Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kissanruokaa?  (Luettu 861 kertaa)

Hellis

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 386
  • Vantaa
Kissanruokaa?
« : 02.03.07 - klo:20:16 »

Jopa taas Kaapo yllätti! Kissathan syövät lihaa ja kalaa?? Kaapolle on tarjottu KAIKKEA mitä omaan suuhun laitetaan, siis ruokaa, hedelmiä, namia etc. Ei pääse poika sanomaan ettei ole annettu! Äsken rapistelin Sipsipussin pohjia ja Herra tietenkin paikalle. Vaistomaisesti tarjosin Sipsiä, nuuhkaisu nuolaisu ja kimppuun! Ja sitten suututtiin kun ei saanut lisää! On minulla näitä erikoisuuksia ollut ennenkin, herkkuja on ollut mm. Sininen Vick, hammastahna, valkoviini ja Gin! Mutta että perunalastuja! Nehän on niin suolasiakin  :-O
Kirjattu
Terveisiä Alapöntöstä!

Santsu

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 296
  • "Carlö"
Vs: Kissanruokaa?
« Vastaus #1 : 02.03.07 - klo:20:19 »

Meillä katit on aina olleet sipsipussilla kun näkivät että itte on syöny ja popcornia menee myös, ja pullaa ja juustoo, arkijuusto on oikein Maukan herkkua, tulee kerjäämään kun näkee pöydässä juustohöylän kädessä, sille pitää sit laittaa viipale pöydän reunalle ja siittä ottaa ite tassulla :-))
juomat on kyllä ihan alkoholittomia, vaikka ei kyllä ole tullut tarjottua, tiedä vaikka ois paukku maistunu [:-)]

« Viimeksi muokattu: 02.03.07 - klo:20:21 kirjoittanut Santsu »
Kirjattu
Mikä ei tapa, vahvistaa.

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 896
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Kissanruokaa?
« Vastaus #2 : 02.03.07 - klo:20:23 »

Sitten täytyy olla tarkkana itsekin mitä syö ettei Kaapokaan saa liian suolaista ruokaa  [:10] [:5]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Sus

  • Vieras
Vs: Kissanruokaa?
« Vastaus #3 : 02.03.07 - klo:20:56 »

Kaapolla voi olla sekin, että on joutunut elämään niin nälissään aiemmin,  [:´(] että kaikki kelpaa.  [:-(] Uuh. Rupesin nyt myötäelämään Kaapon aiempaa elämää.

Mut kylhän kaikki eläimet on yksilöllisiä. Kirsikka rakastaa suklaata! Ei sitä sille tarjota eikä anneta, mut jos suklaata on unohtunut pöydälle ni...

Jos itte syön suklaata Kirsikka on heti kärkkymässä.  [:-)]
Kirjattu

Talvikki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 237
  • Pohjois-Karjala
Vs: Kissanruokaa?
« Vastaus #4 : 03.03.07 - klo:08:47 »

Meidän edesmennyt kisu tykkäsi valtavasti piparkakuista, oli aina kerjäämässä vieressä kun pipareita oli kahvipöydässä.   :-O  [:-)]  Makkara ja juusto ei sille kelvannut, kun taas sitä edellinen kisu ei olisi muuta syönytkään kuin juustoa.  [:-)]
Kirjattu

jaTa69

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 438
Vs: Kissanruokaa?
« Vastaus #5 : 03.03.07 - klo:08:49 »

Elmeri söi aikaisemmin paljon juustoa, mutta nyt alkuvuodesta tuli stoppi, ei enää kelpaa ollenkaan.
Yhtään tiedä mitä sen päässä liikkuu  [:-I] Nirsommaksi tulee päivä päivältä  [:-/]
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Kissanruokaa?
« Vastaus #6 : 03.03.07 - klo:08:55 »

Yks eläinlääkäri sano, että vanhemmat kissat ei saa näistä sheboista yms. tarpeeks rasvaa ja iho alkaa oireilla, kutinalla, ihottumalla jne.
Nyt oon alkanu huolestuneena seurata Simppaa kun se aika usein itseään nuoleskelee. Turkki on oiken hyvän näköonen ja muutenkin tuntuu kissa olevan elämänsä kunnossa! Mutta eikö nää nykyajan ruuat ole niin hyvin tasapainotettu kaiken osalta, et ei luulis olevan huolta. Vai onko ne vaan jotan skeidaa, mikä ympätään eläintenruokapurkkiin? Toinen lekuri taas sanoi, että kaiken pahan alku ja juuri on just kuivapapanat ja tää teollinen safka. Mitteekä niille kissoille sit antas?  [:-I]
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Kissanruokaa?
« Vastaus #7 : 03.03.07 - klo:09:01 »

Kissanruuasta asiaa: http://www.whiskas.fi/ruokinta/ravintoaineet.asp

Kissanruokinnasta en paljoakaan tiedä, mutta ihmettelen sitä, että koiranruokiin lisätään sellaisia aineita lihan joukkoon, joissa on paljon hiilihydraattia. Koirahan on lihansyöjä, ja siksi sekaruoka ei sula sen elimistössä kunnolla, josta johtuu se, että koira ei ole pirteä/turkki huonon näköinen.
Jos kuitenkin antaa hiilihydraattipitoista, niin se pitäisi antaa mieluummin eri ruokintakerralla eikä sekoittaa lihan joukkoon.

Jos joku ei usko tätä, niin kehoitan syömään pihvin +salaattia ja pihvin +makaroonia/perunaa/riisiä/leipää, niin silloin huomaa, että ensiksimainitun ruokayhdistelmän nauttimisen jälkeen on hyvin pian kevyt olo kun taas toisen vaihtoehdon jälkeen hyvin pitkään ähky olo.

Whiskas-sivuilla mainitaan näin: Kasvisproteiineja taas on mm. riiisissä, perunoissa ja vihanneksissa.
Onhan noissa proteiineja, mutta vain muutama prosentti, mutta varsinkin riisissä hiilihydraattia on 60% ja perunassakin 22%. Itse en antaisi koiralle/kissalle lainkaan riisiä/perunaa em. syistä.
Whiskas kuitenkin käyttää, koska saavat näin riisistä ja perunasta huippukilohinnan.  [:-/]

Tollanen kissanruokapyramidi löytyi netistä(ylimmäisenä kibbles= kuivamuona/valmisruoka?, luulisin, eli minimoitava)

http://mareltrout.net/images/graciesworld/kitty_foodpyramid.gif

Tämäkin on hyvä:  http://www.allthebestpetcare.com/images/food-pyramid230.gif

, jossa alimmaisena liha,sitten vihannekset/hedelmät  ja  ylinnä rasvahapot. ( EIKÄ lainkaan viljaa/jyvätuotteita suositella).

Whiskasin pyramidi on onneton, jossa korostetaan vain ravinteita(joita heidän tuotteissaan tietysti on/lisätty), mutta surkea ja tavallaan harhaanjohtava se on verrattuma edellä oleviin.   [:-/]

http://www.whiskas.com.au/products/images/vb/pyramid2.gif

PS. Kyllä teollisuus osaa mainostaa, kuten tässä kuvassa (mainoksen viesti:koiraruoka niin hyvää, että ruokkija söisi itse kaiken):  http://www.addictionfoods.com/splash.php
« Viimeksi muokattu: 03.03.07 - klo:09:45 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Ansku

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 478
  • Tält pualt jokke
Vs: Kissanruokaa?
« Vastaus #8 : 03.03.07 - klo:11:28 »

Ainakin kissanruuan suhteen isoin ongelma on siinä, että kissa luonnonoloissa syö saaliistaan kaiken. Siis nahat, karvat, suolet ja sisäelimet. Kissa ei lopultakaan ole niin puhtaasti "lihansyöjä" kuin ihmiset usein luulevat. Ei se elä pelkällä naudanfileellä, sille pitää syöttää sisäelimiä ja "roskaa" silloin tällöin.  [;-)]
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Kissanruokaa?
« Vastaus #9 : 03.03.07 - klo:12:15 »

Meidän Roope on niin nirso kissa ettei sille kelpaa muu kuin yksi kissanruokamerkki.
Kun se meille vuoden ikäisenä tulin niin ajattelin että teen sille itse kissanruuat,mutta ei kelpaa sydän,kieli,kaurapuuro,riisi.Ei mikään.
Seitiä joskus mielellään syö ja sekin pitää olla tietynlaista.

Mutta juustoa,kinkkua ja juustohampurilaisen jauhelihapihviä syö,mutta senkin vain KÄDESTÄ tarjottuna,ei kupista.

Tuon rasva ongelman olen ratkaissut sillä että sulatan joskus harvoin ruuan päälle tai muuten kuppiin vähän voita ja siihen Roope on ihan hulluna.
Leivän päältäkin nuolee aina voit pois.
Tai sitten loraus ruokaöljyä ruokaan.

Ja kaikki meille sisälle eksyneet pikku ötökät,hämähäkit,kärpäset ym Roope syö pois.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Kissanruokaa?
« Vastaus #10 : 03.03.07 - klo:12:31 »

Mun kummallekaan kissalle ei kelpaa katkaravut. Monta kertaa oon tyrkyttänyt, vaan ei. Silakatkaan ei meinaa mennä.

Toinen kissa pitäis saada laihtumaan... Toinen taas on normaalipainoinen vaikka syö ihan hirveesti. Oon aatellu ettei sillä vaan ois lapamato... Mut silloinhan sen pitäisi syödä koko ajan ja silti laihtua ja tulla huonokuntoiseksikin. Ei se mitään laihdu ja on ihan pirteä, mut syö ku hevonen.

Eli toista on syötettävä jatkuvasti ja toiselle ei sais antaa paljo mitään ja sit se toinen menee kuitenkin syömään sen toisen lautaselta ja mun pitäis vahdata jatkuvasti. uuuh.  [NUT]

Olin just aatellu, että rupeisin itte väsäämään ruuat. Toiselle saa antaa rasvaa (ja varmaan pitääkin...) ja toiselle ei sais... ja jos ei hiilihydraattiakaan saa antaa, kun just aattelin, että sekoitan suht rasvatonta jauhelihaa ja riisiä.  [?] Josta vähärasvaista antais sille lihavalle ja toiselle lisäis sekaan vähän vaikka öljyä.

Eeeei hitsi... nyt en osaa ratkaista tätä yhtälöä.  [NUT] [?] [NUT]
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Kissanruokaa?
« Vastaus #11 : 03.03.07 - klo:13:43 »

Mie en ainaskaan jaksa, jos voi hyvin niin syököön mitä syö. Tuntuu kuitenkin, että vanhanajan sekaravinto on elukoille aivan jees. Mä alan inhota kaikkee ja kaikkii! Ja varsinkin ihmisten selostuksia eläinten ruuasta!
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Kissanruokaa?
« Vastaus #12 : 04.03.07 - klo:00:25 »



Ihminen aivan kuten eläin on osa luotoa (kemiaa,biologiaa,fysiikkaa), joten ruoki kissaasi mahdollisimman  LUONNOLLISESTI. Ihminen on muuten ainoa "eläin", joka kypsentää ruokansa ja juo vettä ruokailunsa lomassa.
« Viimeksi muokattu: 07.03.07 - klo:17:51 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Kissanruokaa?
« Vastaus #13 : 04.03.07 - klo:09:07 »

Sitä just, sitä luonnollista niinkuin sanoit! [:-)]
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Kissanruokaa?
« Vastaus #14 : 04.03.07 - klo:09:23 »

Meillä on myöskin vastuu lemmikeistämme. Ja siihen vastuuseenhan kuuluu myös oikeanlainen ravinto, jota tarjoamme. Kotioloissa kun noita eläviä hiiriä ei ole tarjolla, ainakaan meillä eikä lemmikki voi itse valita ruokaansa.

Mutta jos kissa tai lemmikki yleensä on terve ja turkki kunnossa niin on varmasti silloin ruokintakin kohdallaan. [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.247 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.