Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lelu lapsuudesta  (Luettu 593 kertaa)

anja

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Lelu lapsuudesta
« Vastaus #30 : 25.02.07 - klo:23:44 »

Liinu kertoi guttaperkkanukesta. Mulla oli kans sellainen! :-)) Jotain ihme guttaperkkaa..mitähän se mahtoi olla? Ensimmäistä plastiikkaa kaiketi? Se oli niin haurasta materiaalia, että siltäkin meni pää hajalle..Enimmäkseen lelut tehtiin itse, oli pula-aika, viisikymmentäluvun alku..Paperia leikeltiin..Ja tietty, niitä kaarnalaivoja jne..Mutta! Kun tuli joulu, piti saada lahja sisarelle..Ei ollut rahaa..Tein sen tempun, et "varastin" häneltä yhden kiiltokuvan ja piilotin sen jo monta kuukautta ennen joulua..Sitten laitoin sen paperiin joululahjaksi toivossa, et koko kuva olisi sillä välin unohtunut! :-))
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #31 : 26.02.07 - klo:11:08 »

Vuonna 1965 kun oli 6-vuotias oltiin lomamatkalla kesällä ja käytiin Haaparannassa. Sieltä minulle ostettiin poikanukke jolle annoin nimeksi Jari. (Yhteen tuttavaperheeseen oli juuri syntynyt vauva jonka nimi oli Jari) Jari on "hengissä vieläkin" tosin nykyään mekko päällään.  :-))

Lontoosta isä toi minulle mustan neekerinuken jolla oli kaislahame ja helmet kaulassa, sen nimeksi annoin Saara. Nykyään Saara nukkuu kesät talvet Pertunmaalla meidän aitassa Repen tekemäsä nukensängyssä.

60-luvun alkupuolella mekin saatiin isosiskon kanssa Barbie-nuket joululahjaksi. Siskon nukke on brunetti ja minun on blondi. Molemmat on tallessa ja myös niiden vaatteet (osa itse tehtyjä ja osa kaupasta ostettuja hienoja 60-lukulaisia) on tallessa.
"Tämä on ihan samanlainen mutta vähän erilainen", sanoin omasta blondi-barbiestani kun vertasin sitä siskon ruskeatukkaiseen.  [:-)]

Samantapaisia tarinoita ja samanlaisia nukkeja on ollut näköjään muillakin. Se oli sitä aikakautta.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #32 : 26.02.07 - klo:15:47 »

Miksiköhän tummaihoiset nuket oli Saaroja? Mullakin oli musta-Saara, räsynukke - Voisiko olla siitä laulusta Ei taivahassa kuolon vaaraa, ei kyyneleitä, yötäkään - näin lauloi kerran musta Saara, pien neekerlapsi hyvillään (oliko todella hyvillään vai oliko se suruissaan...)
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #33 : 26.02.07 - klo:15:57 »

Miksiköhän tummaihoiset nuket oli Saaroja? Mullakin oli musta-Saara, räsynukke - Voisiko olla siitä laulusta Ei taivahassa kuolon vaaraa, ei kyyneleitä, yötäkään - näin lauloi kerran musta Saara, pien neekerlapsi hyvillään (oliko todella hyvillään vai oliko se suruissaan...)

Tässä koko laulun sanat. Ehkä mustat neekerinuket nimettiin juuri tämän Saaran mukaan.

http://populaari.blogspot.com/2006/12/joulupukki-ii.html
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #34 : 26.02.07 - klo:17:02 »

Heitin kierroksen järven jäällä koiran kanssa ja tuli taas mieleen lelu lapsuudesta - Vinkki, myös tummaihoinen.
muovinen, puhallettava nukke, joka vinkui, kun sitä puristi, siitä kai nimi.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.08 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.