustakiharatukkainen jne...sellainen ei ollut ihan tavanomainen kun muilla senajan tytöillä oli näitä vaaleita perinteisen näköisiä nukkeja...oli aika kadehdittava toisille lapsille...olin tosi onnellinen siitä..nyt se on ties missä...roskiin mennyt jo ajat sitten.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Veke

• Vieras
« Vastaus #14 : 25.02.07 - klo:11:47 »

Mullaha ei muistini muka mitää erityisii leluja ollukka. Miä itte olin kaikille enämpi ninkun lelu, ku olin nin  pieni. Kevyt viskellä ja kevyt nostella ja muutekki retuuttaa. Kuitekki sen muistan, ku hiekkakakkuja tein.
Lapiona oli hopesia lusikoi ja kakkuvuokana hopesia palkintopokalei. Iskä niit ain kotio toi, millon mistäki riennosta.
Hiihdosta, juoksusta, kävelystä, hitaus- ja nopeuspyöräilystä, ammunnasta, nuolen heitosta, halonhakkuusta, keihäänheitosta, kynnöstä, niitosta ja kaikellaisista kisoist, mitä maamiesseura järkkäs. Aina se jonku kipon, tai lusikan toi. Nehä oli meil sitte ihan taloustavaroina ja äiskä sitte anto niit mullen hiekkalapioiks ja kakkuvuokiks.
Kuitekki mielusin kapistus oli se aapiskirja, enää sen nimee muista, mut siin oli se loru, mikä alko, et Aa aa ankka, takapuoli vankka. Oliha siit aapisest tääl joskus jo puhettaki.
Sisko ja veli olivat joskus ihmeissää, ku olin jemmannu niiten koulukirjoja, et sain sitte päivät yksin ollessan lueksia.   :-))
Kirjattu

Sivu luotiin 0.183 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.