Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lapsuudenaikaisia herkkuja  (Luettu 2984 kertaa)

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lapsuudenaikaisia herkkuja
« Vastaus #75 : 09.03.07 - klo:07:53 »

Mummeli, tarkoitatko Pumpernikkeliä?  :-))

Sitä mä ainakin arvelin. Jostain syystä nekään ei enää maistu niin hyvältä kuin ennen. Se vaaleanpunainen väri on siinä parasta!  [:-)]

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 777
  • Itä-Uusimaa
Vs: Lapsuudenaikaisia herkkuja
« Vastaus #76 : 09.03.07 - klo:10:17 »

Paljon on tuttujajuttuja tässä ketjussa  :-))

Muistaakos kukaan sellaista jäätelötötterön muotoista
namia, missä jätskin sijaan oli jotain vaahtoa, ja päällä suklaakuorutus.
Vähän kuin neekerinsuukko, mutta tötterön muotoinen. Se oli namia  [:-P]

Entäs sellainen jätskipuikko ...sylinterinmuotoinen pötkö, missä sitä jätskiä
niinku työnnettiin "männällä" ylöspäin  [NUT] .........voi mikä selitys  [NUT] [:-DD]

Molemmat oli myynnissä silloin pennin nallekarkki aikaan ...ehkä vielä myöhemminkin  [:-)]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Lapsuudenaikaisia herkkuja
« Vastaus #77 : 09.03.07 - klo:10:29 »

Paljon oli tuttuja herkkuja mainittu. Veljen kanssa syötiin aina kauraryynejä, sokeria ja maitoa. Kauraryynitkin oli siihen aikkan toisenlaisia kun nykyiset pikahiutaleet. Ja pullan päälle voita laitettiin tottakai, ja Marie keksin päälle myös.

Lapsena käytiin Mukkulan uimarannalla kesäisin. Sitten kun oli tarpeeksi uitu, syötiin eväät, Oululaisen ohraleipää, lauantaimakkaraa ja Tropic appelsiinimehua tiivisteestä. Eikä meillä mitään kylmälaukkua mukana ollut, eväitä säilytettiin kassissa, kylläkin ison puun varjossa, mutta kyllähän ne aika lämmenneiltä maistui mutta silti niin hyviltä.  [:-)]

Ja siihen aikaan jos oli useampi lapsi perheessä, kaikille ei ostettu omaa 1,5 litran limupulloa (eihän niitä edes ollut silloin) vaan saattoi olla että 0,3 litraa jaettiin laseihin tasan kahden sisaruksen kesken. Ja siinä sitä olikin hommaa ja riidan aihetta, aina toinen oli varma että toinen sai limua vähän enemmän.  :-))
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Lapsuudenaikaisia herkkuja
« Vastaus #78 : 09.03.07 - klo:10:37 »

Muistan nuo tötteröneekerisuukot, mäntäjätskinkin muistan  :-))

Kerran koulun alkuaikoina olimme Kuopiossa jossain suuressa valtakunnallisessa hernepussijutussa.
Voi sitä Mansikkajäätelön määrää mitä tuli syötyä, ihme että mulle oli annettu rahaa mukaan  :-O kaikki meni.

Se oli sellainen aika suuri nelikulmainen pötkylä tikun nokassa.
Koskaan en ole saanut niin hyvää mansikkajäätelöä mistään.
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Lapsuudenaikaisia herkkuja
« Vastaus #79 : 09.03.07 - klo:10:41 »

Entäs täytekakut!!  Äiti toi maistiaisia Kinkomaalle.  Voi jeekale, miten oli hyviä.
Kakut oli koristeltu viimeisenpäälle kauniiksi.  Väreistä vihree maistui hyvälle.

Ruispuuro voisilmän kanssa oli kanssa nannaa!! [:-)]

Erä-karkit oli parempia, kuin Pax. [:-)]

Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 754
  • Lahti
Vs: Lapsuudenaikaisia herkkuja
« Vastaus #80 : 09.03.07 - klo:10:48 »

Voi vitsi kun tuli nostalginen olo..paljon on minullekin tuttuja juttuja täällä muiden muisteluissa.
Meikäläisen lempiherkut olivat lapsuudessa sotkun suurensuuret munkit..kasarmilla kun asuin ja voipullia ei voittanut mikään..kotona syötiin kesäisin karjalasta kotoisin olevaa herkkua eli "mustikkamöllöä"...survottiin mustikat ja sokeroitiin.Sekaan laitettiin vähän kuivunutta ruisleipää ja maitoa päälle.Annettiin leipien pehmetä ja voi,että se olevinaan maistui hyvälle.Ja ne perinteiset nallekarkit...nam... [:-)]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 754
  • Lahti
Vs: Lapsuudenaikaisia herkkuja
« Vastaus #81 : 09.03.07 - klo:10:50 »

Ja purkat muistan hyvinkin,kuvia kerättiin ja vieläkin niitä on minulla jäljellä..siis muutama kuva.Oli Beatles purkkaakin ja minulla oli kerättynä niistäkin kuvia..annoin ne joku vuosi sitten jollekin keräilijälle...
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 777
  • Itä-Uusimaa
Vs: Lapsuudenaikaisia herkkuja
« Vastaus #82 : 09.03.07 - klo:10:54 »

Ja oikein erityinen herkku oli, kun heinänteko aikaan
sai kahvia ja pullaa. Saihan sitä kahvia ja pullaa muulloinkin, mutta
kyllä se vaan maistui niin hyvältä, siellä heinäseipään kupeessa  :-))
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Lapsuudenaikaisia herkkuja
« Vastaus #83 : 09.03.07 - klo:10:55 »

Taisin minäkin olla makeen perään  [:-DD]  tosin silloin ei ollut tällaista tarjontaa kuin nykypäivänä, eikä rahaakaan.

Järvenpäässä oli sellainen pieni leipomo, voi luoja että siellä oli hyviä leivoksia. Serkkuni kanssa siellä käytiin ostoksilla, posket pullollaan söimme leivokset  heti tienposkessa  [:-P]

Halvempaa taisi olla se vaaleanpunainen jauhe, mitähän sekin oli, varmaan sakariinia, väriainetta ja sitruunahappoa,
ihme ettei hampaat menneet :-O

Paremmanpuutteessa herkusta kävi, ne kuivatut porkkanalastutkin.

Jotenkin äiti taltutti mun makeanhimoni  [:-DD]  olin jotain  10 - 12v. Äiti oli tehnyt täytekakun ja sain syödä niin paljon kuin halusin.
Tulipas siitä paha olo, ei tehnyt makeaa mieli moneen vuoteen  [:-I]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Lapsuudenaikaisia herkkuja
« Vastaus #84 : 09.03.07 - klo:10:59 »

Pihalintu kirjoitti: Jotenkin äiti taltutti mun makeanhimoni    olin jotain  10 - 12v. Äiti oli tehnyt täytekakun ja sain syödä niin paljon kuin halusin.
Tulipas siitä paha olo, ei tehnyt makeaa mieli moneen vuoteen

 [:-DDD]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Lapsuudenaikaisia herkkuja
« Vastaus #85 : 09.03.07 - klo:11:09 »

[:-DDD]  Makeata on tullut mässyteltyä aikuisiällä liian kanssa,
makeattomat välivuodet on otettu moninkertaisesti takaisin  [:-DDD]

Eka appelsiinini  oli Veriappelsiini, että se oli kauniin värinen päältä ja sisältä, se oli sellainen oikein tummanpunainen ja sen tuoksu sanoin kuvaamaton.
Miksi sellaisia ei nykyisin saa mistään?  Jos myydään veriappelsiineja, niissä on muutamia punaisia viiruja, ihanasta tuoksusata ei tietoakaan.
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Lapsuudenaikaisia herkkuja
« Vastaus #86 : 09.03.07 - klo:11:20 »

Tenavana annettiin iltapala 18-18.30 välillä, johon kuului lasillinen maitoa ja leipäpalanen. 
Jos oli mukava hoitsu iltavuorossa, niin rukoiltiin: Oisko Anja-täti hyvä ja tois mulle leipäpalasen, jonka päälle on levitetty voita ja ripoteltu suolaa. (kauheesti toimitin käsin, miten levitetään ja ripotetaan)
Tai vastaavasti pyysin pullapalasen, jonka päälle on laitettu voita ja sokeria.
Ilta oli pelastettu, kun hoitsu täytti toiveeni. :-)) :-)) [KIPPIS]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Lapsuudenaikaisia herkkuja
« Vastaus #87 : 09.03.07 - klo:11:24 »

Ihania muisteloita täällä ja niin tuttuja tosiaankin.

Muistatteko Tic-Tac-karkit. Muistaakseni se nimi oli tuo. Niiden nautiskeluun tarvittiin se muovinen väline ja karkki napsautettiin sieltä ulos. En tiedä vaikka niitä olis vieläkin, ihan kuin joskus olisin jotain sentapaista nähnyt. Mut 70-luvulla ainaski oli.
Kirjattu

Ansku

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 478
  • Tält pualt jokke
Vs: Lapsuudenaikaisia herkkuja
« Vastaus #88 : 09.03.07 - klo:11:27 »

On niitä vieläkin, niitä jakelumaatteja... karkkeja vaan saa irtona aika kitsaasti. Ennen oli kyllä hienompia ne karkkiboksit.  :-))
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Lapsuudenaikaisia herkkuja
« Vastaus #89 : 09.03.07 - klo:11:29 »

Juu tää Tic tac oli  mun toisen lapsuudenajan herkkuja  [:-DDD] tässä kolmannessa vaiheessa on Aarrearkkuja.
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´
 

Sivu luotiin 0.216 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.