Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kaivo  (Luettu 414 kertaa)

Sus

• Vieras
Kaivo
« : 24.02.07 - klo:18:37 »

Sanokaas nyt miehet ja naiset, miten pohjaan asti jäätyneen kaivon saa sulatettua? se kaivo on matala, ja tällä hetkellä siellä on vettä, eli jäätä, lie metrin verran. Epäilen ainakin, että se on jäätynyt pohjaan asti.

[?] [?] [?]

Sytytänks mä sen jäämassan päälle kokon?
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Kaivo
« Vastaus #1 : 24.02.07 - klo:18:40 »

Jos kaivo on tosiaan pohjaan asti jäässä niin vaikeaa taitaa sulatus olla. Nuotiosta jäisi tuhkat ja hiilet kaivoon.
Jos onnistuu voisi pilkkikairalla tehdä kaivon jäähän reikää näkisi onko jäätä kuinka paljon ja tuleeko vesi vastaan  [:-I]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 24.02.07 - klo:18:49 »

Eipä taida sulatus onnistua.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #3 : 24.02.07 - klo:18:54 »

Ei se taida onnistuu ei... kääk. No elin mä yhtenä talvena 3 kk ilman vettä. Silloin kaivosta LOPPUI vesi erittäin kuivan kesän ja syksyn jälkeen. voe vitsi...

Kanisterihommiin sit vaan.
Kirjattu

Palokärki

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 24.02.07 - klo:19:49 »

Jos sä saisit sinne jostakin paljon kuumaa vettä, mutta taitaapi olla mahdottomuus [:-DD
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #5 : 24.02.07 - klo:20:13 »

Niin pitäis saada aika paljon vettä... saunan padassa se ois kyl helppo lämmittää...

Täytyy jotenkin ekaks selvittää onko se kokonaan jäätynyt. En vaan hämmästyisi kun täälläkin taisi olla -33 pakkasta silloin. En nimittäin usko, että tuo painesäiliö on rikki, koska putken sulatuksen jälkeen (olen aika varma, että se ON nyt sulanut) saunan raanasta TULI vettä. Ensin oikein ryöpsähtämällä, mutta sitten se hiipui ja hiipui ja loppui. Kun olin taas vienyt kaivoon kuumaa vettä (sulattelin vielä putkea, kun en ollut varma oliko se sula), niin aina sen jälkeen saunan raana lirisi n. minuutin hiljaa ja sitten taas vedentulo loppui. näin kävi monta kertaa.  [?]

Mä pyydän tuon naapurin miehen kattomaan, hän on semmonen monitoimimies.  [:-)]
Kirjattu

Ikka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 24.02.07 - klo:20:23 »

Sus hyvä, veden loppuminen on kyllä kamalaa. Kaivosi taitaa olla matala. Jos niin, onko sinulla mitään mahdollisuutta syventää sitä tai laittaa siihen porakaivo ? Ikävä kyllä,maksaa hyvän summan riipuen porauksen syvyydestä.

Kaivo kannatta aina talveksi peittää ja suojata pakkaselta. Lumi on paras eriste, mutta tyroxia voi myös käyttää. Sitä kaivon ympäristöön n. ½ metrin syvyyteen ja maata päälle. sitten myös kaivon kannen päälle. Vaikka vällyjä vielä tämän päälle, jos ei ole lunta, mitä luoda kaivon ympärille ja päälle.

Sellaista voi olla oman mökin ihanuus.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #7 : 24.02.07 - klo:20:33 »

Kaivo on matala. Sen ympärillä ON styroxia ja päällä mattoja ja olin mättänyt "kivijalan" ympärille lunta, niin että se oli peitossa, lisäksi kaivon päälle oli satanut aika paljon lunta. Styroxia ei ehkä ollut tarpeeksi (viime vuonna oli vähän enemmän, mutta ei ollut -33 pakkasiakaan... ei jäätynyt kertaakaan.)

Tuommoset pakkaset  on Kotkassa hyvin harvinaisia. Merikin lämmittää.

Porakaivoa ei kannata tehdä, koska tänne on tulossa kaupungin vesi ja viemäröinti, en tiedä ajankohtaa, mutta vireillä on jo homma ja aika pitkällä. Kaivo on räjäytetty kallioon. ei sitä viitti syventämäänkään ryhtyä.

Näköjään tuommosilla pakkasilla ei mun eristeet riittäneet.

Mut täytyy nyt vielä selvittää ONKO se pohjaan asti jäässä vai löytyykö muualta vika. Mä vaan pahoin pelkään...
Kirjattu

Välskäri

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 24.02.07 - klo:22:26 »

Onkohan siellä kaivossa välikantena styroksia? Kaivoonhan tulee lämpöä alhaaltapäin ja yksi vaihtoehto olisi porata kolme ruuvia kaivon sisäpuolelle, joiden varaan laskisi pari pyöreätä styroksikantta. Ainakin meillä mökillä se toimii hyvin. Laitoin viellä narusta kahvat, jotta saa keväällä helposti ylös.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #9 : 24.02.07 - klo:22:33 »

Voisikin kokeilla tuota Välskärin konstia. Viime talvena (vai olikohan se toissatalvi) olin laittanut kaivon sisäpuolellekin styroxia "kanneksi", mut nyt ei ollu sopivia palasia. Kaivo on neliskulmainen ja siinä on semmonen harjakatto. Aukko on aika pieni, styroxi pitää laittaa palasina, ei mahdu aukosta muuten. Täytyykin hommata jostakin styroxia... kiitos vinkistä!

Kaatais kuumaa vettäkin ensin ja äkkiä styroxikansi, että lämpö pysyisi siellä, jos vähän jeesaisi...
Kirjattu

Välskäri

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 24.02.07 - klo:22:37 »

Ja vielä styroksin reunoihin ilmastointiteippiä, ettei vedenpinta ole kuin lumisateen jäljiltä asennusurakan jälkeen.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #11 : 24.02.07 - klo:22:39 »

Ja vielä styroksin reunoihin ilmastointiteippiä, ettei vedenpinta ole kuin lumisateen jäljiltä asennusurakan jälkeen.

Juu.  :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #12 : 25.02.07 - klo:00:01 »

Tää ei voi olla totta! Nyt mun keittiön raanasta alko tulla vettä!

Mä ronklasin tuota painesäiliötä on ja off-asentoon. Siis otin virran pois ja laitoin päälle jne. (tosin tein sitä jo päivälläkin). Sieltä alko kuulu ihmeellistä "huohotusta", ajattelin että onks sinne päässyt ilmaa... raana oli auki keittiössä, ja kun tulin keittiöön, lavuaari oli täynnä vettä!

ja toi painesäiliön mittari näyttää koko ajan mitä sattuu ja silti tulee vettä.  [?] asteikko on nollasta kuuteen, sen pitäisi näyttää nelosta... niin se hyppii nollassa ja kutosessa. nyt se on nollassa ja tulee vettä. maailmankirjat on sekasin, mitähän tästä seuraa...

terveisin mummonmökin yksinhuoltajatar  [NUT]
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #13 : 25.02.07 - klo:08:20 »

Hyvä että vettä tulee  [:-)] [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #14 : 25.02.07 - klo:09:00 »

[:5] Hyvä Sus että vettä tulee vihdoin viimein raanasta  [:-)] [:-)]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.1 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.