Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kiikarista kysymys  (Luettu 146 kertaa)

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Kiikarista kysymys
« : 05.03.07 - klo:17:09 »

Minulla on vähän kokemusta kiikareista. Siksi kysyisin, miten tehokas on esim. 8x32 kiikari? En osaa kuvitella, jos katsoisin vaikka varista, että miten kaukaa näkisin sen selkästi noilla tehoilla. Onko ihan vaivainen teho ?
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Kiikarista kysymys
« Vastaus #1 : 05.03.07 - klo:17:36 »

Muakin rupesi kiinnostamaan.

Ikka, tuolta löytyy hyvä perustietopaketti kiikarista:

http://www.birdlife.fi/lintuharrastus/lintuharrastuksen_alkeet_03.shtml

Tänään kattelin kotona 7-kertaisella suurennoksella ja kivasti silläkin näkyi. Jos suurennos on hyvin suuri, käden pienikin liike heiluttaa ikävästi kuvaa. Ja näkökenttä pienenee. Mutta siitä tarkemmin tuolla sivulla.  [:-)]

En tiedä mitä lintuharrastajat yleisimmin käyttävät... varmaan vähän tilanteesta riippuen.
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 859
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Kiikarista kysymys
« Vastaus #2 : 05.03.07 - klo:17:41 »

jos mahdollista niin kauppaan koekatselulle ennen ostoa  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Kiikarista kysymys
« Vastaus #3 : 05.03.07 - klo:17:56 »

Minäkin vastasin tuonne valokuvauspuolelle Birdlifea siteeraten  [:-DD], mulla on 8x22 ja kyllä tällä jotain näkee...ja toiset 8 x 25.Kevyitä kanniskella mukana.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Kiikarista kysymys
« Vastaus #4 : 05.03.07 - klo:18:38 »

Varmasti viisainta mennä sellaiseen kauppaan, joka olisi lintumetsän vieressä. Ei sikaakaan säkissä osteta. - Kiva olisi saada suht' hyvä kiikari.
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 675
  • Pori
Vs: Kiikarista kysymys
« Vastaus #5 : 05.03.07 - klo:22:36 »

Suosittelen 8x42 suurennosta pihalintujen tarkkailuun. Esim pihapuista, 30-50 metrin päästä tarkkailtuna, linnun pystyy hyvin määrittämään mm väristä ja olemuksesta. Lähempää erottaa jo hyvin linnun muitakin pienempiä tuntomerkkejä.
Tuon kokoista kiikaria jaksaa pitää vielä hyvin vakaana käsissäänkin pidempiä aikoja.
Suosittelen.
Myös 10x suurennos on suositeltava, jos tarkkailuaika on lyhytkestoista ja voi "nojata" tai käyttää staijauskeppiä. Tärinää tulee helpommin, mutta suurennos on jo toista luokkaa. Myös kohteen löytäminen nopeaan on hankalampaa isomman suurennoksen takia. Itse haluaisin ottaa kakkoskiikareikseni tuollaisen Nikon Monarch 10x ..... [:-I].
Ja valovoima, sitä tarvitaan. Siksi kiikareista kannattaa maksaa hitusen enemmän kuin ihan peruskiikareista [:-)]
Ootko Ikka hankkimassa kiikareita? [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Kiikarista kysymys
« Vastaus #6 : 06.03.07 - klo:15:14 »

Niin, minulla on tuo ikivanha 8x30, joka on hyvä tässä pihapiirissä , tms. Kauas sillä ei oikein näe, vaikka on todella tarkka. Nämä pihapiirin linnut kyllä olen hyvin voinut tunnistaa tuollakin kiikarilla. Kun menen etäämmäksi, kaipaisin jotain tehokkaampaa, esim. lähimmälle järven rannalle mennessäni. Jos saisin samaa tarkkuutta olevan kuin tuo vanha, mutta tehokkaamman, olisin tyytyväinen. Hirveästi en halua maksaa.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.25 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.