Laiton viestin otsikkoon varoituksen politiikasta. Jokainen lukee tämän ketjun tästä lähin omalla vastuullaan.
Yritän nyt selittää mistä on kysymys. Olen pahoillani, jos olen aiheuttanut pahaa mieltä, se ei ole tarkoitus, eikä siihen ole aihetta. Yritän nyt vähän kertoa mistä tässä on kysymys.
Yhteistyöni Oskun kanssa lähti liikkeelle eräästä itselleni erittäin tärkeästä asiasta. Tämä on osittain jatkoa sille. Mietin kyllä kaksikin kertaa ennen kuin mainoksen etusuvulle laitoin. Satun tuntemaan Oskun ja pidän tärkeänä asioita joita hän ajaa. Otin siis riskin ja laitoin mainoksen tuohon, kahdeksi viikoksi, sitten se lähtee pois.
Älkää nyt ottako henkilökohtaisesti. Oskun kirja Ahne sukupolvi on jopa omistettu ahneen sukupolven vähemmän ahneille, joita uskon täällä kaikkien olevan, ainakin sen perusteella mitä olen tapaamisissa ehtinyt teitä tapaamaan. Itse asiassa suuret ikäluokat kärsivät tilanteesta itsekin, mm. katteettomien eläkelupausten muodossa. Onhan olemassa vain lupaus, niitä eläkerahoja ei ole olemassa.
Ongelmana on mm. nykyinen eläkejärjestelmämme, josta koituu aika suuri lasku meidän nuorempien maksettavaksi, ihan vaan sen takia, että meitä maksajia on vähemmän kuin mihin järjestelmä on mitoitettu. Onko se oikein? Jaksammeko me? Jo nyt puhutaan työssä jaksamisen vaikeudesta, pätkätöistä ja jatkuvasti kasvavasta eläkeiästä ja –maksuista. Minä esimerkiksi en pidä ajatuksesta, että oma eläkeikäni saattaa hyvinkin olla vaikka 70 vuotta.
Yllättävän usein kuulee sanottavan, että jokainen on eläkkeensä itse maksanut. Se ei pidä paikkaansa. Suurin osa eläkkeistä tulee työssäkäyvien palkasta. Siksi ei mielestäni ole yhdentekevää, millainen järjestelmä meillä on käytössä. Eläkevelka on 370 miljardia, kun valtionvelka on ”vain” 60 miljardia. Silti tämän nousukauden aikana sitäkään ole ollut varaa maksaa pois, miten siis eläkkeet? Minusta tästä pitäisi jo suurten ikäluokkien itsensäkin huolestua. Sekä omasta että varsinkin lastensa puolesta.
Valtion tuottavaa omaisuutta on myyty ja varat käytetty kulutukseen. Esim. valtion velkaa sillä ei ole maksettu pois. Veroja on alennettu samalla kun säästetään kaikki mahdollinen esim. terveydenhuollossa ja peruskoulutuksessa.
Kytkös luontoonkin tässä on, kun tarkemmin ajatellaan. Kaikki puhuvat ilmastonmuutoksesta ja sen torjumisen tärkeydestä. Tärkeää se onkin, suorastaan välttämätöntä, mutta se maksaa rahaa, PALJON rahaa, siitä ei vielä puhu kukaan. Kestääkö nyt työssä käyvä sukupolvi sekä eläkepommin että ilmastopommin, jossa kummassakin on kestämistä ihan yksistäänkin. Pidettiinpä politiikasta tai ei, sitä tarvitaan jotta elämä täällä voi jatkua sellaisena kuin olemme tottuneet sen näkemään.
Tämä ketju on vapaa asian käsittelemiseen. Enempää näitä ei varmaankaan tarvita.