Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kuinka lähekkäin voi lintupöntöt laittaa?  (Luettu 209 kertaa)

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni

Onko olemassa jokin metrimäärä-suositus?
Kirjosiepot eivät ainakaan siedä toisia lintuja kovin lähellä omaa pönttöään.
Kirjattu

Ikka

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Kuinka lähekkäin voi lintupöntöt laittaa?
« Vastaus #1 : 09.03.07 - klo:21:57 »

Tein viime syksyn aikana n.30 linnunpönttöä eri linnuille. Laitoin ne 10 - 20 m päähän toisistaan ja niin, etteivät olleet samalla puolella puuta. Vein myös joitakin pönttöjä sisälle metsään. Pihalle ei enää mahdu eikä aivan lähialueelle.
Kirjattu

Parus Major

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #2 : 09.03.07 - klo:22:05 »

Ikan suositus on hyvä. Osa pöntöistäni täyttää nipinnapin tuon 10 metriä, mutta välissä on puustoa suojana.
Linnut tuntuvan osaavan hyvin valita sopivan pöntön. Joskus käy niin, että joku pönttö jää jonain vuonna pesimättä, mutta seuraavana vuonna taas kelpaa [:-)]
Pääasia, että on valikoimaa.

Minulla vähän sama ongelma kuin Ikalla - oma piha pullistelee pönttöjä ja naapurin puutkin (luvalla). [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Risto

• Vieras
« Vastaus #3 : 09.03.07 - klo:23:04 »

Ja minä olen laittanut linnunpönttöjä päällekkäinkin ja hyvin on kelvannut.
Kun seurasin ruuan hakua, niin toisesta pöntöstä haettiin ruoka itäpuolelta ja toisesta länsipuolelta.
Siis reviirien mukaan, vaikka pöntöt olivat siinä rajalla.
Ja molemmat olivat talitiaisia.  [:-I] [:-)]
Kirjattu

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #4 : 10.03.07 - klo:05:04 »

Minulla on 7 pönttöä pihapiirissä. Viime kesänä huomasin, että taitavat olla vähän liian lähellä toisiaan. Kirjosieppo ei sietänyt tilannetta, vaan lähti jonnekin muualle lopulta. Aluksi se yritti puolustaa pönttöään, mutta luovutti lopulta. Talviyöpymisissä pöntöt voivat olla aika lähekkäin, mutta pesiminen on toinen juttu.
Pääskythän voivat pesiä vaikka vierekkäin tai päällekkäin. Taidankin laittaa lisää pääskyjen pönttöjä. Tosin viime kesänä ei yksikään pääsky pesinyt täällä. Räystäspääskyn pöntössä pesi leppälintu. Se olikin ihana tuttavuus.
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni
« Vastaus #5 : 10.03.07 - klo:05:26 »

Ehkä talitintit ovat sopuisampia.
Meillä oli yksi kirjosieppouros, joka ei tiennyt, minkä pöntön ottaisi: "Otan tämän, ei kun otankin
tämän....". Se lenteli pöntöltä toiselle ja ärhenteli niin kauan, että talitintit eivät saaneet yhtään pönttöä keväällä ja
kuitenkin yksi pönttö jäi lopulta tyhjäksi. Tintit pesivät sitten kyllä toisen kerran myöhemmin
Kirjattu

Jarmo

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #6 : 10.03.07 - klo:09:46 »

Kottarainen ja varpunen taas voivat pesiä vaikka ihan vierekkäin tai päällekkäin rivitalo tai kerrostalopöntössä eikös vaan  [:-I] [:-I]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

hannu

• Vieras
« Vastaus #7 : 10.03.07 - klo:13:59 »

Pönttöjä voi tosiaan laittaa vaikka useammankin samaan puuhun kuten Ristokin mainitsi.
Itse olen ripustellut pihapiirin täyteen pönttöjä. Jos pönttöjä laittaa vierekkäin, niin vierekkäisiksi pöntöiksi kannatta varata erikokoisia pönttöjä. Näin kilpailu vähenee ja pesintävarmuus nousee.

Se että kirjosieppo ei pesi vaikka valtaa pönttöjä ei välttämättä johdu pönttöjen lähekkäisyydestä, vaan se ei luultavasti ole saanut pesintäkumppania ja on sitten häippäissyt muualle. Tämä ilmiö on hyvin tyypillistä kirjosiepolle.

Itse olen juuri aloittamassa jokakeväisen pönttöilyni...pönttö kun olen.

Varastossa odottelee taas iso määrä erilaisia pönttöjä.

T:Pönttöhannu
Kirjattu

Sivu luotiin 0.283 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.